Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Sammandragningar vid aktivitet - Farligt?

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Sammandragningar vid aktivitet - Farligt?

Inläggav Aurora 24 jul 2009, 09:39

Jag försöker träna vattengympa nån gång i veckan eftersom det är typ det enda jag orkar med nu :oops: . Det känns överlag bra, men de senaste gångerna har det känts som att jag får mycket sammandragningar. Det är kanske en dum fråga men, är det farligt/dåligt på nåt sätt? Det är ju lite obehaligt, men är det bättre att ligga hemma på sofflocket? Jag får rätt mycket sammandragningar av att bara promenera i sakta mak också, men det ska man väl inte heller sluta upp helt med? Jag lever liksom i den där föreställningen att fysisk aktivitet alltid är bra, och som sagt, det känns bra förutom just sammandragninarna...Nån som vet??
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121106

Re: Sammandragningar vid aktivitet - Farligt?

Inläggav minimamma92 24 jul 2009, 09:59

jag var ute och gick mkt när jag var gravid, och det var inte farligt, men min bm sa att jag var tvungen att ta det lugnt, för mkt sammandragningar är inte heller bra då det kan stressa barnet, men du behöver inte sluta med det du gör, men du kan ju kanske tänka på att inte köra så hård som du gör?
Mammas lilla ängel, 081225 kl 18.03 - Natalie <3
minimamma92
Alltid online

BF: 110902

Inläggav Aurora 24 jul 2009, 10:13

Ja, precis! Jag kör verkligen inte särskilt hårt heller :oops: och när jag känner att jag får sammandragning brukar jag fuska ännu mer :D Tycker ändå träningen är bra, och jag får röra lite på överkroppen, vilket jag annars aldrig gör.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Erikas 24 jul 2009, 11:43

För mycket sammandragningar är nog inte bra, men min Bm sa att det var normalt att få det, till och med när man vänder sig i sängen eller bara tar på magen. Om de gör ont är det nog lite värre, men det går ju inte att undvika dem helt och bara ligga still när det inte finns några risker i graviditeten och den är normal. Om du riskerade att föda tidigt eller så hade det nog varit bäst att ta det väldigt lugnt. Vattengympa låter jättebra tycker jag, jag orkar bara gå på promenader och då får jag sammandragningar med och blir kissnödig stup i kvaten. Och törstig. Sen kissnödig igen. Ska bli skönt när man kan fungera normalt igen!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Aurora 24 jul 2009, 11:53

Jag vet, när jag sitter här på jobbet och ska typ gå och hämta nåt får jag sammandragning direkt och måste gå på toa...Ibland glömmer jag bort vad jag skulle göra, bara för jag måste till toan istället, och det är ju inte så lätt att "skynda sig" under en sammandragning direkt. Jag kan inte fatta att det ska vara så här (och värre antar jag) i TVÅ månader till!!!

Tack för inputs iaf, har ju en normal graviditet vad jag vet om och inte onda eller överdrivna sammandragningar, så då fortsätter jag väl ett tag till med vattengympan.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Erikas 24 jul 2009, 11:57

ja fortsätt så länge du orkar tycker jag! Det undelättar ju en förlossning om man är någorlunda aktiv iallafall.
Helt sjukt hur sakta det går när man har en sammandragning! Man går ju som att man ska föda vilken sekund som helst. Får alltid skrika på folk att dom måste sakta ner, annars hamnar jag på efterkälken direkt.
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

< Återgå till Träning & hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm