Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Scolios, magryggövningar!

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Scolios, magryggövningar!

Inläggav mirah 05 dec 2010, 09:42

Hej!
Fick nyligen reda på att jag är gravid, v 6 nu..
Har Scolios, inte jätteallvarligt, men bör göra övningar för magen/ryggen varje dag för att slippa ha ont. Bara undrar hur det går när man är gravid? Kan man fortsätta träna magen/ryggen som innan, eller? Någon som har tips på bra övningar? Har bl.a. en pilatesboll som jag gör övningar med..
mirah
Stammis

Bor: Utlandet

Re: Scolios, magryggövningar!

Inläggav Barn är underbara 27 feb 2011, 20:31

Jag har också scolios, och har mycket ont på mitten av ryggen. Kontakta en sjukgymnast så får du ett träningsprogram som passar just dig! Jag går vattengymnastik också hos sjukgymnasten. Känns bättre att kunna röra sig lite trots smärtan.
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav madddee 27 feb 2011, 21:02

här är en till med scolios!

Dock är jag behandlad med korsett under uppväxten så ortopeden sa att jag efter avslutad behandling inte skulle ha besvär alls... Screw him. Jag har ont i mitten på ryggen också emellanåt, men det hjälper att simma för min del. jag var hos en osteopat och "knackade ut" kotorna för ett år sen (innan jag blev gravid första gången) för jag hade fått komprimerade kotor i mina två svängar på ryggraden och det gjorde riktigt gott för ryggen! Däremot vet jag inte riktigt om man ska göra en sån grej när man är gravid...
Däremot så sa han att han inte hade sett en så fin och välbalanserad scolios-rygg som var behandlad så det tar jag som ett gott tecken att jag faktiskt inte har så mycket besvär ;) men som sagt, att simma och vattengympa funkar väldigt bra på mig...
Bild
madddee
Alltid online

Status: Stolt mamma till Emil!

Inläggav Lillan86 23 mar 2011, 19:07

Där är ngt som jag oxå undrat över. Har två krökar i ryggen, en mellan skuldrorna å en åt motsatt håll i nedre delen av ryggen. Är korsett behandlad i 3år när jag var 12-15år. De rätade inte ut ryggen ngt spec men stoppade från att förvärras. Är rädd att detta kan påverka såpass att man blir sängliggande i slutet av graviditeten. Måste träna upp ryggen men har absolut ingen ork i kroppen när man jobbat en hel dag. Va ska man göra??
Lillan86
Nykomling

Inläggav madddee 28 mar 2011, 12:34

Lillan86, kan du inte ringa BM, sjukvårdsupplysnigen eller nån ortopedavdelnning för rådgivning? har du mycket och ojämna krökar så kanske du kan få övningar som är bra av BM eller nån som hon kan hänvisa till? Vi kan ju inte vara de enda med scolios som är gravida tänker jag ;)
Bild
madddee
Alltid online

Status: Stolt mamma till Emil!

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm