-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
smörgås pålägg
8 inlägg • Sida 1 av 1
smörgås påläggVad e det som gäller vid skinka,kalkon och medvurs på smörgåsen...
försökt hitta info, men tycker inte jag hittar något konkret... vet ni vad man får äta å vad man bör tänka på o.sv.. //tindra
Re: smörgås påläggDet enda man bör tänka på är att man ska äta innan Bäst Före går ut. Är man inte gravid kan man glatt äta även efter Bäst Före. Anledningen är att det kan finnas Listeria-bakterier och dessa kan tillväxa även i kylskåp (ha gärna +4 i kylskåp, ju lägre temp desto långsammare tillväxt av bakterierna). I rekommendationerna från Livsmedelsverket står "undvik skivat smörgåspålägg mot slutet av hållbarhetstiden".
Hoppas detta var till någon hjälp!
Re: smörgås påläggJag kör stenhårt på att ha pålägget, set skivade, i frysen i 3 dagar innan jag äter det. Läste nånstans att det var bästa sättet att hålla det riskfritt.
Kan vara lite svårt att hinna få nåt pålägg dock då min sambo äter upp det innan jag hinner ens smaka en skiva
Re: smörgås påläggJag har nu köpt rökt medvurs... De står att den e kallrök.. Så har nu lagt in den i frysen.. Så efter 3 dygn är det alltså helt lugnt att ha den i kylskåp och äta av den utan bakterier å så?!
tack för svar.. börjar bli så less på oooost //Tiindra
Re: smörgås påläggJag har under hela graviditeten ätit al sorts pålägg, uten att frysa ner eller nått. Har gått fint.
Re: smörgås påläggjag har inte fryst nåt heller... ätit det jag varit sugen på
Re: smörgås påläggJag har också ätit det jag vart sugen på. Enrisrökt Cogncagsmedwurst, i god tro att den var varmrökt. Men då visade det ju sig att den är kallrökt, å inte har jag fryst den. NU har jag världens ångest och panik. Man vill ju inte skadat solskenet där inne.
Re: smörgås påläggJag tror inte det e någon fara alls.. Dom vill bara informera om allt som kan finnas som "risk" för dom här parasiterna o allt va de nu e. Men nu när du vet... så frys ner paketet i 3 dygn innan
8 inlägg • Sida 1 av 1
|