-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoder
14 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderJag hade en ganska långdragen förlossning (totalt 2 dygn) med vattenavgång hemma, och sen värkar som kom och stannade av, för att sedan komma tillbaka igen. Jag duschade varmt och länge väl inne på förlossningen. Hjälpte okej, men inte så att jag var nöjd. Av den medicinska smärtisen fick jag lustgas, morfin, samt EDA. Allt detta var av stor hjälp då jag var helt slut och inte öppnade mig tillfredställande fort. EDA:n var fantastisk och då kunde jag och min kropp slappna av, vilket ledde till att jag öppnade mig ganska snabbt. Morfinet var något jag inte hade velat ha innan, men där och då var det nödvändigt då EDA:n skulle dröja att lägga pga läkarbrist. Lustgasen hade jag hela tiden ändå, och den var till stor hjälp.
Jag tror att man bör vara öppen för det mesta. Man vet ju aldrig hur ens egen förlossning blir, och hur man kommer känna, framförallt som förstföderska. Det enda jag själv sa bestämt nej till var sterila kvaddlar. Men som sagt, allt är ju individuellt.
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderJag gjorde mycket jobb hemma, sen fick jag lustgas sista biten fram till krystvärkarna kom, då fick jag spinalbedövning. Det var helt underbart, kände ingen smärta alls när min dotter kom ut. Kunde ligga och koncentrera mig på att krysta. Kände inte ens när dom klippte mig, så bedövningen var super. Vill gärna ha den nästa gång det är dags för barn oxå
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderFör mig så var förlossningen ingen hit då de inte kunde erbjuda någon smärtlindring som funkade. Det blev en naturlig förlossning mot min vilja *ler* Jag är överkänslig för morfinliknande preparat så alla injektioner förutom kvaddlar gick bort. Kvaddlarna var aldrig av intresse för oss så de bad vi inte om.
När vi kom in för förlossning bad jag om akupunktur men ingen på det skiftet kunde sätta nålarna. Jag fick ett varmt bad. Lustgasen funkade inte heller så bra för mig för mina värkar var för korta och intensiva att de redan toppat innan lustgasen började att verka. Lustgasen funkade dock när de skulle lokalbedöva innan de sydde mina bristningar. Tack och lov var min förlossning tämligen kort, kom in 02.20 och lilleman föddes 1 timme och 50 minuter senare.
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderJag hade värme först och det tyckte jag hjälpte lite i början bara.
Sen fick jag lustgasen och den funkade bra, lite synd att man blir så fast på stället då det enda som annars funkade var att i princip springa fram och tillbaka i förlossningsrummet ;P Man blev lite yr och illamående i början men sen lärde man sig hur man skulle göra och när man hade ont så märkte man inte yrseln så mycket tycker jag. Sen bad jag om EDA, fick inte fullgod effekt men blev människa mellan värkarna iaf, tyckte inte det hjälpte så värst mot själva värkarna dock:S Den kommer jag undvika nästa gång då jag fortfarande(6månader senare) har ont vid stickstället:( Jag kunde inte ligga på sidan för då fick jag konstant värkar och det gjorde såååå mycket ondare så dom fick sätta den sittande. Väldigt äcklig att ta också, vidrig känsla när dom skrapar med nålen på ryggkotorna! Nej, den hoppar jag nästa gång, in i det sista!!!
14 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|