-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sendrag/kramp?
13 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Sendrag/kramp?Vid sextiden imorse vaknade jag av att jag fick tokkramp i högra vaden. Gjorde så jävla ont och jag visste inte vad jag skulle göra, men sen kom jag på att man ska sträcka på foten och hålla den mot något platt så brukar det gå över, och det gjorde det. Nu, såhär typ fyra timmar senare är jag jätteöm i vaden. Fick såhär iförrgår natt också, men i vänstra vaden. Vet att det är vanligt med kramp när man är gravid, men kan man inte göra något för att slippa det? Det är ju så jävla obehagligt..
"Kramper i vaderna, låren eller fötterna är vanliga under den senare delen av graviditeten och uppstår oftast på natten. Det kan bero på att du får i dig för lite salt. Det är bra att undvika för mycket salt i maten om man har vätskeansamlingar i ben, fötter eller händer - men för lite salt kan orsaka kramp. Du måste helt enkelt hitta en mellanväg. Ett tillskott av magnesium kan eventuellt minska kramperna i benen. I vissa fall rekommenderas kalktabletter men forskning har visat att de är verkningslösa. Ligg högt med fötterna när du vilar och när du sover. Att ligga högt med fötterna kan dock bli ett problem eftersom många kvinnor samtidigt lider av halsbränna och då rekommenderas man att ligga högt med huvudet. Så valet står ofta mellan två onda ting." KÄLLA: Barntotal.se Pest eller kolera?
Re: Sendrag/kramp?Jag får också kramp i vaderna så fort jag sträcker benen på natten lite fel men jag lyckas rätta ut det nästan direkt om jag sträcker ut foten på ett visst sätt (vet inte riktigt hur jag gör)... Det går bara automatiskt eftersom det gör så pissont och man ofta kan vakna av det!
Jag har haft såhär i flera veckor och det stör mig inte så mycket eftersom det går över fort men skulle det inte göra det säger jag bara AJAJAJ!!!
Re: Sendrag/kramp?Har också råkat ut för det en natt, i båda vaderna!! Trodde jag skulle dö
Enda jag har hört är att man kan ha brist på magnesium, du kan ju fråga din bm vad hon tror.
Re: Sendrag/kramp?Jag hade mycket problem med att jag fick kramp i mina vader när jag var yngre, då hade jag det näsatn vaje natt i flera år i perioder.
Ett tips är att stretcha innan du lägger dig, för då sträcker du ut muskeln redan innan. Funkar inte det (vilket det inte alltid gör tyvärr) så är det tyvärr bara att försöka manövrera bort det genom att trycka ner hälen och upp med tårna så fort du känner att det kan vara på väg. Själv har jag kunnat få såna hiskeliga vadkramper att jag inte har kunnat röra benet eller foten alls då har jag varit tvungen att ta mig upp ur sängen och sakta sakta sätta foten mot golvet. Har kunnat ha ont i en vecka efter en sån kramp, men om det kommer en sån jävlig en så kan du oxå be killen massera vaden, det tar oxå bort krampen. Ont får du tyvärr räkna med att det kan göra i flera dagar efteråt. Än så länge har jag sluppit undan i graviditeten, hoppas det håller sig så.
Re: Sendrag/kramp?Jag har i princip fått kramp i vaderna hela mitt liv, speciellt på nätterna.
Fick tips om att dricka mycket vatten (varje dag) typ 2 liter. Och det hjälper faktiskt!
Re: Sendrag/kramp?AJ AJ AJ, säger jag bara hade en period när jag hade kramp i vaderna på natten i ca 3-4 dagar men nu har det försvunnit. Har också hittat nåt speciellt sätt att vrida foten så att det försvinner. Men jag kan tyvärr inte säga vad som fått vad kramperna att sluta, men det kanske kommer tillbaka.. vem vet.. hoppas INTE.
Läste också att man skulle ha fötterna högt.. men det har jag aldrig tänkt nå mycket vidare på. Hoppas det bara är en period och att du slipper det snart.
Re: Sendrag/kramp?Jag känner igen det som flera av er säger att det nog mycket beror på vätskebrist.
Innan jag blev gravid kunde jag få det på sommaren på nätterna om det varit varmt och jag druckit dåligt på dagarna!
Re: Sendrag/kramp?Jag fick tipset av min bm att det kan vara magnesiumbrist, så jag dubblade mina vitaminer och då försvann kramperna. (använder apotekets mittval kvinna och tar 2 st/dag)
Re: Sendrag/kramp?Jag har ofta haft problem med kramp i vader och fötter och det som verkligen har hjälpt är att äta banan och dricka vatten innan det är dags att sussa.
13 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|