-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sockerbelastning
3 inlägg • Sida 1 av 1
SockerbelastningHej!
Idag var jag på sockerbelastning hos bm, alla gör det i vår kommun. Man ska dricka en sockerlösning och sen så tar de ett test i fingret efter 2 timmar. För att få konstaterat graviditetsdiabetes ska man ha ett värde på över 10, men om man har mellan 8,6 och 10 ska man komma tillbaka och göra testet en gång till. Första blodprovet hon stoppade in i maskinen var 8,1 andra var 9,0 och då gjorde hon ett tredje som visade 9,1. Hon tyckte det var lite konstigt och ville att jag skulle komma tillbaka om två veckor för ny sockerbelastning. Tills dess ska jag tänka lite på vad jag äter, undvika socker och vitt bröd bland annat. Någon som har erfarenhet av högt vid första testet och sen kommit tillbaka och allt varit bra? Jag blev lite ställd eftersom mitt blodsocker alltid var bra med min dotter. Har läst lite på nätet men man blir inte så mycket klokare men jag har förstått att risken att föda ett stort barn är större Oroar kanske mig i onödan men man vill ju inte trycka ut en 6-kilos bebis liksom Någon?
Re: SockerbelastningHar inte varit med om att bli testad två gånger men visst - skulle det visa sig att du har graviditetsdiabetes är risken för att barnet blir större något högre. Dock kommer du i sådana fall att gå tätare på kontroller och förmodligen även få extra ultraljud just för att hålla koll på det hela.
Försök att inte oroa dig även om jag vet att det inte är så lätt! http://minbebis.com/blogg/mullemamman
Mamma till: Plutten född juni 2007 LillaTjejen född november 2008 Lillprinsen född mars 2010 Minstingen född november 2011 MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
3 inlägg • Sida 1 av 1
|