Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Smågodis

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Smågodis

Inläggav E Maria 18 apr 2011, 10:33

Jag går in i v. 6 nu i min graviditet, och nu börjas det igen....
Min sambo menar bara väl, det vet jag. Men han är så jättenoga med vad jag äter. Han gör egen yoghurt till mig på morgonen, hemmagjord mussli, egenbakat bröd och så vidare. Allt ska vara så naturligt som möjligt.

Enligt honom själv så är det enda han är riktigt nojig över det smågodis jag äter. Jag äter inte speciellt mycket alls, men gillar att köpa en påse till lördagskvällen. Men det är ju inte naturligt och det är massa färgämnen och så som han är orolig för. Har han något belägg för detta? Är det skadligt? Har precis läst att rött smågodis inte ska vara bra, är det sant?
Jag själv lever efter "lagom är bäst". Klart man inte ska börja missbruka godis. Men jag får ju dåligt samvete när jag köper godis nu ju.. :wink:

Jag har pratat med honom och sagt att jag tycker det är jobbigt att han är så noga för jag vill inte börja småäta godis i smyg för honom, och det är jobbigt att i 9 månader ändra sina vanor/ovanor totalt. Just när man är som mest småsugen så "får" jag inte...

Jag är så nyttig i övrigt, sallad till maten, varken röker eller dricker alkohol, så det är ju inte svårt att avstå från under en graviditet. Men just småfgodiset.... hmm...

Han är orolig för att jag ska utveckla graviditetsdiabetes. Kan man mäta sådana värden på MVC så att man kan ha koll på sånt innan det slår till så att säga?
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Re: Smågodis

Inläggav soma 18 apr 2011, 10:58

Jag förstår att din sambo menar väl, men han kan inte kontrollera din kost i 9 månader - det är inte normalt beteende. Härligt att han vill att ni äter häslosamt och fixar mat till dig, men han kan inte bestämma över dig. Du är tidigt gången så än så länge mår du säkert bra, men när illamåendet kickar in kanske du bara kan äta kex i 3 veckor... eller smågodis... eller mackor... eller saltgurka... eller vad det nu kan vara. Eller så kan du inte äta alls och bara kräks... I bästa fall kan du äta nyttigt hela tiden. Oavsett hur det blir kommer bebis att plocka den näring den behöver. Nu säger jag inte att det är bra att äta bara skit i 9 månader, men det måste finnas balans. Du ska inte ha dåligt samvete för att du äter lite smågodis, det finns inget farligt i smågodis. Klart det inte är bra att äta för mycket socker, men troligen skadar det dig mer än bebis. Förresten så är du så tidigt gången så än så länge plockar inte bebis någon näring av dig överhuvudtaget.

Att vara gravid är ingen sjukdom, allt är inte farligt och man kan äta det mesta precis som vanligt. Jag är helt för att leva häslosamt, men det finns gränser och det är DU som bäst kan avgöra vad som är bra för din kropp. Din kropp kommer att signalera till dig om du har cvitaminbrist ex blir du sugen på apelsin... jättebra att din sambo vill vara med, men din kropp kommer inte signalera till honom vad den behöver. Han får helt enkelt släppa kontrollen och lita på att du vet vad som bra för dig.

Jag tror att det är bra om ni bokar ett hälsosamtal med BM innan inskrivningen och att din sambo är med där. Då kan ni prata om vad man kan äta och vad man ska akta sig för.

Njut av ditt lördagsgodis, det gör jag iallafall! :D
Bild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Mamma till världens finaste Elvira!

Inläggav Je78 18 apr 2011, 11:15

Hej!!

När jag var gravid så åt jag va jag ville men tänkte mig lite för så klart. Jag tycker man ska äta efter va man själv vill äta å är sugen på. Va ska han göra om du nu blir sugen på nåt jätte konstigt, det är ju inte konstigt och det är ju inte lätt att stoppa. Är man jätte sugen på lakrits båtar eller nåt annat så går det inte att stoppa. Man måste bara ha :D och det på stört. Annars kan man inte bli rolig å tas med.

Låter jätte gulligt av din kille att han bryr sig så mycket, men det får inte gå till överdrift. Då lär det bli långa 40v. Och den stress det blir för dig nu när du ororar dig över allt detta är ju inte bra för varken dig eller barnet.
När det gäller graviditets diabetes så har MVC koll på detta, du lär få lämna ett kisse prov varje gång du träffar bm.
Har ingen aning om rött godis är farligt.
Säger som du "lagom är bäst"

Lycka till.
Bild

mf aug 08
mf nov 09
Je78
Stammis

BF: 121230
Status: Gravid med nr, 2. Jippie.

Inläggav exit 18 apr 2011, 12:32

Att kroppen känner själv vad den behöver och att det är därför man blir sugen på vissa saker är ju tyvärr inte sant. Vore ju skönt om det var så. Rött godis har jag inte hört något om men de larmade om blåa godisar för ett tag sedan då de sa att färgämnet kunde framkalla koncentrationssvårigheter och adhd hos barn, tror det är överdrivet som det mesta media larmar om. Det gällde dock om barnen åt godiset, de stod aldrig något om gravida. Kolla livsmedelsverkets hemsida, maila dem om du undrar över något som inte står med.
Bild

MA 8/1-12 (v17+2)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm