Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Ridning och graviditet - kissnödig!

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Ridning och graviditet - kissnödig!

Inläggav Pytteliten77 14 okt 2010, 13:42

Någon som precis som jag har fortsatt att rida under graviditeten?

Nu är jag bara i vecka 17, och det har gått väldigt bra hela tiden, men har börjat bli helt otroligt kissnödig när jag rider lätt och galopperar. Det känns som jag har kissat på mig, det bränner liksom. Men sen kan jag ändå inte upptäcka att jag faktiskt gjort på mig!

Nån som känner igen fenomenet? Antar att livmodern börjar bli så tung att den trycker på kissblåsan, och det gör inte ont, men är lite irriterande att tro att man kissar på sig hela tiden :oops: Svårt att koncentrera sig liksom...

Annars tycker jag det funkar jättebra att rida än så länge! Tänker fortsätta så länge det går, om den lill* ska bli GP-ryttare så måste ju rytmen in i blodet, hihi...!
Pytteliten77
Nykomling

BF: 110319

Re: Ridning och graviditet - kissnödig!

Inläggav friidaolsson 15 okt 2010, 13:58

Hej! :) Jag har ridit helatiden, är nu i v.25. Har inte haft något problem med blåsan mer än att det blivit lite tryck. Mitt största problem har snarare blivit smärta längst sidan eller underdelen av magen. Kommit fram till att det är pga jag spänner mig när hästen går i nedförsbacke tex och då om fostret vänder sig vid samma ögonblick så blir det otroligt trångt i magen och spänner åt rejält runtom fostret :)

Jag skulle tipsa dig om att lägga av allt arbete på banan redan nu och sluta galoppera. Det är enbart när du "tränar" problem kan stötas på, om du hårdtränar är det även risk för missfall för dig fortfarande. Jag rider mysiga turer i skogen i skritt och trav (JÄMT sadel, annars kan det göra hemskt ont ibland) och om jag är på banan så kör jag det enkla, lite trav och skritt på volter, över bommar och skänkelvikning osv.

Du kan även försöka stå upp i lättsits längre perioder i traven och se om trycket på blåsan lättar :)
friidaolsson
Nykomling

Re: Ridning och graviditet - kissnödig!

Inläggav Thyramyra 16 okt 2010, 22:47

Hmm samma problem här. rider mest ut i skogen,men får hoppa av och ta kisspauser ibland........slutade förra graviditeten v.17 men det var endast för att jag fick foglossning......nu vill jag rida så länge det går....fältsits är ingen dum idé,men mina ben tröttnar så fort :oops: otränad...japp :)
:shock: men det härligaste är ju den snabba galloppen i det kalla klara höstvädret.........
Bild
Thyramyra
Stammis

BF: 110516
Bor: Åkersberga
Status: mamma till Lucas,Thyra,Hilda

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm