-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Slemproppen? hjälp!
15 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Slemproppen? hjälp!Har en liten fundering och några tankar jag måste bli av med. Kommer bli ett långt inlägg så jag varnar redan nu!
kl 11 igår kväll gick jag på toa och kissade (om ni måste veta det) och då känner ajg hur något lossnar (där nere). Självklart kollar jag ner och ser en röd/brun men mest röd prick stor som ett knappnålshuvud ligga i toaletten tillsammans med grumlig urin. Självklart blev jag orolig och ringer mamma och hon säger direkt att det måste vara slemproppen. Jag vågar inte rintgt tro det eftersom den var så liten men mamma sa att hon hade en liten när hon var gravid och 2 timmar senare var det igång!. Mamma var helt säker på att förlossningen inte är långt kvar men som sagt jag vågar inte tro något alls. Jag ringer förlossningen och försöker komma fram men med minst 20 ringda samtal och det bara tutar upptaget blir jag så nervös att jag ringer sjukvårdsråd istället. De kopplar mig vidare till förlossningen som då svarar direkt!. Samma sak hände dagen innan då jag ville inga in och fråga en annan sak och kom inte fram alls så jag struntade i att ringa till slut. Ska det vara så!?, tänk om förlossningen startar på riktigt och ingen svarar!. Jag som är lite rädd inför förlossningen blir ju inte direkt tryggare av att dom inte svarar. När jag väl kommer fram berättar jag att jag inte kom fram etc och tydligen hade de haft mycket att göra på kvällen men att gårdagen var lugn, då säger hon "någon måste ha glömt att lägga på luren". WHAT!! är det så man gör! glömmer att lägga på luren!, vad ska man säga!. Hur som helst så sa hon att det mycket väl kunde vara en del av slemproppen som lossnat men att hon tyckte det var dukt att komma in. Vi kom överens att jag skulle sätta på mig en binda och om det kom mer eller får sammandragningar eller vattenavgång så skulle jag självklart ringa tillbaka. Än så länge har det varit lugnt. Dock ringde jag till Perinatalavd och frågade ifall de kunde ta upp mig för en undersökning idag då man är lite orolig att något ska hända (min man pendlar långt till jobbet soch ju mer vi kan vara förberedda desto bättre). Hon skrattade till och tyckte inte alls vi borde komma upp för en kontroll för dom kan endå inte se om förlossningen kommer starta. Jag menade att OM det inte var slemproppen vill jag ju gärna veta vad det annars kan vara men samma sak där "vi kan inte veta vad det skulle vara annars" typ. Nu sitter man här lite rolig och vet varken ut eller in. Har skrivit i ett tidigare inlägg att jag känt stickningar där nere och mamma sa att hon kände så precis innan förlossningen. Hon hade då åkt upp och var då öppen 6 cm! och jag får inte ens bli undersökt!. Har ni något råd till mig vad jag ska göra? eller vad det kan vara?. Har haft väldigt vattninga flytningar någon vecka tillbaka så jag behöver använda trosskydd för annars kan det gå igenom byxorna och bli vuta fläckar Vore tacksam för alla svar för jag är som sagt lite orolig! och någon vidare hjälp tycks jag inte få heller Mamma till Heiley (110123)
Re: Slemproppen? hjälp!Hej. Helt vansinnigt att man inte kommer fram till FL när man ringer!! Men om de verkligen startar och du inte får tag på dom så skulle du kanske kunna ringa BB o be dom gå in o prata med dom på FL? De ligger ju mittemot om de e vrinnevi du pratar om.
Angående slemmisen så kan ja bara prata av egen erfarenhet och min släppte en vecka innan de startade =) Men de va en stor slemmig sak som såg ut som gelén i kattmat Men kan du inte ringa din BM o prata lite om din oro?
Re: Slemproppen? hjälp!Ja det är vrinnevi jag pratar om! har inte fått någon direkt bra uppfattning om dom även om de varit trevliga (de flesta) när jag ringt. Ja svarar dom inte så kommer jag så klart ringa de flesta andra ställen för någon måste man ju få tag på!, tycker bara det är sjukt att det ska behöva vara så.
Hu hu så det kan altså vara på G?. När de frågar om mollande värk så tycker jag det är svårt och säga för det är nästan att jag glömt bort hur mesnvärk känns haha!. Dock hade jag en konstig känsla i magen (lite ont på något sätt) i natt och hade ont i ryggen (övre delen av ryggen). Jag känner mig verkligen förvirrad nu måste jag säga vet inte om jag ska skratta eller gråta. Min mamma har pratat med bebisen om att hon gärna får komma innan jul så kanske lyssnar hon på mormor haha!. För mig får hon komma även om jag bara är i 35+4 (36). Kanske borde ringa min BM? Tack för ditt svar! Mamma till Heiley (110123)
Re: Slemproppen? hjälp!Någon mer som har några funderingar om vad det kan vara?. Känner lite värk i nedre delen av buken när jag står upp och kände smärta vid blygdbenet (ungefär) när jag lutade mig framåt tidigare idag. Är fortfarande orolig så jag vore tacksam för alla kommentarer!
Mamma till Heiley (110123)
Re: Slemproppen? hjälp!Jag tänker bara att fl borde väl inte kunna veta om det är slemproppen eftersom det troligen bara var en liten del som lossnade? Men jag är ju ingen BM
Om förlossningen verkligen är på G så tror jag att du märker det med råge innan det blir jättebrådis eftersom värkarna gör ont när man verkligen börjar öppna sej. Kanske din man kan ta ut en semesterdag eller två så att du inte behöver vara orolig för den biten? Hoppas att du slipper oroa dej och att det antingen "blir som vanligt" eller faktiskt sätter fart ordentligt!
Re: Slemproppen? hjälp!Snigel: man berättar ju hur den såg ut och hur man kände när det hände. Enligt dom så var det till stor del slemproppen men som sagt ingen vet ju om det bara var en bit eller om det var hela. Det får tiden utvisa:).
Efter mycket om och men och många telefonsamtal till både BM, förlossningen och perinatalen så fick jag komma in och då hade jag riktigt ont längst ner under magen och ryggen. Kunde knappt lägga mig ner och har fortfarande lika ont. De tog prover och kopplade upp en CTG och under den tiden som jag låg med CTG'n så kunde de konstatera en lite mer intensiv värk men dock kände jag inte av den (låg så obekvämt så det var nog inte så konstigt haha). Blodtryck var bra, hjärtkurvan var bra, och jag hade inte öppnat mig något alls. Gjprde även ett UL för att konstatera hur fostervattnet var och om moderkakan fungerade som den skulle och allt var bra så det är bara och vänta och se om det händer något. Dock sa läkaren att hon får komma precis när hon vill nu för de kommer inte ge medicin för att dra ut på förlossningen utan den kommer att få starta och hon är välkommen eftersom jag är så långt gången. Hon sa även att hon kan komma när som helst nu, dock trodde hon inte att hon skulle komma denna vecka iallafall eftersom det TYDLIGEN kan ta tid innan man öppnar sig. Någon som vet hur långt tid det kan ta innan man blir mogen och öppnar sig? någon med erfarenhet?. Hur som helst så är det bara väntan som gäller:) Mamma till Heiley (110123)
Re: Slemproppen? hjälp!Ja, visst kan det ta tid, ingen kan vet hur lång tid det kommer ta och när det kommer ske, det kan ske om 2 veckor likväl som det kan dra igång om 5 veckor..
Det är bara att vänta.. Och att hela eller delar av slemproppen gått tyder ju inte på att fl kommer dra igång inom en viss tid heller tyvärr.. Den kan både vara borta eller återbildas så det är ytterligare en grej man kan lura sig på..
Re: Slemproppen? hjälp!min slemmis kom ut en litenbit ca 2 veckor innan det startade, men samma natt jag fick värkar kom en stor bit.
Jag trorn inte att de är på gång för dig men är du orolig ska du sjlvklart kunna ringa förlossningen.! Dumt att dom inte svarar! NMen jag hade samma, jag ringde förlossningen när jag hade värkar mitt i natten. Hon tyckte inte att jag hade tillräckligt med ont för att få komma in. HUR FAN vet hon sånt? Tvingade iaf sambon att ringa 5 min senare när jag sa till honom att han tar inte ett "nej, ni får vänta". Och då gick de minsan bra att komma, var öppen 4 cm när jag kom in. Så förlossningen tycker att man ska vänta och inte oroa sig. Kontigt , man är ju orolig som första föderska. SthlmsmammanTerese.blogg.se
Re: Slemproppen? hjälp!Petra86: Ja som sagt det är ju svårt och veta. Dock tror jag inte att slemproppen återskapas när man är så sent in i graviditeten utan det gör det nog om man är kortare gången. Iallafall vad jag luskat reda lite på nätet. Läste om en som förlorat slemproppen vecka 24 och den hade tydligen återskapas. Jag är ju endå i vecka 35+5 (36) så det är nog inte lika vanligt kanske?.
lipzi_90: jaha där ser man!, det är svårt med det där med slemproppar för denna var ju som sagt blodblandad och man vet ju inte om det kommit tidigare heller bara det att den inte varit blodblandad utan kanske mer som en flytning. Så du har också blivit dåligt bemött!, tråkigt!. Jag är också väldigt rädd för just att få ett nej för jag vill ju självklart inte föda hemma. Det gäller nog att vara hård och helt enkelt kräva att få komma in för kräver mand et så tror ajg inte dom får neka det. Mamma till Heiley (110123)
Re: Slemproppen? hjälp!Oj det måste vara jättejobbigt att vara så orolig som du är. Ta ett djupt andetag och slappna av! Din kropp är gjord för att föda barn och när det är dax kommer du förmodligen känna det ordentligt och inte bara som nu när du "känner efter ordentligt" Det är dessa frågor som du ska kunna ventlilera med din barnmorska, så peppra henne med frågor
15 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|