Annons:

Progesteron

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Progesteron

Inläggav mysan1979 » 06 aug 2011, 23:20

Jag har en liten fråga angånde *Progesteron 400 mg*Jag har fått utskrivet till vecka 12.Jag plussade i onsdag ett ja :D.Ringde då min läkare,men hon var på semester fick då prata med en annan läkare hon sa att jag skulle ta dom 1 gång om dagen även fast min andra läkare sa att jag skulle ta dom 3 gånger om dagen.Jag blir jätte osäker nu efter som jag har haft 3 missfall och vill inte ha ett till :( .Finns det någon som sitter i samma sitts som jag?vill ju veta hur många man ska ta,finns någon mer som oxå bra ta 1 om dagen???

skulle vara tacksam för svar....

mvh mysan
mysan1979
Stammis

Bor: stockholm
Status: sambo

Mitt Krypin

Re: Progesteron

Inläggav LaLuna » 07 aug 2011, 03:56

Jag har "bara" haft ett missfall men fick ändå utskrivet progesteron 400 som jag ska ta 2ggr om dagen (morgon och kväll) till ca v9 - v10. Sen börjar kroppen producera eget, vet inte men tror inte det är farligt att hellre ta lite för mycker än för lite. Men jag är ingen expert!

Lycka till
LaLuna
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Blomman83 » 07 aug 2011, 13:52

Jag har haft två missfall och fick utskrivet progesteron i form av crinone (vagiatorer eller va de kallar det med kräm). De skulle ja ta en om dagen från plus tom v.12. Jag fick nytt recept av annan läkare då mina tog slut och hon skrev 2 om dagen men jag forsatte med 1 om dagen som jag gjort tidigare.. Funkade fint för mig å ta en om dagen, men så vet jag ju inte om det är samma typ du har fått som jag hade.. (?) Grattis med plus föresten! :) Hoppas det går bra denna gången! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Blomman83
Alltid online

Bor: Greåker

Mitt Krypin

Inläggav mysan1979 » 07 aug 2011, 16:26

Tack för alla svar.Man är lite nojig då man har haft missfall 3 gånger.Man vill ju inte att läkarna ska skita i en. :(

Jag ska progesteron mic apl 400mg
är det samma som ni har tagit?

Jag vet inte om man är löjlig som är så orolig,men om en läkare säger en sak och en annan läkare säger en annan sak.

Jag är i en tidig graviditet nu,men man vill ju att allt ska gå vägen..

Tack på förhand
mysan1979
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav stajners » 08 aug 2011, 00:08

En nyfiken fråga bara. Hur har de kommit fram till att ni ska ta detta?
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Mitt Krypin

Inläggav LaLuna » 08 aug 2011, 00:37

För min del skulle jag ta det för det hjälper tydligen till att fästa bättre.. men det verkar inte vara något uttalat i sverige men det e vanligare utomlands. Det är väldigt individuellt beroende på vilken läkare man har, jag var tillfälligt hos en annan läkare när min var på semester och då frågade jag om jag skulle få progesteron (rek av en vän som går på det) och han sa "nej varför då? du har ju bara haft ett missfall" men när jag sen hann gå till min ordinare läkare innan jag skulle flyga var det han själv som tog upp det! Jag fick även utskrivet trombyl(blodförtunnande) å han sa "eftersom du haft missfall och man inte vet varför, får du detta då det kan lättare uppstå små miniblodproppar i livmodern när man flyger som kan leda till missfall"
jag ska ta progesteron till v 9-10 och trombyl till v.12 + ta en tablett när jag ska flyga igen i v.18.
LaLuna
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav mysan1979 » 08 aug 2011, 09:45

Jag fick det utskrivet pga av 3 missfall,dom har ej hittat nåt fel på mig.Men efter som vi kan bli gravida men ej kan behålla det så vet man ej vart man ska börja.

tack för alla svar
mysan1979
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav stajners » 08 aug 2011, 22:39

Ok, bara intresserad själv eftersom jag haft tre olika MF på raken och enl alla blodprover så finns inga fel. När jag blir gravid igen ska jag vara med i en studie där hälften får placebo och hälften blodförtunnande så varken jag eller läkaren vet vad jag får men ska ta det varje dag fram tills jag fött. Får man se vad han kommer fram till när han uppnåt rätt antal deltagare i studien.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Mitt Krypin

Inläggav LaLuna » 09 aug 2011, 04:17

stajners: jag beklagar verkligen dina missfall!
Det måste vara fruktansvärt.. Jag önskar dig all lycka till och håller tummarna för att allt ska gå bra nästa gång!
kram L
LaLuna
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav mysan1979 » 09 aug 2011, 09:42

Det började med att jag och min sambo blev gravida nov 2009 allt var frid och fröjd.29 januari 2010 fick vi åka akut in på sös,fostret hade dött i vecka 9 men jag hade ej haft några käningar på detta.Vi blev självklart helt förstörda och tankarna var hur kommer vi klara detta.Jag fick göra en skrapning,jag läkte rätt snabbt men innom bord så var jag själv helt borta.Tiden gick,vi blev på nytt gravid i maj 2010,denna gång mådde jag illa i början av min graviditet,jag orkade knappt göra något,men tillslut avtog allt.Skönt men skrämmande för jag hade ju mått dåligt så länge.Vi skulle dock in och lyssna på hjärtat på de lilla knytet.Vi var rätt nervös var då inne i vecka 14,men läkaren hittade inget hjärt ljud utan i illfart vart det ks då de ej kunde ta emot oss på sös.Där kunde läkarna se att fostret hade dött i vecka 10,men kroppen hade ej stött ut det.Vi kände oss totalt förkrossade varför skulle detta hända oss igen.Denna gång fick jag både ta tabletter så fostret skulle komma ut,samt en skrapning.(då fostret hade fastnat vid livmoderhalsen så hade jag sånna smärtor att jag trodde jag skulle dö)Efter en tid så fick vi komma till huddinge då dom ville ta prover på mig och min sambo.Men det visade sig att barn kunde vi få,men vad felet var visste dom inte.Feb 2011 blev vi gravida igen,denna gång visste vi ej om vi skulle skratta eller gråta.Jag var livrädd i början,även om jag ej visade utåt sätt så innombords så var jag på hel spänning.Inte kul alls då man vill njuta av sin gravidiet. :( Livet vandrade vidare och dagarna gick,så fick jag en konstig känsla i magen att nåt inte stämde.(Kom till en läkare som bara så att fostret e dött och vi har ingen tid för dig att göra en skrapning,men vi åter kommer(detta var på handens sjukhus)jag trodde att jag skulle dö på plats,hur kan man bara vara så kall och skita i en???

Illfart till akuten en 3 gång, fick då ett otroligt motagande av två läkare,dock var fostret dött men hjälpen där var gudomlig.Fick då göra skrapning veckan därpå.

Jag kände bara varför händer detta!
Vad gör jag för fel?
Varför vill det inte bli något barn?

Jag la hela skulden på mig och kände mig värdelös som människa.Jag har tagit en nya massa prover bland annat så visade de sig att jag behöver lavexin för sköldkörteln,samt progesteron nu när jag är gravid för 4 gången.Jag hoppas att det hjälper denna gång.Om allt går som det ska så kommer det en liten bebbe i april =)

Känns skönt på ett sätt att man kan få skriva av sig lite.Det är rätt vanligt med missfall även om livet inte känns rätt vist!
mysan1979
Stammis

Mitt Krypin

Nästa

Återgå till Gravid forum
Annons: