Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Sluta röka

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Re: Sluta röka

Inläggav sannabjorklund 11 maj 2009, 10:00

hej alla duktiga .!
jag vill me sluta men käns som det aldrig kommer att fuka är i vecka 9 .
har lyckat holla upp i 1-2 dagar sen är det som ciggen sitter vid munnen av sig själv.
vill ju sluta har försökt bli gravid i ett år och nu när man är det kan jag inte sluta och min kille stöttar och hjälper mej, snälla nån som vet nått bra tips?? lycka till hoppas ni lyckas :)
sannabjorklund
Nykomling

Inläggav mini-me 11 maj 2009, 11:51

Finns nog inga bra tips, tror jag... Sitter i viljestyrkan! Har själv rökt i 15 år, gjorde misstaget efter barn nr 1 börja igen när man slutade amma. Puckat! Kan forfarande känna en enorm "sorg" & saknad efter mina kära vänner; cigaretterna! Har dock bestämt mig att inte börja igen och inser att jag, precis som en nykter alkoholist, aldrig mer kommer att kunna ta ett bloss... Thats it! Vill inte att mina barn skall börja röka, vill inte dö ifrån mina barn i förtid pga ngt så urdumt som att man rökt. Som sagt det hela sitter i huvudet, den fysiska abstinensen går ju över relativt snart och snabbt dessutom...
Kan dock (stolt) säga att jag båda dessa graviditeter slutat samma dag jag plussat, finns liksom inga alternativ som jag ser det. Som sagt det sitter i huvudet... Lycka till!

Ps. Har en kompis (ogravid sådan) som med hjälp av Paul Mckennas (vet ej om han stavar så) sluta-röka-ljudbok lyckades. Hon har höjt den till skyarna, så det kanske kan vara ett tips?!
Användarvisningsbild
mini-me
Alltid online

Inläggav Flajen 11 maj 2009, 12:08

Jag vill så förbannat gärna sluta röka, men jag har inte riktigt viljan. Jag längtar efter att kunna duscha och känna mig fräsch och inte röka direkt efter, men jag kommer sakna dom så in i norden mycket.
Ingen som har slutat tvärt, utan vilja, på något litet speciellt sätt?
Kollade någon på The Voice tv för några veckor sedan när Josefine Crafoord blev hypnotiserad? Den mannen pratade ju om att man genom hypnos kan sluta röka. Någon som prövat?
Ni som inte såg programmet och hörde honom förklara hur det går till behöver inte komma med massa kommentarer :)
Ha en bra dag! Kram
Flajen
Stammis

BF: 110223

Inläggav mini-me 11 maj 2009, 14:34

Se mitt inlägg ovan om Paul Mckenna. Det handlar oxå om hypnos. Bevisat fungerande. Tips; Googla.
Användarvisningsbild
mini-me
Alltid online

Inläggav majan 11 maj 2009, 15:18

Hej! Jag fick mitt efterlängtade plus i lördags (efter 1,5 års försökande). Så nu är det hög tid att sluta röka. Trodde det skulle vara ganska lätt eftersom man nu har en bra anledning och jag vill ju sluta. Men det är banne mig inte lätt! Jag vill bara lägga mig ner och gråta. Men det är väl bara att bita i hop även fast det är jäkligt svårt :/
Bild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
majan
Alltid online

BF: 111018

Inläggav kosejentan 11 maj 2009, 16:38

Ja, det är verkligen svårt. Jag fick slita och var inte alls den lättaste att ha med att göra (iofs inte nu heller men det är en annan femma). Mitt slutande började med att jag smygrökte. Endast på nätterna. Det höll verkligen rökande nere men nu är det helt slut på tokigheterna. Dock är jag mycket rädd att efter FL och ev amning... jaja... man får ta det när den tiden kommer ...
Två underbara söner och en make bor i mitt hjärta! :D
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Inläggav tlk 11 maj 2009, 17:13

angelica_88 skrev:Hejhopp! Vad duktiga alla är!!
Själv så väntar jga mitt första barn(8veckor) och har rökt sedan 7klass..
När jag fíck ett posetivt test slutade jag och rökte inte på tre dagar!
Men efterosm jag sen jobbar natt så är jag så dum att röka för inte somna!
Jag dricker inte kaffe eller te så att röka två cigg om natten håller mig vaken.
Har läst på allt man kan tänka sig om gravid och barn men finns inte jättemycket om hur just rökning päverkar..vet ju att dte ökar astma och få ett litet barn samt missfall..finns dte någor mer!!??

Kämpa på alla tillsammans är vi starka!!
Kram
Angelica

Det ökar även risken för spädbarnsdöd, en väldigt bra anledning till att sluta! Jag var rökare när jag väntade mina två stora barn men slutade så fort jag blev gravid. Båda gångerna började jag igen ett tag efter de fötts dumt nog :evil: Sen slutade jag utan att var gravid för ca 6,5 år sedan men då började jag snusa istället. Så den här gången var det snuset jag fick sluta med! Jag har inte haft ett enda återfall men fy f*n vad svårt! Snus är mycket mer beroendeframkallande pga den höga nikotinhalten och det är sååååå gott. Jag är sugen jämt och ständigt, särskilt om jag är stressad, orolig eller ledsen. Jag vill inte börja igen efteråt, det vore SÅ dumt, men tror att risken är stor att jag gör det :( Jag säger som vissa andra här; en stor anledning till att jag inte vill hålla på med nikotin är att jag inte vill att mina barn ska blir rökare/snusare. De ser ju upp till mig!
Bild
tlk
Alltid online

BF: 090627

Inläggav Emelie84 11 maj 2009, 18:05

Hej! Vad duktiga ni alla är som vill och försöker sluta!! Jag är inte gravid än, men vi försöker för fullt! Jag slutade röka för 1 år sen, men började då snusa istället och även fast jag längtar till dagen jag får ett plus så fasar jag lite för det oxå pga att jag då måste sluta snusa..
Tur att det finns onico (nikotinfritt snus) Förhoppningsvis kanske dom hjälper lite, då känns det iaf som att man snusar fast dom är helt ofarliga..
Användarvisningsbild
Emelie84
Alltid online

BF: 100614
Bor: Eskilstuna

Inläggav erikha 11 maj 2009, 18:13

hej hej jag är rökare har läst era inlägg...
det ä'r svårt jag förösker bli gravid har dock dragit ner på det eftersom för det första är det rökförbud på jobbet sen så vill jag inte att det ska vara lika ssvårt när jag väll blir gravid...
ibland tänker jag fan kommer inte få röka men vad gör man inte för sin lilla skatt.. då har man inte bara sig själv att tänka på..
Bild
BildMake a pregnancy ticker

Liam min underbara son föddes 24/1 på min namnsdag!
MF- 100315 V 7+3
Användarvisningsbild
erikha
Alltid online

BF: 120403
Status: håll dig kvar nu!!

Inläggav AmandaM 11 maj 2009, 19:48

Hej allihopa!! Nu har jag till och med fixat en ticker om hur långtid jag har slutat röka.. Jag fick nämligen beskedet igår att jag väntar en liten.. :D Är super duper glad & har inte tänkt på cigg alls, än så länge fast de har ju bara gått 1½ dag. Men känns som om de kommer gå bra..!! Hoppas, hoppas!!! Nu sk jag ju faktiskt bära en lite plutt i 7månader.. Galet!! :shock:
Användarvisningsbild
AmandaM
Alltid online

BF: 120115

FöregåendeNästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm