Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

"Slempropp" vid ägglossning?

Diskutera symtom, tecken och tips vid ägglossning.

"Slempropp" vid ägglossning?

Inläggav Roni 01 aug 2011, 17:27

Jag undrar över varför man ibland får som en tjock och riktigt seg flytning i samband med ägglossningsproceduren.
Kommer den före eller efter ägglossningen?

Alltså:
Hindrar den spermierna från att överhuvudtaget komma in i äggledarna innan det är dags för ägglossning?
Om man har samlag innan, kan då "väntande" spermier komma in i äggledarna efter slemproppen kommit ut?
Eller måste man helt enkelt ha samlag först efter den runnit ut för att kunna bli befruktad?

Har för ca 7 veckor sedan slutat med Cerazette, slutade i samband med en mensblödning och fick sedan nästa mens på ganska rätt tid. Har nu kollat sekretet var dag sedan dess (vilket jag aldrig gjort tidigare, så jag har inget att jämföra med). Fick rejäl molvärk i magen på dag 11, men fortfarande bara torrt sekret. Dag 12 fick jag ägglossningsflytningar, men bara under ca 4 timmar, sedan kom det en sådan slemklump och direkt efter den var sekretet torrare igen. Molvärken höll däremot i sig tills igår (dag 15).
Varför blev det så? När vid ägglossningen får man äl-flytningar och hur länge brukar man normalt ha det?

Blev många frågor, men hoppas på svar!
Roni
Alltid online

Re: "Slempropp" vid ägglossning?

Inläggav naellie 08 aug 2011, 15:36

Flytningen kommer strax innan och den hjälper spermierna upp :) Spermierna tar sig in även utan flytningen och kan i god tid ligga och vänta på ägget :)
Jag brukar ha molvärk och ont i äggstockarna några dagar. Det gör ont när ägget växer till och när det släpper. Man kan få en liten blödning också. Ändrade flytningar några timmar bara.
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Re: "Slempropp" vid ägglossning?

Inläggav Roni 10 aug 2011, 17:15

Jo, dom trådiga flytningarna förstår jag, men hur kan den tjocka slemproppen hjälpa spermierna??? Om man har samlag innan den, får man ju mer intryck av att dom snarare skulle fastna där och "hänga med den ut igen"... :? Eller måste man vänta in den innan det liksom ens är "lönt" att ha samlag... ja för att bli gravid då alltså... Hahaha sorry för dumma frågor :wink:
Roni
Alltid online

< Återgå till Ägglossning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm