-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Red Bull
4 inlägg • Sida 1 av 1
Re: Red BullJag vet inte var jag läst det men jag tror att det inte rekomenderas att dricka några energi drycker under grav., en massa koffein i, plus ofta ginseng mm. som inte rekomenderas... men de e bara vad jag tror, som sagt minns inte var jag hört det!!
Re: Red Bull
Hej Lilo! Jag kopierar in ett svar här nedan från ett tidigare svar från oss ang. Red Bull: Jag skulle vilja råda dig att prova andra saker än Red Bull för att bli piggare. Ur koffeinsynpunkt är det väl ok att dricka Red Bull då och då - det krävs ungefär tre burkar Red Bull innan du kommit upp i 240 mg koffein och man brukar säga att gravida inte ska få i sig mer än 300 mg koffein per dygn. Men koffein finns ju i andra livsmedel som man inte alltid tänker på (grönt te, chokladprodukter mm), så det är alltid bra att ha lite marginal. Men den främsta anledningen till att jag vill avråda dig från att dricka Red Bull är alltså inte koffeinet produkten innehåller, utan några av de andra ingredienserna - bland annat acesulfam K, aspartam och glukuronolakton. De två första är ju sötningsmedel som du säkert känner igen, de återfinns bland annat i läskedrycker. Hur de påverkar kroppen är inte ännu riktigt känt. Personligen tycker jag man gör bra i (och då särskilt under graviditeten) att undvika syntetiskt framställda sötningsmedel i så stor utsträckning som möjligt. Glukuronolakton är ett ämne som bildas naturligt i kroppen. Men genom energidrycker får man i sig mångdubbla mängder av ämnet (600 mg per burk Red Bull) än vad man vanligtvis får i sig från kosten varje dygn (1,2 - 2,3 mg). Ännu vet man ingenting om hur ett sådant överdrivet intag av glukuronolakton påverkar kroppen. Här kommer några garanterat biverkningsfria saker du kan pröva när tröttheten är som värst:
- undvik stora måltider, ät istället många små måltider över dagen. - ta en promenad och andas djupa andetag - undvik sötsaker och vitt bröd. - prova att pressa (i vitlökspress går bra) lite ingefära, citron eller lime - ta en liten tupplur eller en “time out” med andnings- och/eller meditationsövningar - lyssna på någon musik som brukar pigga upp dig Stort lycka till och hör av dig om du undrar någonting mer.
4 inlägg • Sida 1 av 1
|