-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
smärtlindring eller ej?
28 inlägg • Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: smärtlindring eller ej?Nej men precis. Så tyckte jag med. Och både jag och mamma ifrågasatte att de skulle göra det, fast jag sa att det tryckte på och att hon höll på att komma ut! Det enda jag fick höra va "nej då, det är första gången, det är långt kvar" Gillade inte alls bemötandet jag fick. Ligga där, livrädd för nålar och smärta och förstföderska och ingen som lyssnade/trodde på mig. Aja inget att göra åt, har ju blivit äldre och förståndigare nu så jag kanske klarar mig bättre denna gång
Re: smärtlindring eller ej?karlsson88-88: precis så var det för mig, jag ville varken ha eda eller lustgas första gången och var verkligen jätte rädd för det. Jag hade en tuff första förlossning och hade varit vaken i över 24 timmar och hade 39,8 graders feber, bm sa att jag borde ta en eda eftersom jag som första föderska skulle vara glad om jag var klar inom 8 timmar vilket hon inte trodde. Jag gick tillslut med på eda och den var hemsk att ta när jag hade konstanta värkar, den las lite fel och hjälpte bara ena sidan vilket bm oxå avfärdade. sen lämnades jag själv och sambon körde dom iväg, larmknappen tog dom inte fram och då började värkarna från helvetet. 2,5 timmar senare var hon ute och bm trodde mig inte ens när jag sa att jag föder utan jag fick tvinga henna att kolla där ner.
Re: smärtlindring eller ej?Vilka vidriga bemötanden ni verkar ha varit med om Gellis och karlsson88-88. Låter jättetrist. Var födde ni nånstans?
Re: smärtlindring eller ej?Ja inte direkt en bra första gången upplevelse. Födde i Falun. Men men, nu har jag fått lite mer skinn på näsan, och är de otrevliga och dumma nästa gång så kör jag ut dem! Synd man inte kan föda i Mora längre. För jag vet att de var jättetrevliga och bra där, och jag hade gärna åkt de där extra timmarna för ett bra bemötande.
Re: smärtlindring eller ej?Borås har jag fött mina 3, jag ska tillägga att jag har träffad många av ssk och bm på den förlossningen och jag har bara haft otur den gången, andra och nu sista gången var 98 % av folket som hande hand om mig helt otroligt bra. Jag var extrem rädd för att hamna i gyn position men jag ville ändå ha den bedövningen som jag kunde få vilket krävdes att jag skulle just ligga i den positionen, vi löste det hela med att bm och hennes studen höll mina ben när läkaren la bedövningen och om jag sulle få panik var det bara för dom att släppa mina ben.
Re: smärtlindring eller ej?Körde bara lustgas och bad på min första, hann inte med något annat.
Var på väg att ta EDA men visade sig att jag klarat hela öppningsskedet utan. Trodde att jag hade 5-6 timmar kvar när det var som värst, men sista cm tog jag tom utan lustgas (låg i badet). Öppnade mig 3 cm/timme. Så nästa gång kan det gå ännu fortare så tänkte att jag hinner nog bara med lustgas då också. Som akutalternativ är EDA valet.
Re: smärtlindring eller ej?Jag kan börja med att säga att jag födde i Västerås och det var hur bra som helst! Var förstföderska och de var väldigt snälla och bemötande och lyssnade på mig! Jag kom in 4 på morgonen. Hade haft ont hela tiden dit men jag var livrädd så ville inte åka in... skulle den morgonen bli igångsatt också så tyckte det var onödigt. Mitt vatten hade inte gått heller. Men så kommer vi upp och jag hade öppnat mig 6 nästan 7 cm hemma. Så att komma igenom värkarna går men jag ångrar att jag inte åkte tidigare... hade sparat många timmars sömn då :p
Iaf så gick allt jättefort. Jag hade bara lustgasen i början men efter 3h fick jag bäckebottenbedövning och det var så värt! Var fortfarande närvarande men fick bedövning ändå. Plus att det var gött i huvudet av lustgasen. Ville ha allt som gick att få men klarade mig utan eda och det är jag glad för. Men han var ute på 5,5h också så hade snabb förlossning. Men jag tycker att någon sorts smärtlindring är så värt det. Man kan slappna av lättare så man orkar mer. Man blir så jävla trött att ha ont och sen orka krysta också? Hualigen!
Re: smärtlindring eller ej?karlsson88-88, jag födde också i Falun, jag fick en superbra bm först men den jag hade precis i slutet var inte den trevligaste, behandlade en som om man vore ett litet barn :/ sjukt dåligt bemötande hos den bm kan jag lova, önskade att den första hade stannat 20 minuter till :/
28 inlägg • Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
|