-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sagt av min barnmorska
27 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sagt av min barnmorskaJag måste berätta. På gruppinformationen hos min barnmorska var det en tjej som frågade om VUL. BM tyckte inte att man ska göra VUL eftersom det inte är någon garanti för att allt ska gå bra.
Hon sade dessutom att man tror att kvinnor som genomgår flera UL föder barn som blir vänsterhänta. Jag har aldrig hört talas om det förr och tyckte det lät korkat. (Jag är vänsterhänt) jag frågade min mamma och hon gjorde några extra UL med mig i magen eftersom jag inte växte som jag skulle. Vad säger ni tjejer? har ni hört nåt om det förut? kan ni inte fråga era BM nästa gång ni är där för skojs skull. Det är ingen fel att vara vänsterhänt men det hade varit intressant att höra om någon mer hört nåt om det. Själv så gjorde jag ett VUL i vecka 9 och det var underbart att se det lilla hjärtat slå Kram på er
Re: Sagt av min barnmorskaDet har jag aldrig hört förut, men då hoppas jag verkligen att min Oskar blir vänsterhänt då vi gjorde 12 ul under graviditeten med honom pga massa olika saker.
Nu har vi vänsterhänta i släkten hans pappa, farfar och morfar är vänsterhänta så risken/chansen att han blir det är ganska stor. Jag har dock hört att vänsterhänta ska vara smarta Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12 Oskar 2810g 48 cm 4/9-08 Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Re: Sagt av min barnmorskajag har hört att det inte finns några bevis för att för många UL är skadligt men att det ska utföras sparsamt...dvs inte gör ONÖDIGA ul.....däremot har man hittat en överrepresentation av vänsterhänthet hos de barn vars mammor gjort många UL...så jag har också hört talas om det. Men där jag läste det (kommer inte ihåg men det var på någons mvc:s hemsida tror jag) stod inte att man ska undvika det därför men däremot att det var de enda man hade kunnat hitta när man gjort studierom ämnet....och att vara vänsterhänt är ju ingen fara (inte nu för tiden) så det spelar ju ingen större roll......och ett ul eller vul extra påverkar nog inte....det är nog när man gör en himla massa extra möjligtvis. Men ja, fler barnmorskor hävdar det och hänvisar till studier gjorda av forskare... skumt
Re: Sagt av min barnmorskaHej!
Har läst ngn stans om en studie som säger att vänsterhänthet är överrepresenterat hos dom som har gjort flera ul. Men det är ju inte farlig att vara det...... ![]() ![]() [/url]
Re: Sagt av min barnmorskade sägs att de ska vara en hjärnskada om man blir vänsterhänt.
men de där va de dummaste jag hört. ![]() ![]() ![]()
Re: Sagt av min barnmorskadet kan säkerligen vara sant, men vänsterhänthet känns ju inte som någon hemskt bieffekt direkt
Re: Sagt av min barnmorskaja min sambo och halva hans släkt med. de e dom som sagt de till mig att de ska vara en hjärnskada. tex syre brist vid förlossningen kan göra att man blir vänsterhänt. eller nånting som gått fel under perioden dom varit i magen och hjärnan utvecklats.
men jag ser de inte så. nu kan min sambo göra de mesta med båda händerna. han skriver med vänster, men använder höger till massa annat. jag ser de som jätte praktiskt, och ingen "skada". tror att de måste vara genetiskt. varför skulle annars halva hans släkt vara vänsterhänta ? hoppas på att dottern våran blir oxå så att hon kan göra massa saker med BÅDA händerna. livet blir så ju så mycket enklare då. enda jag kan göra med vänster är att raka mig under högra armen och knappt de.. ![]() ![]() ![]()
27 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|