Anna Wilsby

Hej! Grattis till att ni väntar barn och vad bra att ni väljer att...

Profylax

Sagt av min barnmorska

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Sagt av min barnmorska

Inläggav Annika80 30 nov 2008, 20:40

Jag måste berätta. På gruppinformationen hos min barnmorska var det en tjej som frågade om VUL. BM tyckte inte att man ska göra VUL eftersom det inte är någon garanti för att allt ska gå bra.

Hon sade dessutom att man tror att kvinnor som genomgår flera UL föder barn som blir vänsterhänta. Jag har aldrig hört talas om det förr och tyckte det lät korkat. (Jag är vänsterhänt) jag frågade min mamma och hon gjorde några extra UL med mig i magen eftersom jag inte växte som jag skulle.

Vad säger ni tjejer? har ni hört nåt om det förut? kan ni inte fråga era BM nästa gång ni är där för skojs skull.

Det är ingen fel att vara vänsterhänt men det hade varit intressant att höra om någon mer hört nåt om det.

Själv så gjorde jag ett VUL i vecka 9 och det var underbart att se det lilla hjärtat slå :D

Kram på er
Bild
Annika80
Alltid online

BF: 090612

Re: Sagt av min barnmorska

Inläggav Taweret 30 nov 2008, 20:44

Det har jag aldrig hört förut, men då hoppas jag verkligen att min Oskar blir vänsterhänt då vi gjorde 12 ul under graviditeten med honom pga massa olika saker.

Nu har vi vänsterhänta i släkten hans pappa, farfar och morfar är vänsterhänta så risken/chansen att han blir det är ganska stor. Jag har dock hört att vänsterhänta ska vara smarta :D
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav Ääna 30 nov 2008, 20:50

jag har hört att det inte finns några bevis för att för många UL är skadligt men att det ska utföras sparsamt...dvs inte gör ONÖDIGA ul.....däremot har man hittat en överrepresentation av vänsterhänthet hos de barn vars mammor gjort många UL...så jag har också hört talas om det. Men där jag läste det (kommer inte ihåg men det var på någons mvc:s hemsida tror jag) stod inte att man ska undvika det därför men däremot att det var de enda man hade kunnat hitta när man gjort studierom ämnet....och att vara vänsterhänt är ju ingen fara (inte nu för tiden) så det spelar ju ingen större roll......och ett ul eller vul extra påverkar nog inte....det är nog när man gör en himla massa extra möjligtvis. Men ja, fler barnmorskor hävdar det och hänvisar till studier gjorda av forskare... skumt ;)
Ääna

Inläggav Ääna 30 nov 2008, 20:51

jag ska me göra tidigt ultraljud nu på tisdag förresten
Ääna

Inläggav Bagheerah 30 nov 2008, 21:04

Hej!
Har läst ngn stans om en studie som säger att vänsterhänthet är överrepresenterat hos dom som har gjort flera ul. Men det är ju inte farlig att vara det......:)
Bild
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
Bagheerah
Alltid online

BF: 090626

Inläggav LadyShadow86 30 nov 2008, 21:40

de sägs att de ska vara en hjärnskada om man blir vänsterhänt.
men de där va de dummaste jag hört. :lol:
Bild
Bild
Bild
LadyShadow86
Alltid online

Inläggav Linita 30 nov 2008, 21:57

det kan säkerligen vara sant, men vänsterhänthet känns ju inte som någon hemskt bieffekt direkt :)
Bild
Linita
Stammis

Inläggav Shelly 30 nov 2008, 21:57

Då är jag väl hjärnskadad då! Är nämligen vänsterhänt:P
BildBild
Användarvisningsbild
Shelly
Alltid online

Inläggav Emminijo 30 nov 2008, 22:06

Samma här... :)
Användarvisningsbild
Emminijo
Alltid online

Status: Äntligen gravid efter ca 3 års försök!!!

Inläggav LadyShadow86 01 dec 2008, 09:14

ja min sambo och halva hans släkt med. de e dom som sagt de till mig att de ska vara en hjärnskada. tex syre brist vid förlossningen kan göra att man blir vänsterhänt. eller nånting som gått fel under perioden dom varit i magen och hjärnan utvecklats.

men jag ser de inte så. nu kan min sambo göra de mesta med båda händerna. han skriver med vänster, men använder höger till massa annat. jag ser de som jätte praktiskt, och ingen "skada". tror att de måste vara genetiskt. varför skulle annars halva hans släkt vara vänsterhänta ? hoppas på att dottern våran blir oxå så att hon kan göra massa saker med BÅDA händerna. livet blir så ju så mycket enklare då.

enda jag kan göra med vänster är att raka mig under högra armen och knappt de.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Bild
Bild
Bild
LadyShadow86
Alltid online

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm