Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Ska barnen äta vegetariskt?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Re: Ska barnen äta vegetariskt?

Inläggav Amalaja 20 feb 2010, 16:35

Emmalie skrev:Hej Chivas!

Jag är också demivegetarian (visste inte att det hette så) och har varit det i ungefär ett år. Innan dess har jag varit helvegetarian sen jag var 11 år, alltså ganska länge.. Jag och min sambo försöker skaffa barn och har pratat en hel del om det här med framtida kost då han också är demivegetarian. Vi har i vilket fall kommit fram till att inte själva laga kött åt vårt barn då det skulle kännas allmänt konstigt. Men låta honom/henne äta vad hon/han vill i skolan och på dagis och så vidare. Det viktiga är ju bara att man upplyser dagis om att barnet inte ätit så mycket kött innan så de kanske ska vara lite försiktiga i början. Jag anser att det är som med religion - att barnet självt ska få välja sin väg i livet. Men jag tänker ändå inte ställa mig och laga kött. Din sambo kanske vill laga kött i så fall? Jag tycker inte att du ska behöva göra det.

Lycka till med allt!
Kram Emmelie

Både jag och min sambo är lakto-ovo-vegetarianer och vi resonerar precis likadant; varför skall vi ställa oss och laga extrarätter hemma, enkom för barnet? Köttätare lär ju knappast stå hemma och laga vegetariska rätter, bara för sina barn...? ;)
Vår dotter, Tifa, föddes den 20/6 - välkommen till världen! <3
Amalaja
Stammis

Inläggav Amalaja 20 feb 2010, 16:40

Dazzlin_design skrev:För att barnen ska få i sig det dom behöver näringsmässigt så är det inte bra att ge vegetarisk kost.

Rena rama fördomar, tyvärr.
Amalaja
Stammis

Inläggav Amalaja 20 feb 2010, 16:42

tlk skrev:Mina barn har som jag skrev vuxit upp på vegetariskt och varken blivit mobbade eller fått näringsbrist pga det :lol: Så ni som har funderingar runt det ska inte oroa er. Det gäller bara att vara påläst, både i argumentering och näringslära :wink:

*tummen upp*
;)
Amalaja
Stammis

Inläggav Amalaja 20 feb 2010, 17:07

sofiaK skrev:måste man inte proppa i sig massa tilläggs vitaminer då?? eftersom människan behöver de olika vitaminerna som finns i kött eftersom vi är köttätare?? är det då inte bättre att äta en bra varierad kost än att ta massa piller ??

hur gör ni som är vegetarianer??

kram

Jag tar inte en enda extravitamin (förutom järn nu då jag är gravid. Jag har dock alltid haft dåliga järnvärden, även då jag åt kött...) - jag får i mig allt genom kosten, trots att jag är lakto-ovo-veg. ;)
Amalaja
Stammis

Föregående

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm