Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

Skaffa spjälsäng mm. Behöver råd tack!

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Skaffa spjälsäng mm. Behöver råd tack!

Inläggav Emelie_009 26 jul 2011, 15:59

Hej! Mitt första barn är påväg. Men har fortfarande lite tid till att skaffa saker. Det svåra med att aldrig ha haft barn förut är ju att jag inte har EN ANING om vad man ska/måste/behöver ha när bebisen kommer.
Vi har hittat en jättegullig spjälsäng som är 60 x 120 med ställbar botten så man kan ha den till bebisen blir lite större. Det jag undrar är om den är för stor när bebisen är nyfödd? Vill dom inte sova i en liten vagga då så att det känns tryggt? Eller sover dom kanske i sängen? Sen undrar jag vad för täcke (o kudde om dom ska ha det?) man ska köpa? Ska man köpa det minsta täcket som finns? Hur mycket grejer får dom ha i sängen? Dom får ju inte kvävas.
Vad får jag absolut inte glömma att köpa?
Sen undrar jag om när man byter blöja, sköljer man även barnet med vatten då? Alltså att det är bra att ha skötbordet nånstans där man har tillgång till vatten?
Gud känns som jag har massa fler frågor, men jag får börja där! :) Hoppas nån kan ge mig lite tips! Kram
Användarvisningsbild
Emelie_009
Stammis

BF: 071111

Re: Skaffa spjälsäng mm. Behöver råd tack!

Inläggav L8i 26 jul 2011, 17:52

Hej! Julian var verkligen en pyttebebis på ca 2000g och vi hade honom både i spjälsängen och i vår säng. När vi bodde på neonatalen lärde dom oss dock att man skulle bygga ett bo, alltså genom att lägga rullade filtar runt om bebisen (svårt att förklara :) vagnen älskade Julian också att sova i (och gör fortfarande!)

Ikea har en superplatt bebiskudde samt täcke för spjälsäng, tyckte kudden var bra ett par månader, sen köpte vi en tjockare på babyland.
Tycker du det känns jobbigt med täcket kan ni ju ha en tjock filt :)

Vi valde att inte ha något skötbord utan vi byter på tvättmaskinen i badrummet istället, kan säga att vatten varit livsnödvändigt för oss, då Julian är en liten kissenisse. För andra verkar det mindre viktigt, så jag antar att det är en smaksakt, om man tvättar med vatten ofta eller inte :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav Sissy 26 jul 2011, 20:50

Vi har en spjälsäng, men Elly sover hos oss i dubbelsängen, vi har ihoprullade filtar runt henne så att vi inte ska råka lägga oss på henne. Vi köpte täcken både till sängen och vagnen, men de känns så stora att det inte har blivit att vi har använt dem. Istället använder vi filtar, vi har ett par i fleece, någon i bomull och två i flanell. Eftersom de inte är så tjocka använder vi dem i lager, både i vagnen och sängen och marker vi att Elly blir för varm är det bara att plocka bort en filt.

Vi har ett pyttelitet badrum, så vi får inte plats med skötbord där utan har det i barnkammaren istället. Bredvid själva skötbordet har vi en byrå på vilken vi har tvättlappar, salva och en pumptermos som vi fyller med vatten. Det funkar jättebra!
Användarvisningsbild
Sissy
Alltid online

Status: Blev mamma till Elly 2011-04-10!

Inläggav anna_g 27 jul 2011, 22:10

Våran son sov hos oss några veckor och sen fick han sova i spjälsäng. Vet flera som har liggkorgen till barnvagnen som säng oxå. Mitt tips är att köpa begagnade saker.. (vi har köpt allt nytt å de är väääldigt dyrt och onödigt!!) Vi köpte vagn å säng å lite kläder. Hade ordnat någon stans å byta blöjor å sen sa vi att vi köper det vi behöver när behovet uppstår. Bästa köpet hittills är iaf babysitter! (inte alla barn som gillar de, men våran son älskar sin) Täcket är nästan oanvänt här.. mer filtar som används. Vi har skötbordet i badrummet å de är riktigt skönt att kunna använda vatten.. (händer lite olyckor titt som tätt som man kan behöva skölja bort) Alla gör vi olika :lol:
anna_g
Stammis

BF: 110322
Status: stolt mamma till Lucas <3

Inläggav Emelie_009 28 jul 2011, 17:42

Å tack för era råd och tips! ja vi har hittat mycket på tradera o blocket. Det är jättebra! :)

Va skönt o höra att man KAN klara sig med att ha skötordet någon annanstans än badrummet. För vårat badrum är också för litet för det. Men luktar det inte illa i sovrummet då då?
Användarvisningsbild
Emelie_009
Stammis

BF: 071111

Inläggav Elvi 28 jul 2011, 18:39

Vi hade också skötbordet i vårt sovrum. Men blöjorna kastade vi alltid i soppåsen i köket, och annat med. Nån skräpkorg hade vi inte i sovrummet.
Vi har inte heller tvättat annat än efter bajsblöjor med vatten. Annars får ju den stackars baken så ofta vatten på sig. Vid kissblöjor eller små olyckor har vi använt tvättlappar.

Till vår minsting nu har vi aldrig använt nåt täcke eller filt. Vi använde den första månaden enbart påslakanet men sen dess har hon bara sparkat bort täcket. Så de va ju liksom ingen idé när de ändå inte hölls på henne :)
Dyna börja vi använda först efter 1 år nångång, vilket betyder att vår minsting som fyller 1 nu på månda sover utan dyna. Och utan täcke :) nu sommartid hur varm i kroppen som helst ändå.

Mitt råd är att köpa endast de man vet att man behöver. Såsom t.ex. vagn, säng, skötbord, blöjor, kläder, babyskydd.
T.ex. sitter som någon nämnde om köpte vi också men den har vi aldrig använt, våra barn har STOR SKRIKIT i den. Så där spar man lite pengar ifall man har nån bekant som äger en sitter man kan ha bebin o provsitta. Bärsjale var också ett onödigt köp hos oss. Och så trodde jag att vi skulle tycka om återanvändbara blöjor så införskaffade många. Ifall man vill testa går det ju att börja med ett par :D
Elvi
Stammis

Inläggav Skoogstrollet 28 jul 2011, 19:30

Här har Ronja sovit i vår säng de första månaderna innan hon vande sig att sova i sin säng åtminstone i början av natten. Allt beror på hur trött mamma hon har, så kan man liggamma och sova samtidigt är det guld värt. På bb använde de bara en go filt så det har vi fortsatt med. Täcke har vi ännu bara använt i vagnen. När hon blev mer rörlig köpte vi en sovpåse på IKEA, så behövde vi inte oroa oss för att hon skulle få täcket i ansiktet, men för en del blir det för varmt. Nu i sommar har vi bara använt pyjamas. Kudde har vi haft för huvudformens skull.

Även vi har skötbordet utanför badrummet, vilket funkar okej med våtservetter även om jag skulle föredra vatten och tvättlappar så pumptermos lät väldigt smart. Annars är det ju bra att ha ett paket med ettans blöjor åtminstone. För vår del blev det prematurblöjor första månaden då hon var så liten och nätt om rumpan (50 cm, men bara 2890 g). Bepathensalva är bra då den funkar både på babybaken och på irriterade bröstvårtor. Små handdukar har varit jättesmidigt att ha både vid amning när brösten rinner och att ha över axeln för att slippa bli nerkräkt jämt. IKEA har både billiga tvättlappar i 10-pack och billiga handdukar för 2 kr tror jag.

Får man en bebis som bara vill vara nära så är det jättesmidigt med bärsjal eller sele. Ronja både ammade och sov i sjalen när vi var iväg, eftersom jag då fick båda händerna fria. När hon blev äldre har vi använt bärsele, eftersom den går snabbare att ta på sig.

Annars behövs ju nästan bara kläder, vagn och babyskydd om man har bil. Ett parasoll till vagnen rekommenderas då de inte ska utsättas för sol första året, annars är det ju bra med regnskydd och ev myggnät. Sedan växer barn fort så alla kan inte använda storlek 50 utan en del går direkt på 56. Tyvärr har olika affärer olika stora kläder i samma storlek. Lindex och Coop har ofta "små" storlekar.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 101231
Status: Mamma till Ronja f 101227

Inläggav Sissy 30 jul 2011, 07:01

Vi har en blöjhink med speciella påsar som man fick gratis i ett graviditets-kit hos Babyproffsen (kupong finns på deras hemsida), så det luktar inte.

Jag rensade ut i linneskåpet ett tag innan Elly föddes och klippte till trasor/tvättlappar av gamla handdukar och av gamla underlakan sydde jag lakan till vagnen och spjälsängen. Jag har köpt en hel del kläder på Tradera och loppisar, det känns lite onödigt att lägga ut en massa pengar på kläder som babyn har en så kort tid.
Användarvisningsbild
Sissy
Alltid online

Status: Blev mamma till Elly 2011-04-10!

Inläggav Summertime 30 jul 2011, 13:38

Som sov plats så behöver du inte spjälsäng på ett valår ungefär. Beror på när de ställer sig upp. Någåt som jag skaffade den här ggr var en baby korg köpte min på blocket 500 kr målade den vit.Som har varit super, liten och mysig har haft en madrass och ett får skinn i den så då behöver man ingen kudde då huvet skunker ner bra i den.
Den har även hjul så du kan styra in den i Sov rumet eller göra som vi bär ner den varge dag. Har satt en mobil över där sänghimlen skulle ha suttit.

Färdiga blöta tvättlappar tycker jag inte man ska använda för ofta typ endas i skötväskan. Utan ha vatten i en typ tränings flaska vid bordet om det inte finns vatten i närheten. Både Coop ica Willys har bra torra
tvättlappar för en 25 kr räcker länge.

Kräk lappar är super från Ikea. Som många andra tycker. Jag känner nu att en sitter behöver jag snart ta fram och han är nu 4 veckor. Köp hen ett paket 1 ans blöjor ej pampers. de fastnar på bebis rumpan om man ex missar att bebisen bajsar på natten och gjorde sår :-(.)Hände mig. de luktar även kiss fort) så Libero är bäst. Du får mycket prover också på bb.
Bild
Bild
Summertime
Alltid online

Inläggav Elvi 31 jul 2011, 15:33

Hm! Vi igen kör med pampers =)
libero har en ficka fram som är obekväm medan navelstumpen är kvar!

e ju spännande de här med så många olika erfarenheter :D
Elvi
Stammis

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm