Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Rädd för att tappa kontrollen över barnet

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Rädd för att tappa kontrollen över barnet

Inläggav ulrikache 22 jan 2012, 19:08

Jag är en nittonåring som är gravid i vecka 16, det är ett tag kvar tills babyn kommer alltså men jag oroar mig så mycket över hur det ska bli..
I nuläget bor jag hemma, men jag kommer att flytta till eget tre månader före barnet kommer. Min pojkvän kommer inte att flytta in med mig än, men han finns med i bilden. Jag känner att jag har fått ordning på det mesta praktiskt.

Det som skrämmer mig så mycket är en känsla av att jag inte kommer att få bestämma över mitt eget barn. Att min och min pojkväns familjer kommer att lägga sig i en massa. Och speciellt hans som är romer från kosovo och har en del främmande ideer när det gäller allt.. (redan tjatar dom på mig att inte sova så mycket, äta hela tiden och av allt som jag känner doften av och säger att det är okej att jag röker bara vi inte har sex)
Han själv har fötterna mer på jorden eftersom han är uppväxt i våran kultur. Men jag är också rädd att han kommer att uppfostra barnet på något sätt som vi inte är överens om, det skulle inte förvåna mig om han skulle göra det bakom min rygg..

Nu när jag börjat skriva känner jag att jag inte riktigt kan sätta ord på vad jag egentligen är rädd för... Men jag har en lång jobbig period bakom mig med många misslyckanden och besvikelser, och jag har svårt att tro att något kommer att bli bra.
Nu är det just känslan av kontrollförlust som skrämmer mig. Det känns verkligen jobbigt... Är det någon mer som känner igen sig?
ulrikache
Nykomling

Re: Rädd för att tappa kontrollen över barnet

Inläggav Stina 24 jan 2012, 21:43

Hej, välkommen hit!

Grattis till bebisen i din mage, det växer ett litet mirakel där!

Jag tror faktiskt att du borde gå till en kurator för att få hjälp med det du har bakom dig, jag har ju ingen aning om vad det är men förstår att du har haft det jobbigt.

Jag tycker det är viktigt att du följer din egen magkänsla när det kommer till din pojkväns familjs råd här under graviditeten. Välj bort saker som kan få dig att må dåligt - det viktigaste av allt är att du mår bra. Du är ung och det är självklart att du är lite orolig inför det kommande föräldraskapet, särskilt eftersom du och din pojkvän inte bor ihop ännu.

Hur ser ditt stöd ut från din egen familj?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

< Återgå till Allmänna trådar om graviditet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm