-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ryggont, hjälp! Sjukskrivning?
5 inlägg • Sida 1 av 1
Ryggont, hjälp! Sjukskrivning?Hej allihopa.
Jag har i princip alltid haft problem med ryggen men nu det sista året har det blivit olidligt.. Och nu är jag gravid i vecka 19. Jag jobbar på en hamburgerrestaurang vilken innebär att det är väldigt stressigt och mycket tunga lyft. Jag misstänker att jag har problem men ischias-nerven då jag läser på internet. Har varit hos sjukgymnast och "läkare" och dom säger åt mig att träna ryggen, men hur fan ska man orka träna ryggen då det vissa kvällar är så illa att när jag väl har lagt mig kommer jag knappt upp, och det är ingen höjdare då man kissar var 15e minut. Det jag undrar är vad ska jag göra? Jobbet börjar bli för tungt, förut klarade jag av ett 12timmars-pass utan problem, sen blev 9timmars-pass för ansträngande och nu är min kropp död efter 6 timmar! Då haltar jag och känner mig som en 90årig kärring.. Kan inte bli omplacerad heller eftersom att alla uppgifter på jobbet är tunga. Hur går man tillväga om man vill sjukskriva sig? Vem ringer man? Har någon av er varit med om liknande? Snälla hjälp mig, jag har semester hela juli men vet inte om kroppen håller tills dess. Svara gärna! MVH Ida
Re: Ryggont, hjälp! Sjukskrivning?Ring din barnmorska så får hon ordna med en tid hos läkare. Eller så är det att du ska ringa vårdcentralen själv för att få en tid hos dom. Beror nog på om de ser det som att ryggsmärtan beror på graviditeten eller ej.
Sen är det upp till läkaren vad han tycker och blir du sjukskriven så är det helt upp till vad försäkringskassan säger. Det är inte lätt att bli sjukskriven kan jag säga. Men kanske kan du jobba 25-50%? Då kan det vara lättre att få det godkänt hos FK men det är ingen garanti tyvärr.
Re: Ryggont, hjälp! Sjukskrivning?Hej peutetre, hur har det gått?
Läste din tråd först idag och tyckte oändligt synd om dig. Jag fick foglossning i fjärde månaden med första barnet så jag fick gå på kryckor och grät för varje steg. Men eftersom "man inte är sjuk när man väntar barn" enligt Försäkringskassan, så sa barnmorskan att nån 100%sjukskrivning inte var att räkna med... MEN skickade mig till en bra läkare som sjukskrev mig på 50% vilket var tur eftersom jag inte kunde sitta upprätt efter en halv dag. Detta godkändes av Försäkringskassan efter utfrågning där de ringde och frågade ut mig om hur "sjuk" jag var. Så mitt tips om situationen inte är löst: prata med din barnmorska, se om det finns nån läkare som har förståelse för problemet och gå till denna. 50% är i alla fall något även om det inte är tillräckligt. Jag hoppas verkligen att problemet är löst för dig nu så att du får en hygglig tillvaro. Tycker att det är förfärligt att man ska må så dåligt, och sen få höra att man minsann har satt sig där själv, och att man "inte" är sjuk utan "bara" gravid.
Re: Ryggont, hjälp! Sjukskrivning?Hej oj tack så mycket
Jag vet inte vad som hände med mitt ryggont men det har gått över till 90%, helt mirakulöst. Är i vecka 24 nu och mår toppen, kisseriet är också mycket mycket bättre. Har ju semester nu hela Juli så nu vilar jag som bara den Och om jag får ont igen ska jag försöka jobba kanske halvtid som du skriver, men vi får se. Förhopningsvis klarar jag mig tiden ut
Re: Ryggont, hjälp! Sjukskrivning?Oj, så skönt att höra!
Hörde av min barnmorska att ibland kan man få jätteont, med samma symtom som foglossning, men det är hormonerna som spökar i början och då kan det gå över när kroppen "vänjer sig" att vara gravid. kanske det var så i ditt fall? Hur som helst, hoppas du fortsätter att må bra nu. Lycka till! och ha en sköööön semester!
5 inlägg • Sida 1 av 1
|