Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Snart dax... tror jag.:=)

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Snart dax... tror jag.:=)

Inläggav gittan 11 jan 2012, 11:46

Ja då är man på BF+1.. späääänande!! Massa olika känslor man har i kroppen o knoppen just nu.. man bara går o väntar o hoppas på att något ska börja ske.. men ändå ser man kanske inte såå jätte fram emot själva förlossningen.. men vill sååååå gärna träffa pyret nu.. :) är väl egentligen inte super nervös.. men självklart börjar det bli lite pirrigt!! ni med relativt lätta o snabba förlossningar.. någon som vill beskriva lite hur det var, kändes, om det gjorde SÅÅÅÅ fruktansvärt ont som alla säger att man ska ha.. så man bara vill dö..?
gittan
Stammis

Re: Snart dax... tror jag.:=)

Inläggav Vitlilja 11 jan 2012, 12:18

Jag vet inte om jag ingår i kategorin snabba och lätta förlossningar men från regelbundna värkar tog det runt 13 timmar innan hon kom. Inga komplikationer alls.
Ja, det gör sjukt ont, så man tror man ska dö och så att man vill packa ihop sina saker och åka hem, strunta i allt vad förlossning heter och vara gravid resten av livet...
MEN det är så värt det, det är så kort tid och man glömmer det väldigt snabbt!
Jag har dessutom hört att när det gör så ont att man vill åka hem, eller bara dö, så är det dessutom snart klart(i de flesta fall) och för mig stämde det.
Jag sa dagen efter förlossningen att det var det värsta jag varit med om, och så är det.. men det är också det bästa och minnet av hur ont det gjorde försvann efter bara någon vecka.
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav L8i 11 jan 2012, 16:45

Min förlossning var snabb och relativt lätt :)
Från vattnet gick tog det 24h och från det att mina värkar blev regelbundna (vilket dom nästan blev direkt) tog det ca 7 timmar! Piece of cake ;)
Och ja, det gjorde sådär sjukt ont som alla säger och man ville nästan ge upp, men i samma sekund som man får upp bebisen på bröstet tänker man; var det bara det här?! Haha sjukt va!
Min förlossning var trots smärtan det häftigaste jag någonsin varit med om, jag ser verkligen fram emot nästa :)
Lycka till!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav naellie 11 jan 2012, 18:13

Lol!
Ja, det gör så sjukt ont så det inte ens går att beskriva. Man vill nånstans klösa sig ur sig själv och undrar hur i hela fridens namn man kunde ge sig in på nått så idiotiskt. Packa ihop och gå hem skriver jag fett under på. Men ja, när det gör som ondast- då är det inte mkt kvar :) Och så fort det är över- så är det över :)
Min fl var standardvarianten. Tog väl nått drygt dygn från att värkarna började kännas ordentligt, varav några timmar gick åt till av sova med eda. 8 timmar på förlossningen varav 45 minuter krystvärkar. Standard så det slår om det.
Lycka till! :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav CarroF90 12 jan 2012, 13:05

Det gör galet ont! Men det som är fascinerande är att kroppen gör det själv. Kroppen krystar själv det enda du kan göra är att liksom ta i så du liksom förstärker det och sen bara orka helt enkelt.. Vi är ju liksom designade att klara det :) Jag fick lite värkar runt 7 på kvällen och mitt vatten hade inte gått. Kom in på förlossningen 4 på natten. De punkterade mitt vatten och sen jävlar rasade det på. 9.23 var han ute :)

Gjorde bajsmegaont men så fort han var ute var smärtan borta. Då var det bara smärta över att du var öm haha! Inte så konstigt :P Och mackorna man fick efteråt... DET GODASTE JAG ÄTIT NÅGONSIN. Helt vanliga mackor men det smakar himmelskt :P
Bild
Användarvisningsbild
CarroF90
Stammis

Inläggav gittan 12 jan 2012, 14:20

ja... lite nervös blir man ju då man läser era små berättelser... men va tusan.. det är väl bara o låta kroppen sköta det o hänga med! Är ju som vissa sagt att det är under så kort tid man dras med smärtan egentligen! Har haft ett kraftigt MF förut i vecka 12.. och det var ju som ett värkarbete.. och det kändes ju.. och då hade man ju ingen lustgas att tillgå.. och dessutom var det bara elände med allt! nu vet man att det kommer något lyckligt ur smärtan.. oxå har man ju lustgasen.. :) oxå go fikat efteråt. :) Kan ju hoppas man blir lik sin mamma som haft lätta med oss alla.. 4-5 timmar har allt gått på! Någon som vet hur det är med det? alltså någon som haft en mamma som haft det lätt och som själv oxå fått det lätt?

Är inne på BF+2 idag.. (tror man skriver så då man gått över tiden med 2 dagar) Har börjat känna svagt i ryggen... som att man skulle vara lite trött i ryggslutet.. oxå blir magen lite spänd emellanåt utan att det gör ont.. så det är väl nått på G antar jag... Allt känns ju så spännande oxå.. allt som man ska gå igenom.. känna.. oxå efteråt såklart då pyret är ute.. :)
gittan
Stammis

Inläggav Afasi 12 jan 2012, 14:37

Då går jag emot då och säger att det inte var på hemskt (för mig förstås!!) Jag hade dessutom igångsättning, gick över två veckor. Runt tio typ satte dom droppet (var redan öppen ca 2-3 cm). Hade sammandragningar som jag inte kände av. Runt 15 gick vattnet och värkarna satte igång på allvar. Jag spänner mig alltid när jag har ont så jag var rädd att det skulle göra så att jag arbetade emot kroppen. 23.11 är han född och jag trodde hela tiden under förlossningen att det skulle bli värre. Jag hade inte alls speciellt ont och till hjälp hade jag den underbara lustgasen. Hade lätt klarat mig på bara den men tog epiduralen också för att inte stå utan sen OM det skulle bli ett rent helvete.

Det där fixar du utan tvekan. Jag trodde att det skulle vara en mardröm att föda ett lite större barn. Han vägde 4335 och var 54 cm lång med ett huvudomfång på 38 cm. Jag kände aldrig att jag ville dö, att jag skulle packa och dra. Jag kände bara "fan vad det här går bra". :D Behöver jag säga att jag längtar till nästa förlossning?!
Bild
Bild
Afasi
Alltid online

BF: 111009
Status: Mamma till William<3

Inläggav <pyret> 12 jan 2012, 14:57

Min FL var snabb speciellt för första barnet.. vattnet gick lite innan 7 utan värkar. Började få värkar runt halv 8, åkte in på koll vid 9, där dom konstaterade vattenavgång o så fick jag åka hem igen. Då hade jag värkar men inte så ont ... sen famåt halv 12 så gjorde det ont så ringde o åkte in igen.. Vid kvart över 1 så är alfons ute så 6 h från vattnet gått o det var ju själva startskottet.

Fick heller inte någon smärtlindring utan hade syrgas för att alfons var så påverkad av värkarna. o visst gjorde det ont annars ljuger man, men det jag hakade upp mig på var ju att man inte visste hur mkt ondare det skulle göra. O jag trodde att det skulle bli mkt värre än det verkligen blev. Det som gjorde ondast var ju att krysta ut huvudet.. men då är det ju över nästan...

Jag ser inte fram emot förlossningen nu.. när det inte är så långt kvar men inte för själva smärtan (hoppas hinna få smärtlindring) utan mer att tappa kontrollen som jag gjorde sist för att det kan gå för fort..

Men jag kan även säga att en kvart efter att han var ute ville jag redan ha en till :D
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

BF: 120123
Status: Syskon på bakning

Inläggav naellie 12 jan 2012, 15:19

jag tycker inte att du ska bli nervös. men det är bra att du är medveten om att förlossningen kan bli hur som helst. du kanske får ondare än ontont, eller så känner du knappt av den. du kan aldrig veta, bara hoppas på det bästa :) men vi kan ju inte sitta och ljuga för dig att det är en dans på rosor- det vore inte snällt :)
jag hade också ett kraftig mf i v9, där moderkakan fastnade. så jag trodde att jag visste vad som väntade. jag var helt lugn med att jag skulle fixa det busenkelt. men ojojoj så jag bedrog mig. det går inte riktigt att jämföra att du ska klämma ut en vindruva med en 3-kilosklump. du behöver knappt öppna dig för att få ut vindruvan, nu ska du upp 10 cm... ;)
min mamma har haft snabba förlossningar, runt 5-6 timmar. så för mig stämde det inte att det gick igen. jag håller snarare på att det hoppar en generation så kolla hur din mormor(farmor hade det :)
sen får du tänka på att 12 timmars värkarbete känns som kanske 10 minuter. krystvärkarna känns som en minut i jämförelse men jag höll på i 45 minuter. man tappar lite tidsuppfattningen :)
och gofikat är en klar hit!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Danem 12 jan 2012, 16:02

Var inte nervös, det är jätteroligt att föda barn! Jag älskar det :)

Nej men nu är det ju så att alla upplever förlossningen olika, jag kände aldrig att det gjorde förjävla ont och jag vill dö under värkarbetet utan det var mest jobbigt innan jag kom på hur jag skulle andas och röra på mig. När jag väl hittade rytmen gick det bra och med epiduralen var jag i himmelriket! Så mitt råd som jag vill ge alla gravida är att andas och försöka slappna av så mycket som möjligt, följ med kroppen istället för att motarbeta den!
Under utdrivningen så kändes det ju såklart men det var ändå inte så hemskt som jag hade trott att det skulle vara, det bränner och svider i underlivet men det går fort över.

Jag ställde in mig på att det kommer göra helt galet förbannat jävla ont och att det kommer vara det värsta jag någonsin har varit med om, då kunde ju den riktiga upplevelsen inte bli sämre ;)

Ja jag gillar att vara gravid och föda barn, tycker att mina förlossningar är det bästa och häftigaste jag har varit med om! (förutom äran att få vara mamma åt mina två korvz såklart, det är ju absolut bäst! :) )
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm