-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ridning under graviditeten
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Ridning under graviditetenGår i dag in i v 7, och undrar lite hur ni andra med häst/ar gör.
Har en ung och livligt halvblod. som gärna hittar på hyss. har börjat longera innan ridning men är mycker fundersam hur jag ska kunna rida under hela graviditeten. bör ej sälla av honom då han redan är efter i utbildningen. snälla dela med er av era tips och ideer..
Re: Ridning under graviditetenHej!
Hum.. svårt! Om han kräver mycket så är de väl inte bra för dig att rida honom under hela graviditeten. Sen beror de ju på! Du får ju chansa liksom, du kan ju inte veta när han gör bus och du kanske ramlar av och de händer dig något? Hyr ut hästen? Du behöver ju inte rida, kan gå promenader och longera och släppa han lös i paddock eller nått! Så han får springa av sig. Jag har också vart sugen på rida, men inte vågat ta risken.. Men hur blir de sen då? När du får barn? Hästar tar ju upp väldigt mkt av ens tid också! Menar bara på att när du får barn att hästen inte ska försummas! Då är de faktiskt bättre du säljer. Inte skoj, eller hyr ut på foder! Lycka till! http://www.ungensamstaendemamma.blogg.se
Re: Ridning under graviditetende där är en svår fråga..!! hade de handlat om en lite äldre häst som är stabil och som du kunnat lita på hade de troligtvis inte varit nått problem att rida under graviditeten..
men med en häst som inte är stabil så skulle iaf jag låta bli.. och sen när din lilla kommit ut så får du nog räkna med att inte kunna rida på iaf 1-3 månader...då du behöver läka... så mitt tips är kanske att försöka hitta någon som kan rida/träna din häst under denna tiden.. fast du är med och tränar från marken...
Re: Ridning under graviditetenHej på er!
Jag går in i vecka 27 imorgon. Jag har ridit under hela min graviditet och har inte sett nåt negativt med det. Jag har en 7 åring på 1,75. Livlig och ganska busig. Men så länge man tar det säkra före det osäkra så tror jag det går bra. Man behöver ju inte direkt hoppa en 1,30 bana eller racea i skogen. Har tränat på som vanligt med dressyren men ej krävt för mycket utan tagit det lite lugnare. Hoppas det löser sig med din häst!
Re: Ridning under graviditetendet är svårt, men har redan övertalat min syster att sköta banhoppningen och terränghoppningen det närmaste året. det är oftast då han är lite stökig.
då jag r beräknad i maj kan jag ta hem honom och låta han gå på bete tidigt nästa år när jag behöver läka och lära mig mamma rollen. men efter det så har faktist barnet en pappa oxå...
Re: Ridning under graviditetenDet låter ju som en smart lösning med tidigt bete nästa år tycker jag. Man behöver nog lite tid för läkning och anpassning i början, som sagt. Skulle inte oroa mig för mycket över hur man ska hinna med häst och bebis på samma gång, sådant går alltid att få ihop; som du skriver så har ju barnet en pappa också, för det första.
Jag har inte ridit alls under min graviditet, men har haft ganska tur då ett av stona gått högdräktig, en är ganska gammal & tröttis & unghästen tagits om hand av lillasyster som går på ridgymnasium. Hade det dräktiga stoet varit sitt "normala jag" hade jag nog inte tvekat att rida henne då & då, men unghästen skulle jag inte våga riskera att träna. Man vet aldrig.
Re: Ridning under graviditetenJag rider på ridskola (inget jag rekommenderar men eftersom jag är allergisk så kan jag inte hyra eller rida privathästar pga stallarbetet)... Jag har nu sagt upp min ridning pga risken för att nåt händer och för att min allergi slår ifrån... Men oj vad jag kommer att sakna det! Har tre veckor kvar av ridningen, och sen är det över!
Re: Ridning under graviditetenKan du arbeta honom mest från marken så småningom? Red som vanligt tom v 15 ung.
Jag har ett fyraårigt sto som jag i princip slutat rida. Hon är snäll men lite känslig. Känns för riskabelt helt enkelt. Skulle aldrig förlåta mig om nåt hände! Jag tänker på risken att ramla av. Inget jag brukar göra, men eftersom man tänker på det tror jag att man kanske spänner sig lite extra. Min fyraåriga hingst (som också är toksnäll men trots allt hingst och ung) har en god vän tagit. Stoet arbetar jag från marken och så får hon gå som handhäst vid fyrhjuling. Det är kanske inte den mest effektiva träningen, men jag resonerar så att hon hellre får hamna lite efter i utbildningen än att det händer nåt med knodden. Kan du fortsätta att ta de ”lugna” passen på honom? Typ skritturer? Det är ju trots allt bra med ridning när man är gravid. Jag har ett äldre sto som nu också är dräktigt som jag tänkt sko och börja rida så smått eftersom det ju är nyttigt för oss båda att röra lite på oss i våra tillstånd Jag vet många i min bekantskapskrets som ridit väldigt länge, typ så länge de lyckats baxa upp sig i sadeln, så man måste nog göra sin riskbedömning själv. Jag är nog lite extra ”feg” eftersom jag råkar ha så unga hästar just nu. Lycka till med träningen!
Re: Ridning under graviditetenJag har också en unhäst som är född 05, busig och livlig dam som ibland kan bocka och stegra. Jag har hitentills försökt undvika situationer där hon blir uppstressad och satsat mer på dressyrpss. Hoppat har vi gjort men max 50 cm.
Kommer en och provrider henne på måndag och köper inte hon henne så lämnas hon ut på foder till nästa höst till en tjej jag känner. Känns lite både och att ha häst när man fått barn, men ja vi får se hur det går med provridningen. Men så länge man inte blivit allt för stor och tung så har man ju rätt lika balans och då borde det ju gå bra tänker jag
Re: Ridning under graviditetenJag slutade rida när jag var i v9. Har läst mycket om graviditet och ridning samt pratat med min barnmorska, alla kommer med olika råd. Jag bestämde mig i alla fall att göra ett upphåll, jag skulle inte kunna förlåta mig själv om något hände.
De första veckorna hade jag verkligen abstinens efter ridning, men nu har det lagt sig. Känns jätte skönt. Men så fort plutten är ute ska jag sitta upp igen Ia
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|