-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoder
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderTänkte skapa en tråd för våra smärtlindringsmetoder och vad vi tyckte om dem. Kanske kan vara till hjälp för havande som snart ska föda och funderar.
Med Ella (första) tog jag först lustgas då, den mår man ju lite illa av eftersom man blir lite yr. Sen beror det säkert på hur pass djupt man drar in gasen också och jag tog väldigt djupa andetag. Sen har man ju heller inte blivit "berusad" under de nio senaste månaderna. Lustgasen gör ju verkligen att man kan slappna av mer och inte spänna sig i värkarbetet. Med Ella tog jag också sterila kvaddlar som ju är sterilt vatten. Det gjorde något helt fruktansvärt ont att få sprutorna som var ett par i både mage och rygg. MEN det jag kan säga är att jag är så nöjd med dem. När sprutorna var klara och kort därefter när smärtlindringen började verka helt så kändes det jätteskönt. Rekommenderar! Med Tuva (andra) hann jag bara ta lustgas och det gick jättebra att föda med endast det också. Det handlar ju om att försöka slappna av och arbeta med krystningen. Kanske var det lättare andra gången...
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderJag använde lustgas (=funkade sådär, blev illamående och obehagligt berusad men visst tog det udden av värkarna) och EDA med Liam. Tyvärr gjorde EDAn att värkarna avstannade och att jag inte kände krystvärkarna, men det var bra att få bort det onda när dom väl fick den att ta som den skulle.
Inför nästa gång har jag skrivit upp mej för att testa kvaddlar, Västerviksbedövning och bäckenbottensbedövning och på så sätt försöka undvika EDAn. Men den är bara borträknad under förutsättning att det andra funkar bra! Har även fått en vetekudde, vilket jag saknade under första fl.
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderJag hade bestämt mig innan att jag ville bada, lustgas och EDA.
Min förlossning gick väldigt snabbt och smidigt.. Trodde d skulle ta flera flera timmar men från d att jag kom in så tog d 6 timmar allt som allt..Klart jag hade värkar å så hemma men stannade hemma en bra stund innan vi ålte in.. Ett bra tips till er som ska ha barn snart..När värkarna börjar sätta igång så va uppe å gå och stå så mycke d går tills ni känner att ni inte orkar mer. Trodde aldrig jag skulle klara d när jag fick d tipset av en blivande mamma, men jag klarade d...När jag kom in va jag öppen 4 cm och hade nästan gjort d svåra arbetat hemma. Sen fick jag lägga mig i ett skönt bad på förlossningen..Tog även lustgas vid detta tillfälle..Den smakade skit ibörjan å jag ville absolut inte fortsätta med den. Men en bm sa att jag skulle försöka lite till..Man vänjer sig efter ett tag sa hon..och d stämde..Där låg jag ett bra tag till jag kände att nu vill jag ha EDA.. Vänta ett tag tills läkaren kom in..Hon höll på därbak med nålen och plötsligt kände jag en krystvärk.. Hörde nånstans i bakgrunden att läkaren frågade hur öppen jag va..Och då sa bm att jag va öppen hela 7 cm..oj sa läkaren..då e d ju ingen ide att vi lägger sprutan..Sen va lustgasen min bästa vän ett tag...Klarade mig med bad och lustgas..Detta va mitt första barn..Barnmorskorna hade aldrig sett ett sånt bra krystarbete från en förstföderska förut..Kände mig riktigt stolt att jag klarade mig på enbart dessa..
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderJag använde bara lustgas 50/50 på min förlossning. Jag tyckte att det va jättebra! Kännde mig inte yr och konstig som jag hade inbillat mig att man skulle göra. Jag tyckte att det va skönt att ha kontroll på läget hela tiden(så mycket som går när man föder barn). Hann dock bara använda den i 1tim då förlossningen gick snabbt. Tyvärr fick jag inte bada som jag ville. Vattenavgång och prematurfödsel. Vid nästa förlossning hoppas jag att jag bara behöver använda lustgas igen! Mitt tips är att vara uppe och röra på sig mycket och stå mot sängen el gåbord och vicka på höfterna. Det gjorde jag och öppnade mig från 5-10cm på en halvtimma. Innan dess hade jag haft värkar i 1timma bara och sammandragningar i 2timmar.
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderMed första barnet:
*Akupnktur - Kändes ingen skillnad *Massage - Ville inte att någon tog på mig så det var ingen hit. *TENS - Meckig att hålla på med, tror att jag hade en gammal apparat där man var tvungen att ha gel på plattorna som man fäste på ryggen med tejp osv. Kändes helt ok i början ändå. *Varma påsar - Ingen större skillnad men det var väl skönt. *Lustgas - Bäst. Mådde inte alls illa av den och den tog udden av värkarna jättebra. Barn nr 2: Bara lustgas, lika bra som förra gången. Som sagt ovan så rekommenderar jag också att ge den en chans. Gasen luktar lite mysko och masken är ganska tung att andas i men när värkarna blir galet smärtsamma så är det bara bra att det är lite tungt för man får sån sjujäkla kraft i sig. [url=ht[url=http://tickers.families.com]
[url=http://tickers.families.com] [/url]
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderFörsta förlossningen använde jag Tens hemma och den första tiden på förlossningen, vilket funkade bra tills vi insåg att den störde ctg-registreringen. Sen var det dusch och massage som gällde ett tag. När jag började bli trött fick jag EDA med god effekt. Inget värkstimulerande behövdes, men det var svårt på slutet att känna hur man skulle göra för att krysta på rätt sätt. Efter att jag fått EDA:n kunde jag också använda lustgasen utan att bli illamående.
Andra förlossningen började jag med att bada när jag kom in. Sen fick jag lustgas som funkade superbra. Hade nog hittat en helt annan typ av andningsteknik den här gången. Klarade mig enbart på det genom hela arbetet. Att andas och koncentrera mig!
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderHemma använde jag vetekudde och satt i duschen mycket vilket var väldigt skönt i början. På förlossningen badade jag, hade varma påsar mot magen, använde lustgas och till slut EDA. Jag fick mycket värkstimlerande dropp eftersom allt stannade av när jag var öppen sju cm. Det gjorde att värkarna kom oavbrutet. Hemskt var det! Därför tog jag eda och det var en riktig välsignelse! Det kommer jag ta tidigare nästa gång eftersom lustgasen bara sabbade för mig.. Jag fick hallucinationer och blev helt ofokuserad..
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderJag använde bad och duschstråle på magen och lustgas sedan var det klart. Tycker det funkade jättebra båda gångerna. Får väl se hur det blir denna gången.
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderJag skulle kunna tänka mig akupunktur som smärtlindring OM den person som ger det är en LICENSIERAD akupunktör... Vilket de som har rätt att ge akupunktur på sjukhusen INTE är...
Har fått behandling hos en licensierad TCM Akupunktör och tro mig, är de rätt utbildade så GER behandlingen effekt. Garanterat! Dock är vi inte där med dagens sjukvård på lasaretten så i det fallet tackar jag nej till akupunktur. Lustgas har jag testat - NEJ tack, mår bara illa av den.. EDA - NEJ tack.. inte en chans att någon ska få sticka in den nålen i min rygg... DUSCH - JA TACK!! Profylaxandning - SUPER!! http://minbebis.com/blogg/mullemamman
Mamma till: Plutten född juni 2007 LillaTjejen född november 2008 Lillprinsen född mars 2010 Minstingen född november 2011 MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Re: Smärtlindring vid förlossning - Våra smärtlindringsmetoderDet är lustigt hur annorlunda det kan bli när man planerat något i detalj!
Jag läste just mitt tidigare inlägg i denna tråd och jag hade skrivit in kvaddlar, västerviksbedövning och bäckenbottensbedövning i min fl plan för tvåan. Men väl på plats nöjde jag mej gott med att ligga i badet och andas lustgas. Jag bad sköterskan guida mej med lustgasen till en början och kunde då undvika både illamående och hörselhallucinationer. Det varma badet gjorde att jag slappnade av bättre så jag låg där tills det var dags att krysta. Vilken skillnad det kan vara på förlossning och förlossning..!
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|

[url=http://tickers.families.com]
[/url]