-
Graviditet
- Bli gravid
-
Gravid forum
- > Gravid vecka för vecka
- > Första trimestern
- > Andra trimestern
- > Tredje trimestern
- > Allmänna trådar om graviditet
- > Kroppen & gravidkost
- > Hälsa under graviditeten
- > Bebisen i magen & ultraljud
- > Barnets namn
- > Vänta barn - medlemsgrupper
- > Majbarn 2013
- > Junibarn 2013
- > Julibarn 2013
- > Augustibarn 2013
- > Septemberbarn 2013
- > Oktoberbarn 2013
- > Novemberbarn 2013
- > Decemberbarn 2013
- > Januaribarn 2014
- > Februaribarn 2014
- Snack om förlossningen
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Smittspridning på jobbet och gravid??!
5 inlägg • Sida 1 av 1
Smittspridning på jobbet och gravid??!jag har en liten undran. är de fler som jobbar inom vården tex hemvården som jag själv gör eller inom borden eller något.
Jag fick nämligen reda på idag att vi har en brukare som bär på ESBL bakteri och undrar hur man ska bete sig som gravid när de finns nått i jobbet? Vet att man ska använda basala hygienrutniner osv men är de farligt för en gravid att jobba och så hos en sån person? tacksam för svar!
Re: Smittspridning på jobbet och gravid??!Hej!
Jag jobbade utomlands när jag var gravid och stötte på otroligt mycket MRSA och ESBL och annat. Av olika anledningar kunde jag inte berätta på jobbet att jag var gravid, jag sa upp mig så jag slutade vid v 17, men om jag hade kunnat prata med chefen hade jag nog bett att få slippa de patienterna. Jag körde grym barriärvård och var jättenoga med hygien. När jag kom hem till Sverige testade jag mig och hade faktiskt inget. Jag vet dock inte så mycket om huruvida det verkligen är farligt för fostret, hoppas någon annan vet mer.
Re: Smittspridning på jobbet och gravid??!esbl är en tarm bakerie som smittar genom direkt kontakt tex händerna, Den är resistent för antibiotika.
Karin Jo : tack för de svaret ska kolla upp det med. De sjuka är ju att dem verkar tro att de bara smittar via avföring men de är ju via händer och kläder om man inte har skyddskläder osv
Re: Smittspridning på jobbet och gravid??!Kolla upp om bakterien kan vara skadlig för ditt barn om du får den. Kolla det med mvc så kan du ju utgå från det sen. Låter ju dock som att du kanske inte bör jobba med dom patienterna när du är gravid och arbetsgivaren är enl arbetsmiljölagen skyldig att omplacera dig om ditt arbete har några risker för dig och fostret..
5 inlägg • Sida 1 av 1
|