Sjuk när man är hemma på föräldrapenning..?

Här diskuteras allt möjligt.

Sjuk när man är hemma på föräldrapenning..?

Inläggav LinaA 05 jul 2008, 13:05

När man går hemma med bebisen och får föräldrapenning. Får man "sjukanmäla" sig om man blir sjuk då och spara lite dagar. Som man gör om man har semester och blir sjuk menar jag. Eller går dagarna fast man är sjuk??
Bild
LinaA
Alltid online

Re: Sjuk när man är hemma på föräldrapenning..?

Inläggav Strumpan 05 jul 2008, 13:07

Nej du ska sjukanmäla dig, vad jag har förstått iaf :)
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav LinaA 05 jul 2008, 16:23

Okej! Kanske får kolla runt lite på fk´s super trissta hemsida nån dag när det regnar..... :roll: Känns som det är så mycket man måste hålla koll på själv...
Bild
LinaA
Alltid online

Inläggav Jenima 05 jul 2008, 21:59

Om du sjukanmäler dig när du är sjuk måste mannen vara hemma med föräldraledigt. Du kan inte anmäls dig sjuk om ingen hoppar in och är barnvakt så satt säga,
Jenima

Inläggav shoegal 07 jul 2008, 22:44

Så här är FKs regler (tillfällig föräldrapenning är det man får när man är hemma med sjukt barn)

Byte av föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning
Om barnet vårdas på sjukhus kan föräldrapenning bytas ut mot tillfällig föräldrapenning. Det gäller såväl det barn som föräldern är föräldraledig för som äldre syskon. Vid sjukdom hos ordinarie vårdare (den som är föräldraledig) krävs att barnet är äldre än 240 dagar för att den andre föräldern ska få tillfällig föräldrapenning annars kan bara föräldrapenning betalas ut.
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav Karin1983 08 jul 2008, 00:12

Har precis varit inne på FK's hemsida och letat info om detta, utan resultat :?
Funderar på hur det blir om barnets pappa jobbar skift och e ledig samtidigt som jag e sjuk. Eller om barnets mor- eller farföräldrar kan ta hand om barnet om man blir sjuk! Får jag då byta ut färäldrarpenningen mot sjukpenning utan att någon annan tar ut föräldrarpenning för barnet? Man vill ju inte använda sina FP dagar om man inte kan vara med barnet!
Någon som vet???
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Karin1983
Alltid online

Inläggav shoegal 08 jul 2008, 11:55

Nej, du får inte byta ut föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning under barnets 240 första dagar. Om du blir så sjuk att du inte kan ta hand om barnet så får du ringa FK och sjukanmäla sig, så du går av din "tjänst" som föräldraledig så får din man eller barnets mormo/farmor/annan släkting ta av barnets föräldradagar. Så dagarna går åt om du blir sjuk, för dagarna är ju barnets dagar och tas av oavsett om det är du, din sambo eller din mamma som är hemma med barnet.
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

< Återgå till Allmänna trådar föräldrasnack

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm