-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Snart bebis?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Snart bebis?Hej,
jag hoppas nån kan svara på mina frågor... Jag är nu i vecka 34 (33+3) och förra veckan låg jag inlagd på sjukhus pga att jag fått en del sammandragningar i 2 dygn innan, fått en liten blödning (troligtvis slemproppen som gick) och öppnat mig lite. Fick en spruta för att sammandragn. skulle avta, även kortison för bebisens lungor om han skulle komma för tidigt... Efter 2 ½ dygn på sjukhuset fick jag åka hem. Då ansåg man att det inte fanns nån risk för förlossning längre. Nu i helgen har jag dock fått nya sammadragn, har inte speciellt ont (typ mensvärk) men magen blir hård som en boll, jag känner mig allmänt hängig och supertrött... Är jag på väg att få min bebis för tidigt trots allt? Kan man gå tiden ut fast att man redan har öppnat sig och slemproppen gått så här tidigt? Vill inte ringa förlossningen riktigt än igen...kanske bara är ett skrämselskott de här sammandragningarna... Vill inte åka in i onödan.
Maria33, jag har egentligen ingen aning, har aldrig fött barn men har läst en hel del höggravida här som väntar och väntar (de har nog somnat nu)
Så att du känner sammandragningar tror jag är helt normalt men obs att jag bara vet vad jag läst här.... men du kan ju alltid ringa och fråga? Så får du råd om de tycker du ska åka in eller inte.
Hej Maria33
Vet inte hur det har gått för dig, men om du är hemma fortfarande så kanske du läser det här... Jag har oxå varit två vändor på FL pga blödningar och kraftiga förvärkar. Mina värkar har dock inte påverkar vare sig livmoderhalsen eller livmodermunnen, vilket innebär att jag nu går hemma och har blivit sjukskriven. Man kan vara öppen ett par cm ganska länge, utan att det händer något mer. Men eftersom dina förvärkar förmodligen påverkar din livmoder så att FL kan dra igång på allvar, tycker jag att du ska kontakta FL. Väntar du för länge, kan de inte stoppa förloppet och det är ju stora risker att föda sin bäbis i vecka 34!!! Det bästa är ju om bäbisen kan stanna i magen några veckor till!!! Mitt råd är ring FL och hör vad de tycker, det är de som är experter och de vet bäst (får man väl hoppas!!!) Lycka till!!
Tack för era svar.förväntansfull;
Ja, jag är fortfarande hemma, ringde inte till FL igår, men jag ska till BM halv två så jag får väl lite råd då. Vem vet, hon kanske skickar mig vidare till FL direkt. Mår så illa nu och har små sd, så jag hoppas jag inte svimmar på vägen till BM...hon håller tyvärr till på andra sidan stan (valde henne bara för att jag skulle ha nära dit när jag jobbade, tänkte inte så långt att det skulle bli jobbigt att ta sig dit på slutet) å åka tunnelbana känns ju sådär just nu. Men det kommer nog gå bra.
Okej, då får du se vad din BM säger. Känns förvärkarna annorlunda? Har du haft fler blödningar? Har du andra komplikationer? Till mig har de sagt att jag ska in på FL direkt om blödingar tilltar och värkarna blir kraftigare.
Idag har jag kännt av sammandragningar som typ kraftig mensvärk i äggstockstrakten och bak i ryggen. Känner mig orolig i kroppen. Ligger och vilar mycket för att det inte ska bli något mer. Är juh för tidigt för bebben att komma nu!! Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om jag måste gå två veckor över tiden!! Lycka till hos BM!!
Allt gick bra hos barnmorskan, blodprov mm var bra, bebisens hjärta slog som det skulle osv. Hon gjorde ingen undersökning, så jag vet inte om jag öppnat mig mer efter alla sd i helgen... Hon sa att om jag fick mycket ont eller blöder så skall jag åka in, men att det kan dröja ett tag innan allt sätter igång.
Konstigt ändå, att må så här illa och ha sd, men att det inte händer nåt mer. Tydligen kan jag kanske gå hela tiden ut, trots att slemproppen försvunnit och jag är lite öppen... Börjar bli rätt less, ovissheten är värst tycker jag. Och sen denna "mensvärk" och huggen jag får ibland (som om nån sätter kniven i mig), blir snart tokig!
8 inlägg • Sida 1 av 1
|