-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ska ni vaccinera er??Ska ni vaccinera er??Hej hej!
Jag är gravid i vecka 19. Funderar en hel del över det här med svininfluensan. Känns inge bra att vi gravida är extra utsatta och sårbara... Ska ni vaccinera er?? Jag har världens beslutsångest. Tänk om fostret kan ta skada av vaccinet. Samtidigt vill man ju inte bli svårt sjuk i svininfluensan för då kanske fostret tar skada av det istället. Fy vad svårt. Hur ska man göra? Tycker inte att det framgår ordentligt om vaccinet är säkert för fostret eller ej. Det står bara att det "troligtvis" ej är farligt för fostret... Nån annan som vet?
Re: Ska ni vaccinera er??jag skulle inte chansa på att vaccinera mig med tanke på hur dåligt utprovat vaccinet är än så länge. För egen del är det ju ändå lite för sent. Man ska också komma ihåg att det är i princip en vanlig influensa, så de flesta som blir sjuka blir inte speciellt sjuka (eller ja, det är ju en definitionsfråga - aldrig kul med feber och sånt). Att gravida tillhör riskgruppen fick jag höra beror på att man sent i graviditeten har en stor mage som pressar på lungorna och lungorna är lite extra utsatta. Därför borde det vara tämligen liten risk innan de sista veckorna i grav. Sen har jag iofs för mig att man generellt är lite extra smittkänslig som gravid.
Jag tycker iaf att du inte ska oroa dig så mycket. Det är media som blåser upp en nidbild.
Re: Ska ni vaccinera er??nej jag ska inte vaccinera mig..
Har inte haft en tanke på det överhuvetaget.. är inte rädd för att bli smittat av svininfluensen mera medveten om att den finns där ute så jag ser till att tvätta händerna lite oftare och skölja maten riktigt nogrant samtidigt som jag använder den-- sköljer även bananer o liknande frukt lite överdrivet kanske men jag ska inte vaccinera mig!
Re: Ska ni vaccinera er??Nope, jag har inga planer på att vacinera mej o jag är i vecka 33...man får vara extra försiktig o hoppas på att slippa eländet...
Tycker att vaccinet är för dåligt testat o tar inga risker med bebisen där,åker man på det så får man ta det därefter.
Re: Ska ni vaccinera er??Eftersom vaccinet kommer till sverige i början av oktober o jag har bf 15e oktober är det ju inte säkert att man hinner ens om man skulle vilja (dom lär ju inte hinna vaccinera alla på en dag) o om jag hinner så handlar det bara om nån vecka kvar av grav. därför funderar jag på att inte göra det men hade jag varit lite tidigare i grav. hade jag definitivt gjort det.
Gravida har ju inte bara lägre lungkapacitet utan även mkt lägre immunförsvar!!! Det de diskutterade om ifall gravida skulle vaccineras var ju på grund av en mini mini mängd kvicksilver i vaccinet (motsvarande 2 eller 3 port insjöfisk).... det är ju inte bra men å bli dödssjuk o hamna i respirator är nog ännu värre
Re: Ska ni vaccinera er??Jo, fast ett vaccin innebär ju att du sprutar in en liten mängd av själva viruset i kroppen, och ett dåligt utprovat vaccin vet man ju inte vad det har för konsekvenser och vilken dosering som ska ges. Du kan alltså få infulensan av vaccinet. Och det är ju inte så att alla hamnar i respirator/ecmo, det är en kvinna som också hade andra komplikationer. De som drabbats hårt har ju haft andra problem, t ex nyupptäckt cancer.
Re: Ska ni vaccinera er??Jag tänker inte göra det.
På jobb kom sjuksköterska och MAS och pratade om svininfluensan och de berättade att det var som vanlig influensa. Media har bara blåst upp det, visst det finns de som dött men de berättar inget om hur personens immunförsvar var innan de blev smittade och de glömmer bort att informera om hur många det är var år som dör i vanlig influensa. Till och med sköterskan sa att hon inte tänkte ta sprutan och jag känner att om en sjuksköterska säger så, så klarar jag mig nog utan. Även om jag inte var gravid hade jag nog inte velat ta den. Den är, vad jag förstår, inte helt godkänd och då känner jag att jag hellre tar risken att bli sjuk än att riskera att det händer något med mig eller bebis. Speciellt när det är så tidigt med min graviditet, det är nu som bebisen påverkas mest (och tidigare då förstås) och jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om det hände bebis något för att jag tog en spruta . Jag kan prata om detta ämnet i evigheter känner jag så jag får stoppa där. Måste klargöra att detta är mina tankar och åsikter! Jag säger inte detta för att trampa någon på tårna eller något sånt och jag respekterar era val.
Re: Ska ni vaccinera er??jag tänker inte vacinera mig! Först så tänkte jag göra det men sen har jag fåt hört av många som jobbar inom sjukvården att det inte är testat på gravida kvinnor. Jag jobbar på en förskola och är lite små förkyld hela tiden. Och ligger man inte i riskzonen så som övervikt och problem med lungerna så ska det bara vara som en vanlig inf.
Re: Ska ni vaccinera er??Jag tror att jag vill vaccinera mig. Jag jobbar också på förskola, och känner att där är jag extra utsatt för smittan. Om MVC säger att vaccination är ok litar jag på det. Vaccinet är egentligen inte så annorlunda från vanligt influensavaccin och det är ok att ta som gravid. Eftersom jag kommer vara gravid hela hösten och en stor del av vintern känns det bra att göra vad man kan mot att bli smittad, eller i alla fall riktigt sjuk.
'jag vill inte behöva oroa mig för svininfluensan på jobbet, för då kan jag ju inte jobba!
Re: Ska ni vaccinera er??Hade det bara handlat om mig och sambon hade jag inte vaccinerat mig, men nu blir det en helt annan dimention på det hela…
Jag har efter många om och men beslutat mig för att vaccinera mig om jag hinner innan bebben tittar ut. Detta efter att ha pratat med flera av läkarna på mitt jobb, som samtliga rekommenderar mig att ta vaccinet. Visserligen har just detta influensavaccin inte testats på gravida i den utsträckning som krävs för att säga om det är riskfritt för oss och våra bebisar eller inte, men som Linen skriver är andra influensavaccin ok att ta som gravid. Det finns inget som talar för att det skulle vara annorlunda med detta vaccin. Jo, visst sprutar man in viruset i kroppen, men det lever inte (vaccin med levande virus får inte tas av gravida som jag har förstått det.) och skulle man utveckla influensa p g a vaccinet (vilket inte är särskilt vanligt) blir man i regel inte lika sjuk som om man blev smittad av levande virus. Vad gäller kvicksilvret så väljer jag att lita till expertisen som säger att det inte är mer kvicksilver än i en portion östersjö- eller insjö fisk, och det har jag inte ätit någon under graviditeten, så jag får väl se det som om jag tar min ”dos” av de fisksorterna. En sak som en av läkarna sa som verkligen tog skruv hos mig var när hon frågade vad som händer om jag är sjuk just som förlossningen sätter igång. Inget vidare att klämma fram bebben med 39 graders feber. Och kejsarsnitt med en infektion i kroppen är lite väl mycker risker på en och samma gång tycker jag… Ytterligare en sak som har fått mig att bestämma mig för att ta vaccinet är att en viss mängd antikroppar förmodligen går över till barnet, vilket ger bebben ett visst skydd. Om man ammar går också en viss del antikroppar över till barnet, men då jag gjorde en bröstreduktion för många år sedan är risken stor att jag inte kommer att kunna amma. Att kunna amma är ju inget man kan ta för givet, bröstreduktion eller inte. Ett sista skäl till att jag vill vaccinera mig är att jag inte har lust att bli sjuk när bebben har kommit. Hur lätt är det att ta hand om Liten om jag och pappan ligger däckade av influensan? Och dessutom riskera att smitta Liten... (Därav kommer även sambon vaccinera sig så snart som möjligt.)
|