-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Smärtlindringstips vid fl?
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Smärtlindringstips vid fl?Jag är nyfiken på vilka smärtlindringar ni testat under fl!
Själv körde jag hårt på EDA och lustgas, men tror att lustgasen medverkade till att jag kräktes förlossningen igenom och EDAn gjorde att jag inte alls kände hur jag skulle krysta. Jag är nyfiken på alternativen till EDA och lustgas, och hur ni som testat andra smärtlindringar har upplevt dessa! Ska till auroramottagningen i december o diskutera fl planen så jag tänke komma väl förberedd med er hjälp
Re: Smärtlindringstips vid fl?jag tog EDA och hade inga problem alls med krystningen, trotts att min eda tog så bra att jag inte kände smärta en enda gång efter att den var satt =)
det hörde kanske inte hit men ändå =)
Re: Smärtlindringstips vid fl?Jag använde mej av TENS första timmarna och badade även på FL. TENSen tyckte jag var superbra att börja med. Avslappnande. Använde även lustgasen och den var underbar till hjälp. Mådde illa i början men det gik över.
Men sen fick jag värkstimulerande dropp eftersom jag hade negativa värkar och efter bara 5-10 minuter med detta så hade jag fruktansvärt ont (10 av 10 på smärtskalan enligt min BM) så jag fick EDA och då äntligen kunde jag öppna ögonen och se vilka som var i rummet efter personalbyte. Jag älskade EDAn! Kände av varenda värk men int alls i samma styrka så då kune jag få mer värkstimulerande dropp. Hade alrig klarat mej utan varken lustgas eller EDA.
Re: Smärtlindringstips vid fl?Håller med om edan - den var underbar. Jag hade även lustgas oxå underbar!
Sen hade jag akupunkturnålar i huvudet och på magen och ryggslutet. Tror dock inte att dessa hjälpte något.... Besök gärna min blogg
http://detoxifyyourself.bloggplatsen.se/
Re: Smärtlindringstips vid fl?Tack för tipsen och era erfarenheter!
Jag är glad över att vi numer har ett badkar hemma- har en vision om hur jag ligger där i flera timmar innan vi behöver åka Ska även gräva fram min TENS apparat så att jag åtminstone kan testa om det hjälper! Och införskaffa en vetevärmare, för en sådan hade jag kunnat mörda för förra vändan... Akupunkturen är jag lite skeptisk till eftersom jag inte gillar nålar. Men vad sjutton, jag lär ju ha så satans ont att jag kanske ropar efter det också Fler tips någon? Någon som testat bäckenbottensbedövning eller liknande?
Re: Smärtlindringstips vid fl?Hejsan illamående + att behöva kräkas kan man göra rätt igenom en fl alla är vi olika så det behöver inte vara lustgasen. Men klart många mår ju illa av lustgasen.
Jag körde bara bada sen vid 10cm lustgas. Jag skulle aldrig få för mig att bada hemma eftersom jag slappnade av FÖR BRA, gick från 3cm - fullt på en timma. Vatten avgång när jag badade så infektionrisken var redan körd för min del. Något som fungerade för mig är att göra "peppning" innan, jag kan å jag ska osv. Jag ska F* härda ut, jag e ingen klenis osv ( menar inte att fl inte tar på alla sätt) Man är ju rejält mör måde psykiskt och fysiskt. men jag körde pepptalk med mig själv vilket gav resultat. Att bygga upp "kämparglöden", för krafterna finns där. "Den självuppfyllande profetian" har man en negativ inställning resp, positivsyn på fl så blir det negativt resp positiv upplevelse. Visst det kan ju alltid inträffa komplikationer men men det kan vi inte styra.
Re: Smärtlindringstips vid fl?Jag hade bara lustgas när jag födde min son. Denna gången vill jag ha EDA eller ett alternativ till EDA som de gärna ger omföderskor - spinalbedövning. Den är liknande EDAn men om jag har fattat det rätt behöver den inte ges av narkosläkare och den kan även ges längre än vad edan kan....Jag tror att det är så, men är inte helt 100!!
Re: Smärtlindringstips vid fl?Ninjana- ja, själva peppningen är ju en väldigt viktig del! (Tog mej igenom Vasaloppet enbart på vilja så jag har verkligen sett vad viljan kan göra med kroppen). Just nu går jag hos kurator för att ta itu med förra fl upplevelsen, och jag hoppas att just detta ska göra att jag kommer i rätt "stämning" innan det är dags. Med ordentlig förberedelse och KS som nödutväg borde jag kunna komma dit- det är ju trots allt lång tid kvar o kuratorn verkar väldigt bra!
MammaK: hm, spinalbedövningen måste jag googla på tror jag. Även om jag anar att mitt fl förlopp inte direkt kommer att gå för fort, så kanske det finns fler fördelar med spinalbedövning. Tack för tipset!
Re: Smärtlindringstips vid fl?Vill bara göra en in put om att man visst kan bada om vattnet gått enligt mina erfarenheter. Jag fick tidig vattenavgång (värkarna sätter inte igång) och fick bada på FL när det väl var dax att föda 2.5 dagar senare. Jag ifrågasatte detta och alla barnmorskor som var i rummet just då sa att det var helt ok. Så tydligen kan man det och jag tror inte att de var så okunniga om detta...
Var öppen 3 cm när jag kom in. Men det kanske är olika från FL till FL vad de har för "regler".
Re: Smärtlindringstips vid fl?Stajners, när mitt vatten gick (i vecka 32 dock) så fick jag INTE bada efter det. Pga infektion sa dom. Men jag antar att det var bara för att de ville hålla kvar min son inne tills det var ok att föda. Men min bm som jag har denna gången sa att det är ok att bada om vattnet har gått och om förlossningen har kommit igång och man vet att barnet snart ska födas!
Men jag tror som du, där är nog väldigt olika från fl till fl vad de har för regler!
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|