Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Sjukskrivning som studerande?!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Sjukskrivning som studerande?!

Inläggav Mikos 16 jul 2011, 17:04

Är det någon här inne som möjligen har koll på hur det är med sjukskrivning då man studerar? Väntar tvillingar och kommer förmodligen behöva pausa studierna någon gång i höst. Kan man bli sjukskriven på samma sätt som när man jobbar?!
Bild
Användarvisningsbild
Mikos
Alltid online

BF: 120113
Bor: Dalarna

Re: Sjukskrivning som studerande?!

Inläggav sarahmedh 06 sep 2011, 04:38

Inte sjukskriven kanske men du kan ju göra uppehåll i studierna :-)
sarahmedh
Stammis

BF: 170512
Status: lilla sprattel, vi längtar efter dig!

Inläggav stajners 06 sep 2011, 19:48

Ring FK för ett garanterat rätt svar. Det är ju ändå en riskgraviditet så jag tycker ju att du borde kunna bli sjukskriven så att du får pengar på nåt sätt. Men frågan är hur mkt (eller snarare lite) pengar du får som sjukskriven studerande. Men jag har noll koll.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Tutan 07 sep 2011, 13:40

Blir du sjukskriven av läkare har du rätt till fortsatt csn en viss tid. tror jag. kolla här: http://www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk

men vad blir du sjukskriven för? trötthet? att du inte orkar gå till föreläsningarna? att vara gravid är ju i sig ingen sjukdom som kräver sjukskrivning...
Tutan
Alltid online

Inläggav tjillevippen 08 sep 2011, 09:19

Hej!
Jag blev sjukskriven som studerande, dock inte på grund av graviditet. Jag fortsatte få mina pengar från csn, till och med lånedelen, som man inte ens behöver betala tillbaka om man är sjuk längre än en viss period. Fick pengar från dem i cirka ett år pga sjukskrivning.
Blir man sjukskriven på grund av något som läkaren beräknas vara långvarigt (minst ett år), kan man istället ansöka om aktivitetsersättning från försäkringskassan- jag gick över på detta efter ersättningen från csn.
Och nu när jag är gravid fortsätter jag få den ersättningen, och kan samtidigt plocka ut föräldrapenning när bebisen kommit! Så de föräldradagar jag väljer att plocka ut blir till bonus utöver min vanliga ersättning:)

Hoppas du fått lite hjälp, men ring csn och/eller försäkringskassan om du undrar nåt mer.
tjillevippen
Alltid online

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm