-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Redan bestämt för KS
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Redan bestämt för KSJa som det står i rubriken så har jag redan betämt mig för KS..Efter att jag fått veta att jag blev med barn som kände jag en lättnad men även en otrolig panik och rädsla för vad som kommer sen..förlossningen..
Jag har en otrolig sjukhusskräck efter att ha legat på sjukhus en längre tid som 14 åring.. och att ens tanken på att min "heliga graal" (underlivet) ska bli sönderslamsat av att ett barn ska komma ut där finns inte i min väld..Har under flera år haft komplex och varit deprimerad för mitt underliv och när jag träffade min nuvarande sambo så vågade jag knappt låta han titta på mitt underliv och nu 3 år senare så är det inga problem men det tog flera månader innan jag kunde slappna av.. Och nu när jag läst och hört alla dessa historier om musar som ser ut som korvbröd eller att man stoppat in dom i en köttkvarn det gör mig redan deprimerad och jag ska inte föda föränn i Maj! Sen att knappt kunna kissa och man blöder en massa då det kommer klumpar och avslag och få ha jättebindor det gör paniken ännu större och mer gråtfärdig.. Kan inte sova på nätterna utan vaknar ständigt med samma tanke och samma drömmar. På dagarna kan jag knappt abeta då det där ligger och gnager i mitt bakhuvud.. jag kommer aldrig fixa en vaginal förlossning psykiskt det vet jag även om jag får prata med en aurorabarnmorska kan dom inte få mig att ändra mig..Jag vill inte hamna i ännu en deprission! Jag tar hellre ett stort ärr på magen då jag redan har massa ärr där sedan min brandolycka 2004!
Re: Redan bestämt för KSVad jobbigt att du är så rädd!
Jag har inga egna erfarenheter men vad jag har förstått så går man till en auroramottagning för att få gå igenom vad man är rädd för och att man får hjälp även med praktiska, som ev igångsättning eller KS. Jag tycker att du ska be din BM om att få kontakt (man får remiss dit av sin BM har jag för mig?) med dom så att du kan få stöd och hjälp. Sen vill jag inte vara taskig men jag vill påpeka att man får avslag även om man gör KS. Hoppas att det blir bättre och att du får njuta av din graviditet! [url=ht[url=http://tickers.families.com]
[url=http://tickers.families.com] [/url]
Re: Redan bestämt för KSUsch vad det ska vara jobbigt att vara så rädd...kan verkligen tänka mig att det begränsar dig en massa! Att föda barn är verkligen det coolaste man kan göra i livet...jag kan ärligt säga att jag sörjer lite att jag inte kommer att göra det nån fler gång. Jag är inget fan av att vara gravid...+ att 2 barn räcker för oss. Men skulle jag bara kunna hoppa in när värkarna börjar hade jag gärna gjort det..
Sen är det ju så att underlivet inte kommer att vara sig likt ändå, trots KS. Min kusin har gjort 2st och hon har haft avslag + den där mörbultade känslan ändå. Inte som vaginal förlossning såklart, men dock. Re: Redan bestämt för KStycker du ska kontakta en auroramottagning, eller ja, dom har ju olika namn i olika landsting, så du kan tala om din rädsla och det är den vägen du går för planerade snitt åxå.
att föda barn är dock en så jäkla häftig upplevelse. jag var otroligt rädd, livrädd inför förlossningen och när jag hade åkt in för att allt startat satt jag på rummet och grät floder och ångrade att jag inte hade valt planerat snitt, eller ja, kämpat för att få det. MEN det var en så lyckad förlossning och jag som bara velat ha ett barn känner nu att jag måste skaffa ett till, för att föda, måste jag göra igen, det var så jäkla häftigt och man är SÅ stolt över sej själv angående underlivet fick jag lite bristningar men på efterkollen häromdagen så var allt helt läkt, och jag ser faktiskt ingen skillnad på mitt underliv nu, och före förlossningen detta är inget övertalnings-inlägg, men bara min erfarenhet. men börja med att prata om det med din barnmorska
Re: Redan bestämt för KSDu tycks ha det otroligt jobbig med din fl rädsla- jag tror att du skulle bli hjälpt av att ge aurorasamtal en chans!
De hjälper dej med dina tankar och kan skicka dej till kurator för att prata mer (jag har varit på första samtalet och väntar på min remiss till kuratorn). Det finns ingen aledning till att gå och fundera på såna här saker på egen hand! BM hjälper dej att sätta ord på funderingarna och du får en chans att få höra om verkligheten (att bara fundera på egen hand tenderar att gå överstyr). Du kan fortsätta begära KS och med deras hjälp se till att det blir så! (Jag har själv begärt att KS ska erbjudas som ett alternativ för mej om min fl ser ut att ta längre än 12 timmar).
Re: Redan bestämt för KSMycket av det folk säger och skriver om förlossningar är överdrifter till tusen ska du veta.
Ja det gör ont och ja man känner sig mörbultad och visst det gör ont i fiffi några dagar efteråt (iaf om man inte tar de superbra smärtstillnde man får på bb) MEn min fiffi är då fin trots att jag fött barn. Alla slamsas inte sönder, det är verkligen ett undantag att vissa gör det och då är det ofta för att det gått för snabbt och/eller att bebben varit väldigt stor. Annars är man rätt så svullen, japp, men det är man efter ett KS oxå. Ont överallt har du garanterat efter ett KS (många som testat att göra både och säger att smärtan är värre efter ett KS än efter vaginal). Nu menar jag inte att försöka övertala dig jag heller, men vill inte att du ska gå omkring och skrämma upp dig på overkliga idéer. För det är ofta just det man gör, man har fått höra någon eller några skräckhistorier, men om sanningen ska fram så överdriver nästan alla. Så jag vill helt enkelt att du ska få en realistisk bild av hur det faktiskt är, inte den där fantasi (mardröms) scenariot som många får. Aurora är bra på detta oxå. Och som många säger, ja det gör ont, men oj vad häftigt det är, man känner sig som superkvinnan! Som om man klarar allt. Dessutom vill jag göra en snabb "varning". Det är mer riskfyllt för både moder och barn att göra ks än att föda vaginalt och att många fler kvinnor som får barn via KS drabbas av förlossningspsykoser än de som föder vaginalt. Hoppas hur som helst att du efter samtal får göra så som du själv vill göra. För självklart ska ingen behöva leva med en nio månaders lång skräck! Kram på dig!
Re: Redan bestämt för KSRiskerna med KS är jag redan medveten om men det är en risk jag känner att jag hellre tar..Det finns både risker med KS och med vaginalt så inget är 100% säkert men det känns mer kontrollerat vid ett KS då allt verkligen är under kontroll..
Många säger att det är en häftig upplevelse, i mina ögon ser jag inte de jag ser bara smärta och ett förstört underliv efteråt! Jag tror jag hellre skulle hamna i en depression med en vaginal än en med ett KS! Har nästa möte med BM 22/10 så då ska jag prata med henne angående hur jag vill att min frlossning ska vara och att jag ska få prata med en aurorabarnmorska..Nu bor vi i västernorrlands landsting är det någon fler från detta landsting som gjort ett planerat KS?
Re: Redan bestämt för KSTråkigt att ha sådana känslor inför förlossningen! Du skall försöka komma i kontakt med Aurora via barnmorska snarast. Jag hoppas du blir beviljad ett KS alt. en överenskommelse av KS om förlossning inte går bra på något vis. Jag ville föda vaginalt men blev snittad akut och med mitt nyfödda barn på neonatal ett halvt dygn innan jag fick se henne. Dålig övervakning orsakade detta och därför kommer jag att kräva ett planerat snitt nästa gång.
Vid min utskrivning så frågade jag läkaren som skrev ut om just nackdelarna med kejsarsnitt, man läser ju så mycket negativt... Hon sa; "ska jag vara helt ärligt finner vi inte belägg längre för att ett snitt skulle vara sämre. Förlossningsdepressioner och amningsproblem kan drabba alla, infektioner och komplikationer likaså". Hur det än blir så tänk på att det är tiden efter förlossning som är den viktigaste, fokusera på det och tänk att barnet kommer ut på ett eller annat sätt och det blir aldrig som du har tänkt dig ändå.
Re: Redan bestämt för KSjag tror egentligen inte riskerna med ks är så stora heller... och jag önskade ks mer än nått annat under min graviditet.
tex låg hon länge i säte och när hon hade vänt sej, sent, blev jag helt gråtfärdig, jag hade hoppats att hon skulle ligga var i säte så jag fick ks men nepp. men trotts allt i efterhand är jag så glad att jag fick föda vaginalt. och det är det enda jag känner om man väljer ks, att man går miste om denna jättehäftiga grejj. när jag efteråt hade spruckit lite så rörde det mej inte i ryggen. jag var så jäkla stolt över mej själv så det kändes som en fis i rymden men som alla sagt, ta upp det med din bm, för man får ju planerade snitt om man är väldigt rädd. och det är ju bra att det finns den möjligheten
Re: Redan bestämt för KSJa det är nästan så man önskar att den lille ligger fel väg men det får man inte veta än tyvärr
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|

[url=http://tickers.families.com]
[/url]