Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Resa utomlands v28-29?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Resa utomlands v28-29?

Inläggav tt78 07 feb 2011, 14:19

Undrar om någon varit utomlands efter vecka 28?
Ska resa till Turkiet den 17:e April och hade tacksamt mottagit tips och råd och åsikter :) Kommer då att vara i v 28+.

Vet någon en bra försäkring?
Har bara hittat Gouda än så länge som täcker tom v 32. Men denna täcker ej kostnader som eftervård av barn.
Så älskad från första stund!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tt78
Alltid online

BF: 110707
Status: Äntligen gravid efter 1,5 år

Re: Resa utomlands v28-29?

Inläggav Thiies_ 07 feb 2011, 14:43

Hejsan!
Jag ska åka till new york 7 april och undrar istort sett samma sak, va finns de för försäkringar och villka är bäst? jag kommer vara i v.26-27.

vore ju bra om de finns någon som täcker eftervård, IFALL de skulle hända något... annars så blir de nog en vääääldigt dyr bebis är jag rädd för.

enligt min BM och läkare ska de inte vara någon fara att flyga m.m. förutom att man ska dricka vatten och röra på benen om de är en längre flygtur men annars skulle de inte vara några som helst problem. Sen tycker jag personligen att man ska passa på att åka iväg innan bebisen kommer kan bli svårt att få den tiden sen :) så resonerade vi iaf, lättare att få barnvakt till en unge än två :D
Bild

BildBild
Thiies_
Alltid online

BF: 110719
Status: Ser ut att bli en lillasyster till Ricky!

Inläggav MissAlexsandra 07 feb 2011, 19:03

Hej hej , Många flygbolag har flygförbjud from v 28-29 så vet inte om ni änns kan åka utomlands när ni är såpass långt gångna . fick avboka min resa när jag väntade min dotter .
MissAlexsandra
Alltid online

BF: 110913

Inläggav Karin Jo 07 feb 2011, 19:11

Jag har flugit mycket under graviditeten och har faktiskt aldrig stött på något flygbolag som har flygförbud redan efter v. 28. Däremot vill de ha ett intyg från BM om datum för bf och att det är okomplicerat osv. Många flygbolag tillåter flygning fram till v. 36 såvida det inte är tvillingar. Andra har v. 34 som gräns men som sagt v.28 låter tidigt. Tyvärr är jag dålig på försäkringar.Hoppas ni hittar någon.
Lycka till
Karin Jo
Stammis

Inläggav MissAlexsandra 07 feb 2011, 19:18

V28 är va som gäller vid normala försäkringar , men 8veckor innan beräknad ankomst är de förbjudet att flyga.

http://files.ving.se/files/robohelp/Sit ... gravid.htm
MissAlexsandra
Alltid online

BF: 110913

Inläggav Karin Jo 07 feb 2011, 20:22

Nej, det stämmer faktiskt inte att det är förbjudet att flyga 8 veckor innan. Som det står i din länk så har olika flygbolag olika regler. Man måste kolla på respektive bolags hemsida. T ex både Lufthansa, KLM och Emirates Airlines har 36 v som gräns. Jag vet för jag har själv flugit i vecka 34 och kollade upp noga vad som gällde. Vilket flygbolag var det som du fick avboka med? Vilken otur!
Karin Jo
Stammis

Inläggav Thiies_ 07 feb 2011, 21:39

Vi åker med sas och enligt resebyrån får man flyga med dem tills v. 36-38 har jag för mig om man har läkarintyg, så jämt den saker ska inte vara några problem däremot försäkringar...
Bild

BildBild
Thiies_
Alltid online

BF: 110719
Status: Ser ut att bli en lillasyster till Ricky!

Inläggav tt78 08 feb 2011, 10:17

Flygningen har jag kollat upp och det är ok att flyga fram till 4 veckor innan beräknad förlossning så det är inga problem.

Thies: De flesta hemförsäkringar täcker fram till v 28 (27+6) så tror inte det ska vara några problem för dig. Börja med att kolla den du redan har och om den inte täcker så finns det andra. Sen exakt vad de täcker och om det är allt det vet jag inte.

Länsförsäkringar som vi har, har ingen tidsgräns men däremot så täcker den inte en normal förlossning som startar av sig själv utan bara om det beror på olycka. Men de säger att kostnaderna för eftervården av barnet täcks då detta inte ses som normalt. Lite luddig så ska ringa och få det bekräftat och spela in det :)
Sen har Gouda försäkring tom v 32 som täcker förlossning och kostnader för dig, men inte för eftervården av barnet.
Så om nu detta stämmer som jag fått info om så får jag teckna Goudas som ett komplement så tror jag att det mesta ska täckas.
Har ej hittat någon annan än så länge....

Karin Jo: Var reste du? Vilka försäkringar? Eller var det bara inrikes kanske?

Sen är det där om man blir magsjuk eller liknande, någon som vet hur det skulle påverka barnet om man får i sig sådan bakterier? Min BM är så himla dålig så har svårt att få några besked....
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tt78
Alltid online

Inläggav Nelia 08 feb 2011, 10:24

Jag har försökt att kolla upp det där med försäkringar också då vi kommer resa till Portugal när jag är i vecka 27-31. Har fortfarande inga säkra svar. Men Europeiska har en försäkring som täcker vecka 28-32, ska ringa dem för att höra mer om villkoren.

Fick däremot höra av en vän som nyss fött barn att om man flyger efter vecka 28 och sedan får komplikationer när man föder hemma (som beräknat, runt v 40) så kan det hända att försäkringen inte täcker om det blir någon skada på bebisen P.G.A. att man har flugit så sent i graviditeten! Detta är än så länge obekräftat, jag måste kolla upp det närmare, men tycker det lät lite skrämmande.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav tt78 08 feb 2011, 14:09

Tack Nelia för tipset om Europeiska, har fått följande svar från dem:

// Vi har en försäkring som heter Reseförsäkring Smart som täcker vårdkostnader i samband med graviditet till och med vecka 32.
Skulle komplikationer uppstå eller en tidig förlossning inträffa så omfattas även barnet av försäkringen.

Reseförsäkring Smart är i grunden en läkekostnadsförsäkring som täcker alla nödvändiga och skäliga kostnader vid akut sjukdom och olycksfall. Förutom detta täcker Smart för akut tandvård, hemresa/hemtransport, anhörigs resa till svårt sjuk, invaliditets- och dödsfallsersättning vid olycksfall, reseavbrott vid anhörigs sjukdom/olycksfall hemma, ansvars- , överfalls-, och rättsskydd.
//

Så, det känns som om denna täcker det som behövs så kommer teckna denna.
Hör gärna av dig om du får någon bra info när du varit i kontakt med dem :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tt78
Alltid online

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm