Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Sluta röka

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Re: Sluta röka

Inläggav Malle76 06 sep 2009, 17:42

Halloj på Er!
Jag har rökt hur många år som helst men nu när jag fick veta att jag var gravid så har jag inte tagit en cig sen den dan. Då var jag i vecka 10 och nu går jag in i vecka 18 i morgon. Jag har inte haft ett enda återfall och inte känt nåt sug heller men däremot de första veckorna hade jag humörsvängningar som hette duga.. Min sambo tyckte jag var rent av elak och jag beundrar att han stod ut med mig men nu är det mycket bättre sen flera veckor och det är skönt de..
Jag har fått luktsinnet tillbaka och känner alla möjliga dofter nu, hemskt i bland.. Tycker cigarett luktar hemskt det med...
Många säger till mig att "nu kommer du väl aldrig mer börja röka" men det kan jag inte lova... Jag ska försöka att inte börja igen men så länge jag är gravid och kommer amma vet jag i alla fall att jag inte kommer att röka... Men på fest kanske.. =)

//Malle
Malle76
Nykomling

Inläggav Ailenroc 06 sep 2009, 18:00

Jag vet att jag kommer börja igen. Min karaktär är inte den starkaste :/ Jag är fortfarande så himla sugen, fast inte bara på en cigarett utan komination vin, cigg och uteservering. Så i sommar har jag svårt att tro att jag kommer kunna stå emot :roll: Jag tänker ändå försöka hålla mig så länge jag kan efter graviditeten. Får se hur bra det kommer gå...
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Inläggav Sandi89 20 sep 2009, 09:36

Hej hej alla :)
Just nu vet jag inte än om jag är gravid, men slutade tvärt igår när jag fick ännu ett tecken utifall att !
Men jag har varit gravid, men fick missfall i vecka 6 då, fick veta i början av vecka 5 på gyn att jag va gravid. Rökte då sista när jag gick av bussen och sen när jag kom ut i vetskap om plusset så kastade jag ett paket som va nästan fullt direkt i papperskorgen ! Rörde inte en enda under graviditeten (kort jag vet)...
DOCK när jag fick missfallet sen när vi kom ut från akuten så grätskrek jag på sambon efter en cigg !! :S

Men jag vet att är jag garvid så slutar jag ... !

Lycka till alla andra med slutandet !
BildBild
Sandi89
Alltid online

Inläggav Dannie 20 sep 2009, 10:11

Jag ville bara säga att sluta röka är nog det bästa jag har gjort! :)
Slutade i april förra året och har tagit två bloss sedan dess.
Jag slutade med boken Äntligen icke-rökare och den fick det att kännas enkelt. Jag behövde inga andra hjälpmedel som nikotinplåster och tuggummin. Det var ju för övrigt nikotinbegäret jag ville bli av med. :wink:
Jag drömmer ibland att jag röker och att jag njuter av att dra djupa bloss men fasen vad jag är glad när jag vaknar på morgonen och inser att det faktiskt inte är sant!

Det kanske inte är lätt att sluta röka men... Jag måste få säga att jag tycker att det var det. Det handlar bara om att ha rätt inställning. Man ska inte sluta röka (bara) för graviditetens skull och se det som enda anledning för då är risken stor att man börjar sen igen. Och om man ständigt tänker på hur mycket man saknar rökningen så är risken stor att man faller tillbaka pga det.

Jag hade kommit så långt att jag inte tyckte om att röka längre. Jag tyckte inte om den makt som rökningen och cigaretterna hade över mig och framför allt inte lukten. Eller stanken.
Nu känner jag mig fri! Helt ärligt! Det låter säkert skitlöjligt men jag känner mig verkligen befriad! Jag kan gå utanför dörren utan att kolla att jag har tillräckligt med cigaretter för dagen. Jag behöver inte åka tidigare till jobbet för att jag ska hinna ta den där cigaretten som ska få mig (tror jag iaf) att överleva dagen.

Första veckan var den jobbigaste men jag såg till att utsätta mig för allt det där som man förknippar med rökning, och inte röka, redan den första veckan.
Jag gick ut och fikade, drack öl och satt i parken. Och jag umgicks med kompisar som rökte. Det stärkte min självkänsla enormt när jag hade lyckats att ta en öl utan en cigg. Eller suttit i parken bland mina bolmande vänner och inte tagit ett bloss.

Men, det gäller att komma dit i tanken. Man måste VILJA sluta röka. :)

Ville bara säga att det inte behöver vara så svårt! Läs boken, flera gånger om det skulle behövas. Jag läste den två gånger och var fortfarande inte övertygad andra gången men boken sådde en tanke hos mig som sedan växte och två-tre veckor efter att jag hade läst boken så sa jag till min pojkvän, den stora skeptikern: "Jag har tretton cigaretter kvar i det här paketet. Jag ska röka upp dem idag och sedan ska jag inte röka mer". Det var en söndag och jag höll det! :)

Ja, jag känner mig lite stolt över mig själv! Med all rätt! :)

Lycka till till er allihopa!
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Inläggav tiia 22 sep 2009, 12:04

Jag är sååååå imponerad av alla som klarar av att sluta. Jag röker 1-2 cigg om dagen. Men vill sluta!! Fast kan inte finna motivationen. Har alltid sagt att "när jag blir gravid ska jag sluta direkt. Är jätte besviken på mig själv. Många pratar om denna sluta röka bok, kanske skulle ta o köpa den!!!
Bild
tiia
Alltid online

BF: 091214

Inläggav Sandi89 22 sep 2009, 12:35

Jag har varit rökfri i 3 dagar. Jag har som längst varit rökfri 3 månader, sen fylld ejag år å festa (festar SÄLLAN!) och då rökte jag, sen fanns de cigg kvar dan efter å så fortsatte jag :( duuuuuummt gjort !
Men nu ska jag fan sluta ! :)

Lycka till alla med slutandet !!!
BildBild
Sandi89
Alltid online

Inläggav Fixa 27 sep 2009, 07:38

Hejsan tjejer! Kämpa på! Det är ett stort och framförallt viktgt beslut att bestämma sig för att inte röka eller snusa mer. Jag slutade själv efter 10 år när vi bestämde oss för att försöka skaffa barn. Nu har jag varit rökfri i över ett halv år och saknar det inte det minsta. Jag läste boken ALLEN CARR - ÄNTLIGEN ICKERÖKARE FÖR KVINNOR. som jag verkligen rekomenderar till alla! Är ingen skräck läsning om sotiga lungor etc utan den får dig att förstå att dju behöver inte ciggareterna - de gör dig INGET gott! Läs den!

Kämpa på tjejer!! Ni klarar detta!!
Användarvisningsbild
Fixa
Stammis

Inläggav Lovely89 27 sep 2009, 12:03

hej på er alla..
Lyckades slut röka tillslut...
Nu idag så snusrar jag bara lite,mycket bättre påverkar ju inte lillan,hon är ute nu:D Under min grav. så rökte jag ibland,mådde så fruktansvärt dåligt när jag inte rökte,men fick världens ångest när jag väl hade tagit den där j*vla ciggen...
men mitt lilla hjärta är frisk som en nötkärna ändå...:D
Lovely89
Nykomling

Föregående

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm