-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ridning under graviditeten
14 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Ridning under graviditetenJag går snart in i v 9 och har en 5-åring som jag köpte i årsskiftet. Min plan är att rida sålänge det känns bekvämt och hålla igång utan avbrott hela graviditeten och mammaledigheten. Ett tips är att undvika longering för det sliter mest på hästen. Tömkör hellre och träna hästen vid hand. Det går att träna dressyr precis som vanligt för töm. Kanske får du jobba en del på volt med tiden då det blir jobbigt att springa med. Men du kanske tex kan köra in hästen under graviditeten och börja sitta i vagn lagom tills det börjar bli för tungt. Jag har satt igång inkörning under sommaren och tagit en paus nu för att ge mer plats för ridningen. Men planerar att kunna åka bakom i mindre släde/vagn i vinter. Men som sagt även rida.
Jag rider alltid barbacka och kommer att fortsätta med det, men ska köpa sadel till hösten så att jag har möjlighet att sitta lite stadigare sen. Det är ju onödigt att riskera ngt när man kan lösa det med enkla medel. Den absolut bästa träningen för en häst är, enligt mig, fri skritt i terräng. Dvs i skogen utanför stigarna. 1-3 timmar/gpng brukar jag vara ute beroende på vad jag hinner, ibland längre på helgerna. Min ryggveterinär hade aldrig sett min häst så välmusklad som efter ett halvår av endast skrittande i skogen. De gymnastiserar och stärker hela kroppen på ett naturligt sätt utan spänningar och störningar från ryttaren. Det är också tryggare för den gravida ryttaren att skritta lugnt. På så sätt kan man hålla igång sig själv och hästen till 100% utan att behöva ta ut sig själv. Det är också väldigt sunt för hästen att få skritta en längre period i skogen och den blir också tryggare om den normalt sätt är lite tittig och hoppig. Det kan jag varmt rekomendera för både din och hästens skull. För att inte tala om njutningen av att lugnt kunna uppleva den härliga naturen till häst.
Re: Ridning under graviditetenJag är i v 19 och har precis slutat rida min holsteinervalack, 12 år och 1.80 cm. Jag hade gärna fortsatt längre men sista passet slutade med att jag blev både yr och illamående (antagligen kroppen som sa att det fick räcka då) så då lovade jag både sambon och mamma att sluta. Vad jag kommer ihåg så red Malin Baryard världscup i femte månaden, men det hör nog inte till vanligheterna.
Annars håller jag med er som har skrivit tidigare, så länge man känner trygg på hästryggen så kan man nog rida om det inte gör ont. Men börjar man tveka och känna sig osäker så är det nog bättre att överlåta ridningen till någon annan. (Har man den känslan i sadeln så brukar inte ridpassen bli särskilt bra ändå). Jag tar låga promenader med min häst, longerar och arbetar på töm och det funkar hur bra som helst! Dessutom blir han tillräckligt rastad och arbetad av det för att hålla sig lugn nog för att min mamma ska våga rida lite emellanåt. Superlösning för mig (även om det säkert inte fungerar för alla hästar)! Umonia
Re: Ridning under graviditetenhej
jag red som vanligt ung till v. 12 därefter trappade jag ner. (jag mådde illa under graviditeten så det var ändå ingen höjdare att guppa runt...). Det finns så mycket man kan göra med sin häst från marken, så varför riskera något genom att rida när man börjar tjocka på sig. Balansen och tyngdpunkten ändras ju så även om man är van ryttare så blir det annorlunda. Passa på att göra mycket markövningar istället, så blir hästen tryggare oxå! T ex longera m bommar, löshoppa, tömköra, gå promenader, träna samarbete m repgrimma. Har du nån att lämna bort hästen till innan bebben kommer skulle jag rekommendera det...tycker personligen det varit skönt att bara kunna fokusera på det lilla livet och inte behöva oroa mig för hästarna oxå.
Re: Ridning under graviditetenHej Borås! Jag red fram till v. 17 förra graviditeten och nu denna grav blev det till v.15...men det var pga foglossning så jag kom inte ens upp på hästen!
Anser mig själv som säker i sadeln, men fick erfara ett par gånger att min häst kastade sig lite hit och dit och hoppade och skuttade, man får väl ändå någonstans ha i bakhuvudet att det är ett flyktdjur och oväntade saker kan ju hända....inte kul o ramla av....speciellt inte från 1.72 mkh..... men jag säger som någon annan sa, du får träna från marken och slänga upp någon annan på busen Lycka till hur du än gör och som sagt...ingen racing i skogen nu
14 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|