-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sjukskrivning som studerande?!
5 inlägg • Sida 1 av 1
Sjukskrivning som studerande?!Är det någon här inne som möjligen har koll på hur det är med sjukskrivning då man studerar? Väntar tvillingar och kommer förmodligen behöva pausa studierna någon gång i höst. Kan man bli sjukskriven på samma sätt som när man jobbar?!
Re: Sjukskrivning som studerande?!Inte sjukskriven kanske men du kan ju göra uppehåll i studierna
Re: Sjukskrivning som studerande?!Ring FK för ett garanterat rätt svar. Det är ju ändå en riskgraviditet så jag tycker ju att du borde kunna bli sjukskriven så att du får pengar på nåt sätt. Men frågan är hur mkt (eller snarare lite) pengar du får som sjukskriven studerande. Men jag har noll koll.
Re: Sjukskrivning som studerande?!Blir du sjukskriven av läkare har du rätt till fortsatt csn en viss tid. tror jag. kolla här: http://www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk
men vad blir du sjukskriven för? trötthet? att du inte orkar gå till föreläsningarna? att vara gravid är ju i sig ingen sjukdom som kräver sjukskrivning...
Re: Sjukskrivning som studerande?!Hej!
Jag blev sjukskriven som studerande, dock inte på grund av graviditet. Jag fortsatte få mina pengar från csn, till och med lånedelen, som man inte ens behöver betala tillbaka om man är sjuk längre än en viss period. Fick pengar från dem i cirka ett år pga sjukskrivning. Blir man sjukskriven på grund av något som läkaren beräknas vara långvarigt (minst ett år), kan man istället ansöka om aktivitetsersättning från försäkringskassan- jag gick över på detta efter ersättningen från csn. Och nu när jag är gravid fortsätter jag få den ersättningen, och kan samtidigt plocka ut föräldrapenning när bebisen kommit! Så de föräldradagar jag väljer att plocka ut blir till bonus utöver min vanliga ersättning:) Hoppas du fått lite hjälp, men ring csn och/eller försäkringskassan om du undrar nåt mer.
5 inlägg • Sida 1 av 1
|