Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

saltgodis, lakrits, salmiak, ingefära

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

saltgodis, lakrits, salmiak, ingefära

Inläggav godisfia 27 maj 2011, 20:33

Hur gör ni andra? Äter ni saltgodis, lakrits och salmiak? Jag har precis ätit ca 1/2 hekto saltisar. Är i v 7 vilket är ett känsligt skede. Lite dåligt samvete nu i efterhand. Skulle ju bara ha några bitar. Kan det vara farligt?
Äter också feta ost... parmesan...

På vissa sidor står det att man inte ska äta ingefära och på andra att det botar illamående vid graviditet. Kan man äta lite färsk? Brukade förr pressa färsk i mina hemmgjorda fruktdrinkar/juicer, supergott, men har inte vågat pga risk för missfall. Hur gör ni andra?

Från en med lite dåligt samvete här på fredagskvällen.... :(
Bild
Bild
godisfia
Stammis

BF: 120111

Re: saltgodis, lakrits, salmiak, ingefära

Inläggav denise 28 maj 2011, 05:39

Jag äter allt med måtta! :)

Förra graviditeten var jag jättenojig och rädd att något skulle gå fel om jag åt fel saker, men denna gången känner jag mig inte ett dugg nervös.
Som sagt så utesluter jag inget ur min kost utan äter det jag vill, men givetvis med måtta. 1/2 hekto lakrits äter jag iaf en gång i veckan. Ett tag var det det enda som hjälpte mot mitt illamående (nu tar ag en prostafen vare kväll innan jag lägger mig och vaknar med ytterst lite illamående)

Man ska väl kanske bara vara noga med att alt är ordentligt tillagat, t.ex. kött och så...

Men givetvis om du känner dig orolig så låt hellre bli, om inte annat för att lugna dig själv. Oro och stress är ju inte heller bra för barnet ;)
denise
Stammis

BF: 271211
Bor: Vittsjö

Inläggav Tatyana 28 maj 2011, 08:25

Jag rev färsk ingefära i varmt vatten och drack under graviditeten, då jag kräktes under åtta veckor. Och min dotter mår bra, så ingefära tror jag inte är något problem :)
Bild

ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

Status: Mamma

Inläggav godisfia 30 maj 2011, 17:58

Skönt att höra.

Tror också att man kan äta allt (mer eller mindre) fast med måtta. Är grymt noggrann med att äta frukt och masssor av grönsaker, fisk osv. Så det väger nog jämnt upp i det stora hela.

Men var tvungen att höra med andra. Tack för hjälpen!
Bild
Bild
godisfia
Stammis

BF: 120111

Inläggav Gotland 31 maj 2011, 19:19

Jag äter ALLT utom alkohol. Blodiga biffar, mögelostar och gravad lax, you name it och jag äter det. gjorde det med min dotter oxå. Visst är det en risk jag tar, men risken bedömmer jag va så liten. Ungefär som att det är farligt att åka bil...
Ingen ogravid är ju rädd för att bli sjuk av en brieost.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Afasi 31 maj 2011, 19:48

Var lika nojig som du i början och vägrade äta lakrits trots att jag var så sugen! När jag väl vågade mig på några bitar så insåg jag att det hjälpte gudomligt mot illamåendet och jag ansåg att så länge jag höll mig inom rimliga gränser så var det okej. Har släppt mer och mer på tankarna kring mat osv. Jag äter som jag brukar men är mer noga med att genomsteka saker och skölja frukt osv.
Gör det som känns bäst för dig, känner du att du inte vill ta risken så ta inte risken. En vacker dag kanske du vågar dig på det och då är det nog ingen fara. :D
Bild
Bild
Afasi
Alltid online

BF: 111009
Status: Mamma till William<3

Inläggav Lady Gouldian 30 jun 2011, 06:48

Oh, jag älskar godis och salt godis är favoriten, frossar i det men bara på lördagar. Försöker hålla mig till en dag i veckan fast det är skitsvårt. Åt godis varje dag innan jag visste att jag var gravid!
Jag är ohälsan själv men har försökt skärpa till mig!
Lady G
Lady Gouldian
Alltid online

BF: 120223
Status: Längtar!

Inläggav Kristin_Thomas 28 sep 2011, 12:21

Har varit illamående enda sen utebliven mens. Är nu i vecka 10+5. Har varit helt galen i tuggummi med mintsmak under en längre tid, men idag när jag skulle ta ett så blev jag jätte illamående. Vad kan det bero på? Jag har nu köpt lakritstuggummi och känner mig inte ett dugg illamående. Hur kan det komma sig? Har också en fråga om mjölkprodukter. Jag har varit väldigt dålig på att dricka mjölk. Blir mest till maten och då dricker jag ett halvt glas varje dag. Men två dagar på raken har jag bara klunkat i mig mjölk eftersom det är så törstsläckande så har blivit ungefär 1 1/2 glas och nu så har jag blivit VÄLDIGT lös i magen. Samtidigt som jag då drack mjölk så åt jag potatismos. Kan man bli dålig av mjölkprodukter under graviditeten? Vore tacksam för massor med svar =)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kristin_Thomas
Stammis

BF: 120420

Inläggav nemonemo 28 sep 2011, 13:45

Vad jag har läst och hört är att man helst inte ska äta mer än 50 gram salmiak om dagen, pga att det är blodtryckshöjand.
Ingefära kan i stora mängder framkalla sammandragningar, men om man dricker en ingefärste eller tva om dagen är nog ingen fara. Jag skulle dock inte knapra i mig en färsk ingefärsbit flera ganger om dagen...
Med parmesan borde man ocksa vara försiktig, för det är en opastöriserad ost.
nemonemo
Stammis

Inläggav mandipandi 02 feb 2012, 14:24

Jag tror att man kan äta saker med försiktighet! Min BM rekommenderade mig att äta salt-lakrits för att höja mitt blodtryck när jag känner mig låg och får ont i huvudet, så om de kan rekommendera en att äta det så borde det inte vara någon större fara i liten mängd! Det jag försöker undvika är fiskarna med tungmetaller i att vara noggrann med hygien/kvalitet på maten annars tror jag inte att det är någon större fara :)

Lycka till
mandipandi
Nykomling

BF: 120709
Bor: Ingarö

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm