Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Rädd inför förlossningen...

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Rädd inför förlossningen...

Inläggav MajMamma:) 07 sep 2010, 12:42

klart lustgasen tar med bort topparna på värkarna,men det onda försvinner ju inte bara sådär.. man känner värken men lustgasen tar bort udden av värken så man känner när det ebbar ut igen..
det enda som tar bort smärtan helt är eda el spinal,som tar bort värkarna..men de tar inte bort krystvärkarna. de måste du känna eftersom det är endast då man kan och orkar krysta ut bebisen. Jag var extremt spruträdd innan förlossningen,kunde få jordens panikångest av dessa blodprover som tas o nu när man pallat kroppens största grej så klarar jag allt!!!! underbar känsla,å man får ju sin lilla bebis för allt slit. Det kommer att gå så bra:)
MajMamma:)
Stammis

Inläggav elinorlilja 07 sep 2010, 13:22

Ett tips ang förlossningsbrev om du/ni funderar på att skriva ett så ring er barnmorska först och fråga om dom har någon mall du/ni kan gå efter. Jag ringde min BM och hon sa att jag fått ett liten folder som heter förlossnings och eftervårdsplan vid inskrivningen som man kan fylla i kortfattat och lämna när man åker upp till förlossningen. Hon menade att skriver man långa förlossningsbrev så hinner de sällan läsa allt om de är långa eftersom det ofta är väldigt stressigt.

Mitt tips är däför och ringa och fråga hur just ert sjukhus ställer sig till dessa brev och om dom har en mall att gå efter. Man skriver ju en plan för att de ska läsa och speciellt om man är rädd vill man ju verkligena tt de ska läsa den, det är ju lite tråkigt om de då inte skulle hinna läsa den pga av ett för långt brev.

kram tjejer
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley

Inläggav soffilina 07 sep 2010, 14:10

Smulan skrev:cravings: Har nu läst din FL-berättelse och måste säga att den var härligt att läsa!! Just det här med att se bra ut i håret som du skrev om..de tankarna finns hos mig också...vet inte varför, för ingen lär ju bry sig om hur ens frisyr ser ut.... :oops: :)

hahaha det där minns jag från när jag läste den fl-berättelsen förra året, har följt flera junimammor från förra året då å då nämligen =)
haha, minns så väl hur jag skrattade när jag läste det där med håret, så himla gulligt! tänkte själv tanken flera ggr under graviditeten att hur fasen ska jag ha håret under fl? :P
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Smulan 07 sep 2010, 16:49

soffilina: Ja visst är det komiskt....varför tänker vi så... :) Min sambo tog upp detta på föräldragruppen och de andra fick sig ett gott skratt...det bjuder jag på. Men det lät roligt när jag hörde han berätta om det... :D kunde inte låta bli att skratta själv åt det...

Var hos förlossningsgruppen förra veckan och fick prata med en jättebra BM om min rädsla. Blev helt klart lugnare plus att vi pratade mycket om förlossning, andning, värkar mm på föräldragruppen.

Har också skrivit ett förlossningsbrev, BM på förloss.gruppen tyckte det var en bra ide eftersom jag är rädd plus att hon skrev in i min journal vad vi pratat om så de ser det när vi kommer in och det är dags...
Bild
Användarvisningsbild
Smulan
Stammis

BF: 101024
Bor: I stan
Status: Mamma till en underbar liten tjej!!

Inläggav Smulan 07 sep 2010, 17:15

soffilina: Glömde säga att jag läst din blogg...va fin den e och vilken liten goding ni har. Läste att ni har hund, hur gick det med hundarna och Kerstin när ni kom hem från BB? Vi har också hund. En blandras (st bernad, new foundland, berne sennen och lite labbe) på 4.5 år. Klart man funderar på hur vår vovve kommer att reagera när vi kommer hem med en liten bebbe...

Kram
Bild
Användarvisningsbild
Smulan
Stammis

Inläggav soffilina 07 sep 2010, 17:33

jag skrev fl-brev men det tog jag aldrig fram. kände aldrig det behöver ens, jag bad direkt om EDA (tipps om man är rädd för just smärtan!) och sedan lyssnade jag bara på min bm och gjorde så som hon sa.. hon frågade hela tiden om jag vill prova ditt, eller datt, och jag svarade typ, jag gör som du säger :) det blev prima!

smulan;
jag kan pm:a dej ang det med vovvarna =)

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav Snigel 07 sep 2010, 19:29

Gällande spruträdsla så tror jag att det finns en chans att man ändå klarar att ta EDAn: jag brukade svimma av blodprov förut, men när jag hade så himla ont under fl så kändes EDA sticket som en fis i rymden... Ett svep på lustgasen samtidigt så var det ingen fara alls!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav soffilina 07 sep 2010, 19:37

jag tyckte inte ens det kändes att få eda. jag trodde inte han hade börjat så var han klar lixåm.
men jag är noll stickrädd iofs...

men det går ju fort, och sedan är smärtan som bortblåst, om edan fungerar bra. min fungerade visst ovanligt bra.

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

Inläggav lajndaah 22 sep 2010, 19:28

Jag är också livrädd jag .. Och tänk att bf är om 2 dagar för mig!! Har redan haft värkar fast dom avtog .. Och idag gick slemmis, så snart är det nog dags :roll: Är hur nervös som helst haha :oops: Men det kommer nog gå bra för dig ska du se, om det var så farligt att föda barn så skulle alla bara fött ett barn och inga mer .. Och de flesta föder ju fler barn än ett så :lol:
lajndaah
Nykomling

Inläggav Smulan 23 sep 2010, 14:33

lajndaah: Nära för dig nu...Lycka till, tänker på dig!!!

Kram Smulan
Bild
Användarvisningsbild
Smulan
Stammis

Föregående

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm