Planera ditt bröllop, här finns fler bröllopssugna!
av Flisen 16 maj 2010, 13:44
Sambon min och jag har funderat till och från om förlovning och har bestämt oss för att börja spara ihop till ett par ringar som vi verkligen vill ha. Har kikat runt lite och vi är inte riktigt ense om vad det är för ringar vi vill ha.. Guld, vitguld, silver.. Var hos en juvelerare som sa att man helst inte ska sätta dyra stenar i silverringar pga att de lätt faller bort om man tappar ringen eller liknande. Så silver blir det nog inte eftersom jag vill ha nån sten eller två i min vigselring. Så då återstår guld eller vitguld men det är ju så himladyrt.. Så, till min fråga, anledningen till att jag startade denna tråden..
Guldplättering?? Jag vet vad det är, men hur hållbart är det och är det någon som har såna ringar? Är det någon som rekommenderar/inte rekommenderar plätterade ringar? Är tacksam för Alla svar och kommentarer. (Har alltså inte bestämt oss för att köpa plätterade ringar, är bara nyfiken)
-
Flisen
- Stammis
-
- BF: 100819
- Bor: Bergkvara
- Status: Mamma under utbildning
-
av Stina 01 jul 2010, 00:15
Hej, va roligt med förlovning! Vill du även ha stenar i din förlovningsring? Man kan ju planera det i förväg och välja en tjocklek på ring där man senare kan sätta in stenar. Vill du ha två ringar, en förlovning och en vigsel? Har inga erfarenheter kring guldplättering, finns det några garantier för hållbarheten?
-

Stina
- Forumvärd
-
- Status: Börja blogga på Minbebis du också!
-
av maria_73 04 jul 2010, 21:58
Jag har en kompis vars pappa äger en guldsmedsbutik och jag lyssnade lite med henne. Hon sa att plätering är naturligtvis inte lika hållbart som äkta men ändå ganska hållbart. På vissa ställen får man också ett års garanti. Hittade en sida om plätering på nätet http://www.cameodesign.se/material.
-

maria_73
- Alltid online
-
-
av grynet_å_jag 04 jul 2010, 22:29
Jag tänker så här - en förlovningsring/vigselring är något man ska ha på sig för resten av livet och därför tycker jag att man inte ska kompromiss alls när dte gäller varken kvalitét eller utseende. Så mitt förslag är att ni kollar runt ordentligt på olika modeller och material för att hitta era drömringar. När det sen är dags att köpa så kan man hitta flera "genvägar" för att det inte ska behöva kosta skjortan. Vi beställde våra förlovningsringar i vitt guld via vigselbutiken.se. Där sparade vi ett par eller nästan tretusen jämfört med att handla i butik på stan. Om ni har gammalt guld som ligger och skräpar hemma, kanske ärvda smycken, så kan ni ju sälja det eller använda det guldet till era ringar. När det gäller vigselringen så gick jag till en guldsmed och bad om offert på en ring som jag hittat en bild på i en tidning. Ville diock ha samma typ av basring som min förlovningsring, så det slutade med att jag köpte ringskenan själv via samma hemsida som förlovningsringen, lämnade den till guldsmeden som satte i den diamanten som jag ville ha. Det blev mycket billigare än att köpa den som jag sett på bilden i tidningen och superbra. Önskar er lycka till och grattis till förlovningen! 
-

grynet_å_jag
- Alltid online
-
- Status: Mamma till Nils & Theo ♥
-
av Emma&Tobias 04 jul 2010, 22:58
har du varit inne på pantbankens auktioner och andra ställen man kan köpa skrotguld? samla små guldsaker och smält dom i egen design kanske?! alltså köpa lite varje månad man får lite extra över efter att räkningarna är betalda
-
Emma&Tobias
- Alltid online
-
-
av Vitlilja 05 jul 2010, 06:51
Ni har inga funderingar på titan eller stålringar? Jag ock killen har titanringar med två ränder vitguld i och min mamma har stålring som förlovningsring och stålring med en sten som vigselring:P Kan kännas lite väl budget med stålring kanske men dom är riktigt snygga om man tycker om den "färgen". Det finns många bra sidor som ha både guld, silver, titan och stål nu, bara att googla på förlovningsringar så hittar man massor:P
-
Vitlilja
- Alltid online
-
- BF: 110121
- Status: Mamma till Alina<3
-
av cher 05 jul 2010, 07:39
Håll utkik i affärerna efter rea. När vi köpte våra ringar fick vi min på köpet. Betalade alltså för sambons och gravyr. Det blev inte så dyrt. Tror det var runt en tusenlapp.
man ska ju ha ringarna länge, om man inte planerar att bara vara tillsammans ett tag då... så det gäller att köpa en hållbar ring, de tar stryk ändå om man al,ltid har de på.
-
cher
- Stammis
-
- BF: 110110
- Bor: Kvidinge
- Status: förlovad, mamma och gravid
-
av lipzi_90 05 jul 2010, 08:18
vi fick betala endast 4000 för våra ringar i guld, enkla ringar med ett enkelt mönster, men dock är dom lite tunnare vilket gjorde att priset gick ner. Vill dju ha sten i så gpr ju inte de! Titta på internet för den finns många bra sidor där de inte kostar skjortan . 
SthlmsmammanTerese.blogg.se
-
lipzi_90
- Alltid online
-
- BF: 100825
- Status: Froststedts.blogg.se
-
av malin87 05 jul 2010, 10:39
Vi beställde våra ringar på vigeselbutiken. fick först hem en grej som man trär på fingret för att se vilken storlek man ska ha och sen beställa. vi betalde 3800kr för båda våra ringar och vi har guld.
skulle satsa på rikigt då man lika gör det, inge fake guld eller något.
17/8 - 2009 föddes vår dotter Elise, 3485g & 48cm 3/6 - 2011 föddes vår andra dotter Alva, 3410g & 50cm
-

malin87
- Alltid online
-
- BF: 110610
- Bor: Slagnäs
-
av lexus_ 05 jul 2010, 11:02
Vi betalade 990 för våra förlovningsringaar med gravering och jag köpte faktiskt inte min rikgita vigselring fören tre år efter vi gift oss... hade en annan under tiden... men det var en guldring med delfiner och en cubic zikron sten i.... inget dyrt men den är jättefin.... den kostade 800 ca.... så vill man ha fint behöver det inte kosta skjortan... dvs om man är villig att fuska....
-

lexus_
- Alltid online
-
- BF: 110102
- Bor: Ängelholm
- Status: Mamma till två prinsessor och en prins
-
< Återgå till Bröllop
|