-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sen ägglossning, gravid? Svårt att bli gravid?
7 inlägg • Sida 1 av 1
Nykomling! 23 år, sen ägglossning?Är en tjej på 23 år som tillsammans med min sambo planerar att bli gravida. Har två medicinska aborter bakom mig sedan 17 och 18 års ålder. Aldrig vart gravid sedan dess trots slarv och är nu lite nervös för möjligheterna att bli gravid. Jag och min sambo har kört med "avbrytet samlag" i ca ett år nu. Denna månad gjorde vi vårt första försök och gick hela vägen. Brukar ibland ha lite oregelbunden mens och har faktiskt ingen stenkol på min menscyckel. Började med ägglossningstest denna månad och det visade fullt utslag på dag 21 och fortsatte sedan visa starkt i 3-4 dagar för att nu blivit svagare. Är det normalt med sådan sen ÄL och kan det göra det svårare att bli gravid???
Fundersam:(
Re: Nykomling! 23 år, sen ägglossning?Välkommen!
Du behöver nog inte vara orolig kring dina chanser att bli gravid. Ägglossningen håller ju på ett par dagar så därför visar den starkare för att sedan bli svagare.
Sen ägglossning, gravid? Svårt att bli gravid?Har ingen stenkoll på min menscykel men vet att den är lång. Har haft oskyddad sex hela månaden nu, dvs med garanti kring ÄL dagar. Tog ÄL test så sent som dag 23 och det visade då starkt utslag och fortsatte med det i ca 3-4 dagar till. Idag visade det lite svagare. Är på dag 29. Har känt av stick/hugg i äggstockarna, ilningar och lite ont i magen. Även nu efter ÄL. Kan jag vara gravid eller borde ÄL fortfarande visa starkt då? Hört att det kan ge utslag även vid graviditet då hormonen är väldigt lika. Är det negativt att ÄL test blivit svagare igen då jag hade sån sen ÄL som dag 23. Kan detta göra det svårare för mig att bli gravid??
Så himla nojjig och paranoid som man blir!!:(
Re: Nykomling! 23 år, sen ägglossning?Tack för ditt svar, Men kan den visa starkt så länge som fyra dagar? Och kan den sena ägglossningstest minska mina chanser att bli gravid? Man blir så himla orolig när man läser runt på Internet.
Re: Nykomling! 23 år, sen ägglossning?Jag förstår! Mitt tips till dig är nog att ha sex så mycket ni vill och känner för - särskilt kring ägglossningen.
Vad är det för test du använder? Har inte några egna erfarenheter kring det.
Re: Nykomling! 23 år, sen ägglossning?Har testat med ägglossningsstickor från billigatester.se
Re: Sen ägglossning, gravid? Svårt att bli gravid?Det är inte helt ovanligt att en del får positivt utslag några dagar i rad. Det är heller inte ovanligt att ha ägglossning kring dag 20 eller lite senare. Man ska INTE använda ägglossningstest som graviditetstest. Det är sant att det kan ge utslag på graviditet, men det kan också ge utslag på andra hormon som ökar innan/vid mens. Efter ägglossningen (eller ofta egentligen under själva ägglossningen eftersom testen ofta visar positivt innan själva äggsläppet) ska testen visa negativt igen, och det betyder inte att man inte blivit gravid.
7 inlägg • Sida 1 av 1
|