Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Sallad

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

Sallad

Inläggav augusti 26 dec 2008, 14:54

Hej. Läste att man ska vara försiktig med sallad.Att det kan vara listeria i. Törs man inte äta sallad ute då? Tex på restaurang eller pizzeria? Tacksam för svar.
augusti
Stammis

Re: Sallad

Inläggav gwen 26 dec 2008, 16:31

Jag äter sallader som ser fräscha ut, tex på lunchrestauranger och såna ställen där man vet att salladen gjorts nyligen och inte stått framme i flera timmar...
Däremot låter jag bli att äta sallad som är packad i plastbehållare, tex färdiga sallader på mackar eller som kan tänkas ha varit packade ett tag (mer än enskata timmar).

dessutom undviker jag sallad på påse, som man kan köpa på mataffärer, då är det bättre att köpa ett rikigt salladshuvud och fixa själv känns det som. Men men, jag tror det är som med det mesta när man är gravid. Använd common sense, ät det som ser fräscht ut och det som inte varit packat i plast länge.
BildBild
gwen
Alltid online

BF: 090215

Inläggav augusti 26 dec 2008, 22:54

Tack för svaret. Ja det låter ju vettigt. Det känns som om det är mycket att hålla reda på.
augusti
Stammis

Inläggav MadeleineP 07 jan 2009, 14:51

Jag fortsätter på den här tråden med och undrar faktiskt oxå vilken sallad man bör akta sig för, jag förstår att den sallad som varit packeterad länge inte är det bästa, men övrigt då, kan jag fortsätta köpa ruccolasallad i påse?
Jag sköljer den givetvis men med min hemska oro inför alt så slog det mig precis att det kanske ska undvikas?
MadeleineP
Stammis

BF: 090804

Inläggav Endropia 07 jan 2009, 15:30

Neh ät din ruccola!
men skölj den NOGA innan. Det är faktiskt så att dom senaste salmonella-larmen kommit från färdig förpackade sallader. Men sköljer man dom först så minimeras risken att drabbas till i princip noll då bakterierna sitter på salladen och inte i :D
Bild
Bild
Endropia
Alltid online

Inläggav TeresaHellgren 08 jan 2009, 20:22

MadeleineP skrev:Jag fortsätter på den här tråden med och undrar faktiskt oxå vilken sallad man bör akta sig för, jag förstår att den sallad som varit packeterad länge inte är det bästa, men övrigt då, kan jag fortsätta köpa ruccolasallad i påse?
Jag sköljer den givetvis men med min hemska oro inför alt så slog det mig precis att det kanske ska undvikas?

Jag håller med de som skrivit innan. Kolla bara att salladen ser fräsch ut i påsen så ska du inte behöva oroa dig. Färdigpackade sallader med även annan mat i (typ ost- och skinksallad) skulle jag dock undvika om den inte är dagsfärsk.
Användarvisningsbild
TeresaHellgren
Rådgivare Minbebis

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm