-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
SÅ nervös!
8 inlägg • Sida 1 av 1
SÅ nervös!Jag är så nervös så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Min graviditet hittills har varit allt annat än avkopplande och glädjefylld. Eller jo, glad är jag ju. Jätteglad. Men jag är så nervös för att något ska vara fel.
Har flera gånger haft blod i mina flytningar, kollade upp detta på VUL i v. 5 och 8 och då var allt bra med plutten. Flytningarna med blod har inte stannat av (vi pratar dock inte mycket blod, men jag ser att det finns där, som en liiten tunn blodstrimma)- kommer cirka en gång om dan. Bortser man från det ser flytningarna ut som de ska, dock VÄLDIGT rikliga. Och nej, blodet kommer inte efter att vi har haft sex, har inte vågat oss på grund av blodet. Jag ska på KUB-Ultraljud på måndag, och nu kan jag ju inte sova eller koppla av! Pratade med barnmorskan och hon ordnade så jag skulle få komma på läkarbesök på morgonen innan ultraljudet och kolla upp flytningarna. Jag vet att det bara är tiden som kan utvisa vad som händer, men åh så nervös jag är. Skulle något vara fel så vet jag inte hur jag ska orka försöka bli med barn igen, eftersom det varit så jobbigt hittills..
Re: SÅ nervös!Usch vad jobbigt! Ingen ska behöva oroa sig eller vara ledsen under graviditeten tycker jag. Förstår dock vad du menar med att inte våga göra något pga blod. Jag hade tre riktigt stora blödningar under graviditeten! Först i ca v14, vaknade upp en morgon och det kom rätt mycket, fick åka in till gynakuten på kontroll, fick åka hem utan svar.
Sen fick jag en ny på jobbet i vecka 23, på förlossningen konstaterades känsliga slemhinnor och sen i ca vecka 30 var blödningen så pass stor att jag fick ligga inne på spec mvc i två dygn tills blödningen lagt sig. Tack och lov berodde dessa blödningar enbart på känsliga slemhinnor, men oron fanns ju ändå där hela tiden! Sexförbud och stressförbud fick jag! Lycka till och hoppas att allt löser sig och blir bra!
Re: SÅ nervös!Jag förstår dig helt. Jag har också blodstimmor i mina flytningar. Ibland är det rött, ibland brunt. Jag kan inte njuta eller slappna av eftersom jag förra graviditeten fick veta i v. 10 att det inte fanns något foster.. Då hade jag också haft färgade flytningar och jag drar ju såklart paralleller nu till det som hände då.
Ingen kan ju lova dig att allt är bra, det vore fel. Men det är ju jättevanligt med småblödningar i början av graviditeten och du har ju kollat upp att allt vart bra med din plutt i v. 5 och i v. 8. Så du vet ju att hjärtat började ticka antar jag? Och redan då minskar ju risken för missfall. Känner du dig gravid? Det kan ju spricka små blodkärl bara av den ökade blodgenomströmningen så det behöver ju inte vara efter sex eller så som annars är en vanlig förklaring. Vi har inte heller mycket sex nu för jag vågar inte riktigt av samma anledning som du, och jag har ju ändå färgade flytningar.. Lycka till på måndag! Det är inte långt kvar... Försök vila lite på dagen idag oc imorgon om du har svårt att sova på natten...
Re: SÅ nervös!E Maria: Första gången v.5 syndes det bara en liten "böna" i en "ballong". (fick då åka in för att jag under natten fick en blödning med en stor blodklump). När jag gjorde VUL i v.8 så tickade hjärtat på för fullt och allt såg bra ut. Och när jag gick dit den gången så tänkte jag; ser jag hjärtat nu så ska jag va lugn framöver. Men det dröjde inte många dagar innan jag satt på toaletten och upptäckte nytt blod. Och vips, så satt hamnade mitt hjärta nån helt annanstans!
Ja, jag känner mig gravid, men tycker det lagt sig lite på sistone (vet inte om det bara är inbillning). Illamående, dålig hy, ömma bröst, svullen mage är symtom som jag känt av. Hur har du själv det? Liiiiten: Jag förstår att du var nervös när du fick fler blödningar och även senare under graviditeten, men skönt att höra att det gick bra för dig iaf! Sex"förbud" har vi ju infört själva. Skulle dock behöva ett stressförbud också, men det är lättare sagt än gjort att inte stressa upp sig när man blir orolig. Jag försöker intala mig själv att det kommer blod pga känsliga slemhinnor, eller att livmodern växer så uppstår små bristningar och därför kommer blod. Men som sagt, det återstår att se. Vill att det ska bli måndag nu!
Re: SÅ nervös!tjillevippen: Det är snart måndag =)
Jo, min mage svullnar upp när jag ätit och framförallt på kvällarna. Och sambon säger att jag äter som en häst. Och häromdagen börjad illamåendet, och idag kom första spyan.. Men det känns faktiskt bra på nåt sätt just för att jag vart så orolig för att jag inte har så mycket symtom i kombination med färgade flytningar och små små blödningar... Men jag har ju dryga två veckor tills jag får göra ultraljud, och då utvändigt faktiskt.
Re: SÅ nervös!Förstår din oro, men försök slappna av hur svårt det är. Hoppas det går bra i morgon! Snart vet du.
Orka gå vidare det gör man eftersom man så gärna vill ha barn. Så de behöver du inte oroa dej för. Lycka till nu!!
Re: SÅ nervös!Idag är det måndag:) kom nyss hem från doktorn, det gick bra! Mina slemhinnor är tydligen lättblödande, plus att det kunde komma inifrån livmodern när den växer- fullt normalt sa hon. Hon kollade bara en snabbis med VUL eftersom jag ska iväg och göra KUB-testet snart (då mäter dom mer nogrannt), men den såg normalstor ut och hjärtat slog fint
Nu känns det bättre inför KUB-ultraljudet, och då ska även sambon få se lillplutten, han har inte haft möjlighet att vara med tidigare!
8 inlägg • Sida 1 av 1
|