-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Rädd för att få missfall...
10 inlägg • Sida 1 av 1
Rädd för att få missfall...Hejsan, jag plssade igår och räknade ut att jag är i vecka 5. Grejen är att jag går ständigt runt med en oro att jag kommer få missfall. Så fort jag får lite ont i magen blir jag rädd. Är det någon annan som känner som mig??
[url][url=http://www.pregnology.com/pregnancy/01/02/2011]
[/url]Make a pregnancy ticker[/url]
Re: Rädd för att få missfall...Hej
Jag kände som dig ända fram till kanske vecka 16 pga att jag tidigare fått utomkvedshavandeskap. Jag var jätterädd för att något skulle gå fel igen även om jag visste att det satt rätt denna gång. Det är inte ovanligt att man är orolig men det hjälper ju inte. Du ska i alla fall veta att smärta är jättevanligt. Du kommer förmodligen att känna alla möljliga typer av värk i magen, allt från molande till hugg och det är helt normalt och är dels livmodern som växer, inre organen som börjar flytta sig, tarmarna (de fungerar inte på samma sätt när man är gravid) och ligamenten som livmodern sitter fast i. Jag kan bara säga att du kommer att lära dig känna igen värken så småningom och är du orolig så tycker jag att du ska ringa till en mödravårdscentral och fråga.. Jag ringde jätteofta i början och frågade och fick alltid bra svar. Nu är ju de första 12 veckorna de kritiska och tyvärr går det ju inte att hoppa över dom veckorna även om man vill. Men de flesta graviditeter går trots allt bra. Jag gjorde tidigt ultraljud (VUL) för att försäkra mig om att allt såg rätt ut för jag var så orolig.. Tror jag gjorde 3 stycken innan vecka 8 men då hade jag ju haft Utomkveds innan så det var inga problem att få till. En sak till.. jag blödde de första 11 veckorna. Inga mängder men dock lite grann och oftast som en brunaktig flytning. Det är också vanligt och normalt. Skriv gärna och fråga när du känner konstiga saker och är orolig så lovar jag att mnga kommer säga att de känt samma sak.. Du får om du vill skriva till mig också direkt.. Lycka till och grattis
Re: Rädd för att få missfall...jag kunde inte ens glädjas fram till vecka 13, pga ständig oro. skitjobbigt.
efter det blev det lite bättre då jag aktivt bara bestämde mej för att nu får det vara nog med denna oro! man kan inte göra för att påverka, man får försöka njuta av tiden och lägga oron åt sidan, trotts allt, de allra flesta graviditeter slutar med ett friskt barn
Re: Rädd för att få missfall...aa jag ska nog ringa MVC på måndag och berätta och be om ett VUL så jag kan lugna ner mig lite. Det är inge kul att behöva oroa sig i onödan.
Re: Rädd för att få missfall...helenaeg: förresten, tack för tipset
Re: Rädd för att få missfall...jag fick göra vul i vecka 11 pga min oro, dom var jätte snälla på mvc! var på inskrivning i v 6 och då bokade vi vul lite längre fram. kanon var det.
Re: Rädd för att få missfall...har bokat tid för VUL den 24/5. lite mindre än tre veckor kvar. Bara att hålla ut
Re: Rädd för att få missfall...Ja försök stå ut och tänk på att så länge du inte får kraftiga blödningar är allt. Förmodligen bra. Men... det går ju tyvärr inte att sluta oroa sig.
Re: Rädd för att få missfall...Hej!
Jag är också jätteorolig för att få missfall. Jag är i vecka 8 + 4 och är nog i den mest kritiska tiden. Man vill ju så klart att allt ska gå bra och med tanke på att man mår så himla dåligt (grymt illamående, extrem trötthet etc) så är det klart man vill att det ska gå bra. Jag har haft olika typr av magont under denna tid jag varit gravid, inte bara mensverk utan haft väldigt ont även längre upp på magen. Dock trodde BM att det inte var några problem utan hon trodde det kunde vara att tarmarna flyttar på sig. Jag är inte inskriven ännu utan ska dit den 16 juni vilket känns som en evighet när man är orolig... stort lycka till! Mamma till Heiley (110123)
Re: Rädd för att få missfall...Hej! ville bara skriva en kommentar här inne. Jag var också orolig för detta med missfall, hade ett för 7 år sen. blev gravid för några månader sen och fick missfall förra veckan (3 juni) och kan tillägga att jag inte har några barn sen innan. Jag var då i vecka 7 + 4 eller något runt det. Min kropp skulle ta hand om det sa hon när jag åkte in akut på kvällen. Slutade blöda i tisdags och vi började försöka igen i onsdag, nu kanske ni tycker vi är helt.... men det kändes så rätt att börja så fort igen ! Men nu känner jag av så som jag gjorde i början av den andra graviditeten , värk aktigt på högersidan, kan jag ha lyckats bli gravid igen? Man vågar inte hoppas alls längre....
Varför ska man ha oro i kroppen hela tiden?
10 inlägg • Sida 1 av 1
|

[/url]