Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Sambon vill inte behålla..

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Sambon vill inte behålla..

Inläggav Mummi 02 jan 2012, 12:35

Hej allesammans!

Jag behöver lite råd.. Plussade för ett par veckor sen och de blev lite chockartat här hemma. Jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år och vi pratar ganska ofta om barn. Nu har jag blivit gravid och han är bestämd att han vill att jag ska göra abort. Jag var osäker till en början eftersom jag var så chockad men nu har man vant sig vid tanken och pga allt illamående m.m känner man ändå att de är något där.

Jag har berättat för mina kompisar redan eftersom jag behöver deras stöd i de här, och de har varit underbara. Mina föräldrar kommer bli hur lyckliga som helst, då de pratat om barnbarn ett tag nu.

Då är frågan, vad gör jag? Jag har inte sagt till sambon att jag säkert vill behålla barnet än. Jag vågar inte riktigt. Slänger han ut mig? Klarar jag de här isf utan barnets far?

Snälla, hjälp!
Mummi
Nykomling

Re: Sambon vill inte behålla..

Inläggav HelloKitty 02 jan 2012, 12:55

ta tjuren vid hornen och prara med honom annars går du bara runt och oroar dig. sen får ni ta de eftersom, de blir ju inte bättre av att skjuta på det i vilket fall. Killer blir oftast mer chockade än vi tjejer och om ni pratat barn så kommer de med största sannorlikhet att lägga sig allt eftersom.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav E Maria 02 jan 2012, 13:53

Det låter klyschigt, men inget bli bättre av att du skjuter upp det. Har han sagt varför han inte vill behålla det? Skyddade ni er?
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav Vitlilja 02 jan 2012, 15:50

Diskutera det med honom, försök få honom att berätta varför han inte vill ha barn. Det kan ju vara chocken som gör det också.
men som tidigare frågade, skyddade ni er eller har ni struntat i skydd?
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav Mummi 02 jan 2012, 16:05

Vi har inte skyddat oss på länge då jag mått otroligt dåligt av att äta p-piller. Jag har sagt till honom flera gånger att jag kan bli gravid när vi håller på som vi gör. De har han varit med på! De måste vara chocken tror jag. Vi har inte pratat om de på flera dagar och jag har ett inbokat möte nästa måndag på gyn, eftersom jag bokade tid för abort dagen efter jag fick reda på de, mot min vilja dock.

Jag kommer aldrig klara av att göra abort, inte nu när jag fäst mig så mycket vid de redan!

Däremot vill jag inte behålla om det är tvillingar eller sjukt. Kan man be om vaginalt ultraljud?
Mummi
Nykomling

Inläggav Mummi 02 jan 2012, 16:08

Han säger att de inte passar bra i tiden, att vi inte klarar oss ekonomiskt osv. Både jag och han har jobb och har de mycket bättre ställt än många andra som skaffar barn.
Mummi
Nykomling

Inläggav Vitlilja 02 jan 2012, 16:20

Jag tycker att du ska säga som det är till din sambo!
Om ni inte skyddat er så vet han ju att det kan bli barn och då får han stå sitt kast! Abort är inget preventivmedel!
När jag blev gravid hade varken jag eller sambon jobb, men vi klarar oss. Vissa dagar känns det hopplöst när fk krånglar med utbetalningar och sånt men det går ju. Har ni båda jobb så kommer ni har bra förutsättningar. Man behöver inte köpa allt nytt heller, man kan köpa begagnat som knappt är använt(speciellt barnkläder) och sånt.

Jag var klar med min sambo från början att om jag blir gravid så blir det ett barn, för mig har det aldrig varit tal om abort och det visste han. Men han har aldrig varit osäker på att behålla heller.
Bild
Vitlilja
Alltid online

Inläggav naellie 02 jan 2012, 16:27

Det är ju hans liv också. Oavsett hur du mått av p-piller kan du aldrig tvinga nån att bli pappa mot sin vilja. Så prata med honom, med lite tur lugnar han ner sig när chocken lagt sig :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Vitlilja 02 jan 2012, 17:02

men han har ju själv valt att ta den risken.... man ska väl inte tvinga någon till abort bara för att den andra inte vill bli pappa.
Bild
Vitlilja
Alltid online

Inläggav Mummi 02 jan 2012, 17:12

Ne jag håller med er båda. De känns som om han tvingar mig till abort nu och vissa dagar känns de som att en sån elak pojkvän vill jag inte ha och kan han inte stötta mig har vi inget att göra med varandra. Men de kan ju vara hormoner också ;) jag tvingar inte honom att bli pappa. Passar de inte honom får jag väl flytta hem igen men då ska han veta att de är försent att ångra sig sen när de passar.
Mummi
Nykomling

Nästa

< Återgå till Allmänna trådar om graviditet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm