Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Rädd. Någon som haft svår havandeskapsförgiftning flera ggr?

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Rädd. Någon som haft svår havandeskapsförgiftning flera ggr?

Inläggav CamillaL85 18 dec 2011, 22:46

Hej!

Jag undrar om det är någon där ute som har haft svår havandeskapsförgiftning under första graviditeten och sedan fått det igen?

Det är nämligen så att jag fick det under min första graviditet och mvc upptäckte det väldigt sent på en rutinkontroll, då jag troligtvis gått med det redan från vecka 23, så det hela slutade med akutkejsarsnitt i vecka 28+5. Min dotter vägde bara 800 g och hade haft 2 små hjärnblödningar + att klaffen i hjärtat inte växt ihop ordentligt efter födseln. Hon hade klarat sig max 2 dagar till i magen innan hon skulle ha svält ihjäl pga av det ej fungerande flödet.

Hon är idag en pigg 1,5 åring och har inga men efter de komplikationerna som tillstötte. :) Vilket är underbart :)

För min del var det den värsta tiden i mitt liv och det tog ganska lång tid att repa sig mentalt efter ett sånt trauma.

Jag har idag plussat och är gravid igen. Jag är jätteglad för detta samtidigt livrädd.

Jag vet att det kommer göras mer tester på mig och att jag själv kommer vara mer uppmärksam på symptomerna men orosmolnet sitter ändå där.

Någon som har erfarenheter utav att få svår eklampsi flera ggr?
CamillaL85
Nykomling

BF: 120827
BIM: 111220
Status: Sambo

Re: Rädd. Någon som haft svår havandeskapsförgiftning flera ggr?

Inläggav stajners 20 dec 2011, 21:32

Vet du att du kan få det igen, har de sagt det? Vad jag hört så är risken väldigt liten att få det igen om man har samma partner som sist. men att om man där emot byter så är risken större. Kolla med dom vad de säger, de lär ju ha extra koll på dej i vilket fall.
Svägerskan fick plocka ut sin bebis nu i somras i v 30+1 pga svår havandeskapsförgiftning som också började visa sej i v 23 men hennes BM ignorerade också detta. Vi kompisar sa att det inte verkade stå rätt till och det visade sej ju stämma tillslut. Men då hängde ju 2 liv på en skör tråd. Iaf sa de då att de inte behöver oroa sej nästa gång eftersom risken är så pass liten att få det igen med samma patner. Så kolla upp vad de säger.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav CamillaL85 20 dec 2011, 23:51

Usch, fattar inte att de bara kan missa sånt här. Livsfarligt för både mamman och bebisen. Hur mår din svägerskas barn idag? Har det gått bra?

Man är i riskzon om man fått havandeskapsförgiftning i väldigt tidigt stadie. 1/5 kvinnor får samma sak igen. Alltså 20% chans att det händer igen. Sen stämmer även det du skrev att är det annan partner kan det påverka. Som tur är det inte fallet för min del :)

Vi ska till mvc för att prata igenom allt efter jul, men vad jag förstod så kommer det inte vara några problem för att gå på spec. mödravård. Det är jag glad för iallafall.

tack för ditt svar :)
CamillaL85
Nykomling

BF: 120827
BIM: 111220
Status: Sambo

Inläggav stajners 21 dec 2011, 18:17

Ok, till dom sa de att den risken var väldigt liten att få det igen.
Lilltjejen mår bra och har gjort det hela tiden. De har haft sån tur! De hann ju ge henne 2 doser kortison så lungorna kunde utvecklas och det gjorde nog mkt. Kommer inte ihåg hur länge de var på sjukhuset men allt gick problemfritt. Tror hon var 1 månad när de åkte hem och vägde nåt på 1.7kg. Liten är hon än, men hon har ju en del att ta igen, men inget annat att anmärka på alls.

Jättebra att du får gå till spec.mödra! Då kommer de verkligen ha superkoll och inte missa detta igen.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Molly83 22 jan 2012, 22:03

nu hade jag inte svår hf som du ts. men jag har fått hf med båda mina barn, trots att läkaren på smvc sa att risken att få det med barn nr 2 var minimal och OM det mot förmodan skulle ske, så skulle jag få det Mycket senare!

men jag fick det tidigare..
för mig börjar det med tonvis av vätska.. med 1a barnet gick jag upp 12kg på 2v! det var heeemskt..

men lyckades gå ända till v38 innan jag fick protein i urinen och väldigt för högt blodtryck, blev igångsatt omedelbart, det var med 1a, han var låång och väldigt smal..

med andra så gick vattnet av sig självt i v36, då hade jag precis fått protein i urinen.
men blodtrycket hade svajat fram och tillbaka i 10v innan dess+all vätska... :( han var normalstor men väldigt smal.

så jag frågade min BM på efterkontrollen med 2an om jag skulle förvänta mig HF igen om vi får fler barn, och det trodde hon att jag skulle få göra..... känns ju inte vidare kul.. men har ju lyckats gå långt in i graviditeterna iaf..

måste ha varit jättejobbigt för er att få er dotter så pass tidigt och behöva ha den där oron som det också skapar över att ha sin prematurbebis på neo.. :(

förstår att du är nervös! se till att få prata med en spec.bm som kan hjälpa dig igenom din oro! det fick jag göra då jag hade en HEMSK 1a förlossning...

*kram*
Efter 5mf mellan jan-juli 08 blev vi äntligen gravida och den
2009-04-23 kl 03.19 kom han Äntligen ut.. våran älskling!
2010-04-13 kl 01.05 kom vår andra älskling Äntligen ut!!! Inte en dag för sent (bf var 2/5 enligt UL, 6/5 enligt mig)..
<3 <3 BF: 2013-01-13 - vi väntar en till liten älskling! <3 <3
Molly83
Stammis

Inläggav hannispannis 23 jan 2012, 15:05

Jag hade lätt havandeskapsförgiftning under slutet av graviditeten, 1 dag efter förlossning steg den till värsta grad och jag fick ligga med magnesiumdropp i två dygn, dock fick jag ju även en störtblödning några timmar efter förlossningen då min livmoder ej dragit ihop sig och bm hade glömt känna på min mage efter så de vet inte riktigt om det var operationen som gjorde att havandeskapsförgiftningen steg.
Till mig sa läkarna att jag kommer att få blodtryckssänkande vid inskrivning på MVC vid en eventuell nästa graviditet då det är lättare att få havandeskapsförgiftning om man haft det tidigare samt om man har en mor som haft det , min mamma hade havandeskapsförgiftning med mig och det slutatde i akut kejsarsnitt 5 veckor tidigare än bf och hoon fick havandeskapsförgiftning även med min bror (vi har samma pappa) men då kom den senare i graviditeten och hennes verkar startade dagen efter konstaterad havandeskapsförgiftning.
hannispannis
Stammis

BF: 110907
BIM: 120518
Status: stolt mamma till min skatt <3

< Återgå till Allmänna trådar om graviditet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm