-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?
10 inlägg • Sida 1 av 1
Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?Jag hade problem att få igång amningen och vi har gett Hubbe mer och mer ersättning. För någon vecka sedan vi fick lite bättre ordning på Hubbes dygnsrytm, vi insåg att amning inte var lösningen på alla problem, och vips så räckte min mjölk bra.
Idag är Hubbe med pappa på jobbet. Jag ammade för 2,5 timme sedan innan de åkte, och nu kände jag att det började bli dags att pumpa. Hubbe brukar amma varannan timme. Och efter en god ansträngning fick jag ur- 30 ml. Totalt ur båda brösten. Och då har jag ätit lunch och druckit bra sen Hubbe åkte. Så har min mjölkmängd sett ut hela tiden. Pumpat 20-40 ml och sen heltomt. Mitt rekord är 60 ml, då hade jag varit borta i 6 timmar. Hur ser det ur för er? Räcker det eller brukar ni "ha över!?" Hur mkt brukar ni kunna få ur?
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?Jag hade rekord på 100 ml ur båda brösten men då hade jag "sparat" i ca 4h. Jag får ut som du annars och det räckte inte för min son så jag måste komplettera med ersättning, han ammar först och så får han en flaska med ytterligare 120ml (men han är ju lite äldre än din son)
Men jag har märkt att bara för att det inte kommer ut så mycket när jag pumpar så behöver det inte betyda att det inte finns, jag får tex ut mycket mer när min son är nära eller när jag tänker på honom. Lycka till med amningen!
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?Med första barnet fick jag MASSVIS med mjölk när jag pumpade, ca 200 ml kunde det till och med bli. Med andra barnet provade jag också nångång men kom upp till knappt 20 ml. Det är så olika.
Min bästis har ALDRIG fått ut en droppe heller med sina två barn och hon har ändå helammat båda till 6 mån, och sen fortsatt tills de var 11 respektive 12 mån. Tror helt enkelt de bara inte funkkar det där för alla att pumpa och att man kan ändå ha mjölk så det räcker. De är ju mycke effektivare då bebisen suger =)
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?För det första kan jag säga att det tar tid för brösten att anpassa sig. På bb hade vi bekymmer med att hon inte tog bröstet rätt så jag använde amningsnapp i många månader innan det fungerade utan. I perioder har hon ätit nästan varje timma för att driva upp produktionen, så kan du amma så gör det för pumpningen ökar inte på produktionen som bebisen gör helt naturligt genom att äta oftare.
Jag har helammat tills hon var 4 månader och sedan har vi introducerat smakisar, så nu de senaste veckorna när jag har börjat jobba äter hon 2 mål gröt och 1 mål mat. Jag har länge motsatt mig att pumpa då jag trodde det skulle vara både krångligt och obehagligt och sambon har föredragit ersättning, men nu när jag har börjat sommarjobba ville jag att det skulle finnas lite mjölk i reserv. Dessutom behövde jag kunna pumpa för att inte få det helt olidligt med stinna bröst. Efter rekommendationer har jag även testat att använda en cylinderpump. De nätter hon inte har ätit på ena bröstet har jag lyckats fylla upp flaskan på 125 ml med en Philips Avent och säkert kunnat få ut mer, men andra gånger när hon ammat oftare under dagen har det inte blivit mer än 15-30 ml, så det varierar stort. Å andra sidan kan det ju när hon väl drivit igång produktionen och släpper sippra lite grann så mängden mjölk är det nog inga problem med. På jobbet efter 4-6 timmar har jag lätt fått ut 30 ml, men stannat där för att inte ställa till det när jag kommit hem utan bara lättat på trycket. Så jämför dig inte för mycket med vad andra får ut, det varierar så oerhört mycket. Enda sättet är att fortsätta kämpa, ju oftare barnet äter ju mer ökar produktionen. Sedan är det ju så att amningen fungerar olika så en del behöver ge tillägg och då är det ju bara att acceptera det. Jag vet att även andra som pumpar har fått kämpa sig till 30 ml och fylla på med ersättning, så ge inte upp. Kanske kan en bild på barnet framför dig underlätta.Lycka till!
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?När Julian var några veckor fick jag ut ca 125-130ml per bröst och gång, alltså över 200ml sammanlagt. När han kom upp i månaden fick jag inte ut mer än 40-50ml kanske och ändå blev han mätt när han ammade.
Pumpningen förstörde tyvärr amningen för mig, då jag är ganska säker på att det var därför mjölken sinade, men eftersom vi sondmatade Julian hade vi inte heller något val. Häng inte upp dig på pumpen och hur mycket du får ut, läs istället av din son och se hur mycket han vill äta. Jag började lite med ersättning när Julian var 2 månader och då blev han proppmätt på 60-90ml, dom gör ju inte direkt av med nån energi vid den åldern. Lycka till
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?Jag ger upp det här med pumpningen nu ! Min dotter föddes den 11 juni och hon tog bröstet jätte bra men jag har inte tillräckligt med mat till henne så sen hon var fem dagar har jag pumpat och det är inte mycket att skryta med. har haft sån där pumpade nyss och det kommer ut sammanlagt 10 ml! Så ja jag ger upp nu.... Mått så himla dåligt över att jag inte haft tillräckligt till henne och det sliter på än känner jag. Så nu blir det bara ersättning , ska ha pumpen hemma några dagar till men sen får det tyvärr vara nog :/
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?Babydoll89: Jag får nog inte ihop det riktigt. Om nu din dotter tog bröstet jättebra, varför började du då pumpa? Jag förstår att man väljer att amma OCH ge ersättning, men om man bara pumpar har ju inte bebisen någon chans att driva upp produktionen. Enda anledningen till att jag skulle pumpa är mjölkstockning, såriga bröstvårtor eller att jag måste vara borta några timmar, men å andra sidan har det funkat hyfsat även om det gjorde sjuuukt ont i början och jag fick använda amningsnapp de 3-4 första månaderna. Sedan så äter bebisen effektivare och får ut mer mjölk själv än när man pumpar.
Jag accepterar ditt beslut att sluta amma för det är ju upp till var och en, men om bebisen har ett fint tag och du inte får ont skulle jag ändå ge det en chans till och strunta i pumpen. Det som inte bebisen har plats för kräks den ju upp. Sedan vet jag att det finns en del som pumpar på nätterna bara för att stå ut medan bebisen sover. Jag kan som sagt inte hela problematiken när man inte har mjölk så det räcker, men jag har läst om de sått fått kämpa längre än en månad innan det har funkat riktigt bra också. Lycka till med bebben oavsett val!
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?Jag har fått använda amningsnapp från allra första början eftersom jag har helt plana bröstvårtor och fast att jag använt det så gör det ont när hon ta bröstet och såriga blir dom ordentligt. Dom på BB tyckte jag bara skulle pumpa tills jag fick en större mängd med mjölk men det har inte kommit igång än!
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?Babydoll89: Ja, såriga bröstvårtor är ju inget man vill ha. Jag har inte haft just plana bröstvårtor, men istället en som blev "rädd" och vände inåt. Då gjorde det ju ont att få ut den så det skulle funka. På bb tyckte jag det gjorde fruktansvärt ont och likaså när vi hade kommit hem ibland, å jag fick många gånger bita mig i läppen för att inte skrika högt. Dessutom kan det kännas när mjölken rinner till, typ som ilningar kanske man kan beskriva det som. Nu är ju amningen så etablerad att jag inte känner av något längre. Det enda är när dottern får för sig att bitas med sina två tänder.
Sedan fick jag rådet att smörja in bröstvårtorna med mjölk eller Bepathen efter amning och sedan även lufta. Om man står ut och vill fortsätta amma så kan det bli bättre med tiden. Amningshjälpen finns också för att ge råd och stöd, men det är bara ditt val som sagt. Hmm, jag funderar fortfarande på det där med pumpandet ... De menade inte bara att du skulle fortsätta tills "betongbrösten" kom efter några dagar. Att pumpa en hel månad har jag svårt att se att det skulle hålla produktionen uppe, men det är möjligt att jag har fel. Vill du veta andras erfarenhet finns det ju många månadstrådar där du kan läsa hur det funkat med amning och annat. December 2010 har en tråd för de som inte ammar, en del har pumpat och andra bara gett ersättning. Vad får du för råd på bvc? Är det amning framför allt? Det låter så hos henne jag går hos. Hon lät helt förskräckt och undrade om jag inte ammade något nu när tösen åt så mycket mat vid 6 månaderskontrollen.
Re: Pumpa mjölk, hur mkt får ni ut?okej, hon på bvc sa att jag fick avgöra själv och att jag hade kämpat på bra. Så jag gjorde mitt val att sluta pumpa och bara ge ersättning. slutade tvärt och har inte fått hårda bröst eller mjölkstockning så jag hade nog inte helt mycket mjölk. Jag tog amning som en självklarhet , att alla kunde amma, nästan alla iaf och var helt inställd på att jag skulle amma. Men sen när det blev som det blev så blev jag besviken på mig själv och klandrade bara mig själv och har mått dåligt över det. Nu när jag inte pumpat på en vecka och jag mår bättre av det och känner att jag har mer energi till att ägna åt våran dotter.
Jag kommer att skriva i min förlossningsplan nästa gång jag är gravid om detta och att det kommer vara extra viktigt att verkligen sätta igång med amningen med en gång när nästa barn väl kommit. Vår dotter låg på neo första natten och då ammade jag ju inte henne och fick inte tillgång till en pump , vet inte om det är därför det aldrig kom igång eller inte men finns inget jag kan göra åt det nu. Bara min dotter är nöjd så är jag nöjd.
10 inlägg • Sida 1 av 1
|