Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Råd snälla!

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Råd snälla!

Inläggav Dum spiro, spero 29 dec 2010, 22:15

Hej.
Jag är bara i V6 nu, och ringde barnmorskan idag (plus igår :D )
Men jag har alltid varit sjukt hormonkänslig. Preventivmedel har varit nästan omöjligt för mig att hitta, då de har ställt till så mycket problem att jag till och med fått förvärkar av p-piller. Tror att det är därför som jag upplever att vissa saker är ganska jobbiga nu.
För det första så har jag klåda, på hela kroppen. Vilket driver mig halvt till vansinne. Och tror att detta kan ha att göra med att jag reagerar med allergiska problem på hur mycket som helst just nu. Min kost är otroligt begränsad sedan ungefär tre veckor. Frustrerande. Även tvålar och andra saker reagerar jag på. Jag har fått både nässelutslag och akut astma senaste två veckorna. Men även när jag inte har något sådant så kliar det så gryyymt mycket!
Sedan har jag mensvärk....inte molvärk! Molvärk fick jag några dagar efter ÄL, vilken nu har stegrat till smärtor som mensvärk. Detta räknar jag inte som enorm mensvärk (då jag är en person som fått mycket kraftiga tabletter för mina problem tidigare) men ändå...Ajjjj!
Det jobbigaste är ändå brösten! De värker, bultar, kliar, tynger, spränger, smärtar... Jag får som vågor av smärta som strålar från brösten. Det gör att jag "ryser" ända upp i hårbottnen. Fick åka och köpa två sport-Bhs idag, för att en vanlig Bh gör för ont. Dom har växt från en stor C-kupa till en D-kupa, redan...normalt? Ganska smal dessutom, och orolig för hur mycket det kommer att växa. Jag har problem med rörelser för smärtorna. Som att jag inte kan gå för fort, då de guppar. Och när jag går ut i kylan så är det nästan olidligt!
Snälla ge mig tips på vad jag kan göra för att lindra! Och hur länge ska jag räkna med att det kan vara såhär? Kommer det kanske tom att stegra ännu mer?
Någon fler med liknande symptom?
BildBild
Dum spiro, spero
Alltid online

BF: 110827

Re: Råd snälla!

Inläggav Sissy 30 dec 2010, 10:18

Jag tycker att du ska ringa till BM igen och beskriva dina symptom och se om hon kan komma med några bra förslag, det låter ju skitjobbigt att få så många symtom på en gång!

Ang. tuttarna så växte mina en hel kupstorlek på bara några dagar, innan jag ens hade plussat... Om du har ont i dem kanske det hjälper att smörja in dem med body butter eller havandeskapsolja, samt massera dem lätt?

Lycka till!
Användarvisningsbild
Sissy
Alltid online

Status: Blev mamma till Elly 2011-04-10!

Inläggav naellie 30 dec 2010, 10:27

Oj jösses vad din kropp reagerar!
Min kropp reagerade också väldigt mkt på graviditeten, det kändes som att jag fick allt från yrsel och illamående till svullna bröst (ingen BH alls, och försiktiga rörelser har funkat för mig) till att jag kräktes, inte kunde äta, förkylning you name it på en gång. Det kom runt v 5-6 och höll i sig i 5-6 veckor kanske. runt v 13-14 först började jag känna mig någorlunda normal igen.
Ring BM och se vad hon kan hälpa till med, annars är det bara att lyssna på kroppen och göra som kroppen säger. Och ta det lugnt, inget stress!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Dum spiro, spero 30 dec 2010, 11:26

Tack så mycket för svar!

Jag har lagt på varmvattenflaska på brösten, vilket lindrar lite tillfälligtvis. Men själva beröringen av flaskan (som är instoppad i ett mjukt fluffigt tyg) Gör att håret på armarna reser sig! Massage har jag kunnat en gång...då hade jag alltså värmt brösten i ungefär en timme, innan jag klarade av att väldigt lätt massera, med pek- och långfinger. Men bara inåt, mot bröstvårtan. Ej något annat håll.

Jag har också haft yrsel så att jag nästan for i golvet, men den är lättare nu :) Mådde illa första tiden, och gick ner två kilo. Men har bara kräkts en gång! Och jag har nu just börjat utveckla min tredje förkylning på rad. Har inte ens hunnit vara fullt frisk en enda dag mellan dessa tre. Min stackars sambo är också sjuk, men när han nyser eller hostar så reagerar jag, utan att hinna tänka, med att sätta fingrarna i öronen. Känner mig så j*a elak. Men jag klarar inte av de ljuden nu. En hostning/nysning skär genom varje atom i hela min kropp!

Känns skönt att veta att det finns goda chanser att det blir bättre :D
Ska ringa MVC igen och fråga om råd.
BildBild
Dum spiro, spero
Alltid online

Inläggav soff 30 dec 2010, 18:33

Ja, det händer mycket med kroppen! Jag har inte heller kunnat använda preventilmedel under dom senaste 6 åren pga hormonkänslighet. Jag har fortfarande i vecka 19 illamående o kräks dagligen (är sjukskriven på halvtid), under min förra graviditet kräktes jag konstant fram till och under förlossningen i vecka 41 :shock:
Jag har storlek DD i bh i vanliga fall men har nu i vecka 19 redan ökat till storlek F, och då har ju inte ens mjölken runnit till ju! :roll:

Håll ut, det ger med dej, oftast runt vecka 12 och innan dess får man bara "kurera" sig och göra det som känns bra för stunden. Det kan gå över från ena dagen till den andra :)
Lycka till!
Bild

Bild
soff
Alltid online

BF: 090417

Inläggav Dum spiro, spero 30 dec 2010, 23:50

Bara att hoppas att det släpper snabbt :D
BildBild
Dum spiro, spero
Alltid online

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm