Maria Wigbrant

Utgå ifrån din upplevelse av hur ansträngande det känns. Du ska ...

Träningsrådgivare

Smittspridning på jobbet och gravid??!

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Smittspridning på jobbet och gravid??!

Inläggav cornelia19 06 jun 2010, 17:21

jag har en liten undran. är de fler som jobbar inom vården tex hemvården som jag själv gör eller inom borden eller något.

Jag fick nämligen reda på idag att vi har en brukare som bär på ESBL bakteri och undrar hur man ska bete sig som gravid när de finns nått i jobbet?

Vet att man ska använda basala hygienrutniner osv men är de farligt för en gravid att jobba och så hos en sån person?

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
cornelia19
Alltid online

BF: 101105
Bor: Uppsala

Re: Smittspridning på jobbet och gravid??!

Inläggav helenaeg 06 jun 2010, 17:37

Hej.. Vad är det för sjukdom?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Karin Jo 06 jun 2010, 19:07

Hej!
Jag jobbade utomlands när jag var gravid och stötte på otroligt mycket MRSA och ESBL och annat. Av olika anledningar kunde jag inte berätta på jobbet att jag var gravid, jag sa upp mig så jag slutade vid v 17, men om jag hade kunnat prata med chefen hade jag nog bett att få slippa de patienterna. Jag körde grym barriärvård och var jättenoga med hygien. När jag kom hem till Sverige testade jag mig och hade faktiskt inget. Jag vet dock inte så mycket om huruvida det verkligen är farligt för fostret, hoppas någon annan vet mer.
Karin Jo
Stammis

Inläggav cornelia19 06 jun 2010, 19:21

esbl är en tarm bakerie som smittar genom direkt kontakt tex händerna, Den är resistent för antibiotika.

Karin Jo : tack för de svaret ska kolla upp det med. De sjuka är ju att dem verkar tro att de bara smittar via avföring men de är ju via händer och kläder om man inte har skyddskläder osv
Användarvisningsbild
cornelia19
Alltid online

BF: 101105
Bor: Uppsala

Inläggav helenaeg 06 jun 2010, 19:30

Kolla upp om bakterien kan vara skadlig för ditt barn om du får den. Kolla det med mvc så kan du ju utgå från det sen. Låter ju dock som att du kanske inte bör jobba med dom patienterna när du är gravid och arbetsgivaren är enl arbetsmiljölagen skyldig att omplacera dig om ditt arbete har några risker för dig och fostret..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm