-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ska barnen äta vegetariskt?Ska barnen äta vegetariskt?Jag är, som jag jag skrivit i tidigare tråd, så kallad demivegetarian. Jag äter alltså inte kött och fågel, men jag äter fisk, ägg och mejeriprodukter. Jag blev detta gannska nyligen.
Jag har en dotter och väntar mitt andra barn i maj. Nu har jag börjat fundera, ska jag låta barnen äta min vegetariska kost (undantag för fisk) till middag hemma men låta dom äta kött på dagis? Tänker att på så vis blir ju deras kost nyttigare och mer varierad? Eller ska jag tillaga kött även hemma till barnen? Eller ska jag se till att barnen enbart äter vegetariskt? Jag bor ihop med pappan till barnen och han äter kött i övrigt men äter med glädje mina vegetariska måltider. Hur tycker ni jag ska göra? Hur tänker ni?
Re: Ska barnen äta vegetariskt?Hej Chivas!
Jag är också demivegetarian (visste inte att det hette så) och har varit det i ungefär ett år. Innan dess har jag varit helvegetarian sen jag var 11 år, alltså ganska länge.. Jag och min sambo försöker skaffa barn och har pratat en hel del om det här med framtida kost då han också är demivegetarian. Vi har i vilket fall kommit fram till att inte själva laga kött åt vårt barn då det skulle kännas allmänt konstigt. Men låta honom/henne äta vad hon/han vill i skolan och på dagis och så vidare. Det viktiga är ju bara att man upplyser dagis om att barnet inte ätit så mycket kött innan så de kanske ska vara lite försiktiga i början. Jag anser att det är som med religion - att barnet självt ska få välja sin väg i livet. Men jag tänker ändå inte ställa mig och laga kött. Din sambo kanske vill laga kött i så fall? Jag tycker inte att du ska behöva göra det. Lycka till med allt! Kram Emmelie
Re: Ska barnen äta vegetariskt?Hej!
Håller med emmalie. Barn kan överleva helt perfekt som vegetarian. Men du kan ju låta dom äta kött på dagis ock när dom är hos andra om det känns ok för dig. Dom vänjer sig vid att det inte är kött hemma, men på andra ställen. Inte säkert att dom als tycker om kött när dom börjar på dagis om dom inte är van vid det. Tror du som er veg er mer duktig på att variera kosten enn vi som är "vanliga" köttetare. Tycker inte du behöver laga kött hemma om du inte vill det. Dom får ju ändå fisk, ägg ock mjölkprodukter. Det viktigaste tror jag är att barnen inte behöver känna ngt press på att dom inte får äta kött. Lagar du inget väsen av det kommer dom troligtvis inte ens tänka på det. Lag din mat med gott samvete, ock låt barnen äta det dom vill annars. Lycka till! Det blir säkert bra. Kramar ![]() ![]() [/url]
Re: Ska barnen äta vegetariskt?Emmalie: Alice har fått burkmat med kött i så hon är redan van vid kött, till viss del iallafall.
Men jag tror jag gör så! Tack för att ni svarade
Re: Ska barnen äta vegetariskt?Låter klokt att låta barnen äta kött på förskolan och inte hemma.
Det som kan bli svårt är att dina barn kanske ratar kött på förskolan om de inte är vana vid det, så det kanske kan vara bra att prata med personalen om det innan. Lycka till!
Re: Ska barnen äta vegetariskt?Mina barn har vuxit upp på vegetariskt (mest veganskt) och fisk/mjölk/ägg ibland, även på dagis och i skolan. Idag är den ena, 12 år, nästintill vegan både hemma och i skolan han äter ekoägg ibland, och den andra, 10 år, äter mest vegetariskt hemma men kyckling och fisk i skolan. Hon äter dock annat kött lite då och då, tex på högtider och kalas. Så även om de vuxit upp på samma kost har de valt varsin egen väg när de blivit större. Själv är jag demivegetarian, alltså fisk/mjölk/ägg men har även varit vegan och vegetarian i olika varianter sen jag var 17 år.
Re: Ska barnen äta vegetariskt?För att barnen ska få i sig det dom behöver näringsmässigt så är det inte bra att ge vegetarisk kost. En annan sak som iallfall jag märkt ( jag jobbar på dagis, både i barngrupp och i köket, är utbildad barnskötare och kokerska) är att de barn som är annorlunda på nåt vis, tex om de äter annan mat , väldigt lätt blir retade, utpekade som annorlunda. Det kan vara väldigt jobbigt för barnen. Sen är det tyvärr så att vegetarisk mat oftast är dyrare/svårare att tillaga så barnen som äter veg. får oftast väldigt mkt halv och helfabrikat i skolan och på dagis. Och det är varken gott lr näringsriktigt.
![]()
Re: Ska barnen äta vegetariskt?Dazzlin_design: Vad är det i just kött som man inte kan ersätta med vegetariskt alternativ? Vad jag vet så har det aldrig funnits något som heter att barn MÅSTE äta kött för att må bra.
Halv/helfabrikat är aldrig bra i förstor mängd, någon gång ibland har jag svårt att tro skall göra någon större skada. Jag har ätit kött lite då och då fram till för inte alls längesen och min dotter har ätit det oftare då jag tillagat rätter med kött i till henne. På min dotters dagis finns det både vegetarianer och mjölkallergiker och vad jag märkt blir dessa inte alls retade, tvärtom, barnen har lärt sig att en del inte äter samma sak som andra. Hur som helst skrev jag i ett tidigare inlägg i denna tråd att jag nog tänker låta mina barn äta vegetarisk kost hemma och precis som de andra barnen på dagis och i skolan. Eftersom jag är tillräckligt kunnig på området så vet jag vad jag serverar hemma, alltså att barnen får tillräckligt med näring. Veg hemma (i undantagsfall då de äter själva med pappa som fortfarande äter kött) och allmänkost på dagis/skolan blir troligtvis både mer varierat och nyttigare. Eller vad tror du?
Re: Ska barnen äta vegetariskt?Jag tror det är ngn av B vitaminerna som endast finns i kött och inte i något annat. Det kan dessutom leda till allvarlig brist men det är nog väldigt ovanligt. Min kompis mamma hade B-12 brist tror jag och blev jätte dålig. Det ordnades snabbt med särskilt kosttillskott.
Att barn skulle bli retade för att de äter annorlunda mat har jag aldrig någonsin sett... Jag har jobbat inom förskolan i ett antal år. Barn frågar av ren nyfikenhet kanske men inte retas de inte. Det beror ju helt och hållet på hur man som pedagog pratar om det med och inför barnen. På mitt förra jobb så hade vi många som åt annan mat, både av kulturella och religiösa skäl men även pga allergi. Däremot håller jag med om att skolkök och liknande sällan har kunskap om vegetariska alternativ. Det blir ofta ganska "fattig" mat. Men det kanske inte alltid handlar om kunskap?
Re: Ska barnen äta vegetariskt?jag jobbar på dagis, och vårt dagis har vegetarisk kost, fast vi har ägg/fisk/mjölkprodukter med.. barnen älskar den maten, och vi gör all mat själva, så det är inget halvfabrikat alls. sen äter vissa barn kött och så hemma och en del inte.. men alla barnen äter jättebra av den mat vi har.
![]()
|