Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Sodium Laureth Sulfate i min tandkräm?!

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Sodium Laureth Sulfate i min tandkräm?!

Inläggav Naturligbebis 01 dec 2011, 16:09

Oj oj oj hur många vet vad Sodium Laureth Sulfate är för något ,
Tycker ni det är ok med det i våra skönhets produkter ?
Jag är ok med det i våra garagetvätt,biltvätt etc men tvätta vårt hår med det? här kan ni läsa hur farligt det är med sls http://naturligbebis.blogspot.com/2011/ ... dkram.html
Varför använder dem det i våra produkter ?
Billigt kanske !?
Naturligbebis
Nykomling

Re: Sodium Laureth Sulfate i min tandkräm?!

Inläggav Gotland 01 dec 2011, 19:45

Det har säkert en bra funktion och eftersom det är godkänt (antagligen, efetrsom det används) så är det nog ingen fara.
Tänk på allt skit man stoppar i sig i mat, läsk och godis....
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Naturligbebis 13 dec 2011, 00:11

"Men okej, kan de här kemikalierna verkligen vara så farliga? Om våra politiker tillåtit dem ska vi väl kunna vara lugna?"

Denna fråga ställdes till Ulrika Dahl (ekotoxikolog och chef för avdelningen för miljögifter på Naturskyddsföreningen) och Andreas Prevodnik (ekotoxikolog och sakkunnig om miljögifter på Naturskyddsföreningen).
Andreas: Politiker följer inte alltid försiktighetsprincipen. Om forskning antyder att något kan vara farligt, men helt säkra belägg ännu inte finns, tycker Naturskyddsföreningen att man ska ta det säkra före det osäkra. Men politiker utsätts för tryck och begränsningar från olika håll. Dels från producenter, dels från EU som ibland gör det omöjligt för en nationell lagstiftning. Där kan miljömärkningen vara steget före lagstiftningen. Miljömärkningar kan utesluta kemikalier som ibland förbjuds längre fram.

Ulrika: Ett problem är också att vi inte vet hur de här kemikalierna påverkar människor över generationer. Det är väldigt många olika sorters substanser som kommer ut i vår natur och vi vet inte vad blandningen av dem innebär. Människan har inte exponerats för många av kemikalierna särskilt länge. Den storskaliga användningen av kemikalier började vid mitten av 1900-talet och sedan dess har den bara ökat. Men det vi vet är att människor exponeras för kemikalier som visats vara giftiga för olika typer av organismer, ofta i låga doser. Man kan förstås inte göra den typen av tester på en människa, så det finns inte tillräckligt mycket kunskap i ämnet än.

Andreas: Men det finns belagt att vissa cancertyper har ökat i västvärlden de senaste årtiondena. Diabetes och fetma ökar också, medan vi får allt svårare att fortplanta oss på naturlig väg. Man misstänker att det delvis kan kopplas till hormonstörningar från flera av de kemikalier som vi sprider i miljön.

UIrika: Samtidigt tycker jag att det är viktigt att inte skrämma upp människor alltför mycket. Hittar du inte miljöschyssta alternativ, köp ändå det du behöver. Annars kan du inte köpa en soffa, du kan inte äta mat, du kan inte klä på dig… Vi måste leva också
Naturligbebis
Nykomling

Inläggav Gotland 13 dec 2011, 11:04

Man kan ju låta bli att borsta tänderna och ist få munnen full av kvicksilver eller plast. Låter det som ett bättre alternativ?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Naturligbebis 13 dec 2011, 13:44

Det är väl bara att välja en tandkräm som är tex sls fri den är ju bättre än en som inte är det, annars är det bara att kolla på innehållsförteckning.
Naturligbebis
Nykomling

Inläggav CeciBon 16 jan 2012, 13:44

Hejsan,
Sodiumdodecylsulfat (SDS), eller sodiumlaurylsulfat, som den också heter är en av de allra vanligaste tensider som finns, och precis som du skriver används den i diskmedel, tvål, schampo osv.

Jag har inga större problem med SDS, trots att tillverkningsmetoden går till så att man koka dekanol med svavelsyra (samtidigt utvinns kollagen ur svinskin, också genom att koka med svavelsyra, och detta används sen i godis - mums!).

Det jag tycker är läskigare är alla tillsatser i plaster, typ phtalat och liknande, bromerade flammskyddsmedel i soffor, tung metaller i barnleksaker.

Dessutom: många konserveringsmedel har hormonliknande effekter.
Därför väljer jag endast produkter utan konserveringsmedel till mitt barn.

Men jag tycker din rädsla är befogad. Jag känner mig inte skyddad vare sig från politiker eller experthåll. Det är marknadskrafter och inget annat som styr.
Användarvisningsbild
CeciBon
Stammis

BF: 120825
Bor: Utomlands
Status: 2:an på väg! :-)

Inläggav naellie 16 jan 2012, 13:58

tja...det går ju att använda morgonurin och en björkkvist också....;) Ibland får man bara lita på systemet :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav CeciBon 17 jan 2012, 12:50

naellie skrev:tja...det går ju att använda morgonurin och en björkkvist också....;) Ibland får man bara lita på systemet :)

I det här fallet litar jag faktiskt inte på "systemet".
Antingen är de människor som fattar beslut kring detta totalt oförmögna att ta till sig information, eller så styr industrilobbyn.

Det är ju inte direkt hittepå att fall av barncancer ökar, att livmoderscancer/bröstcancer ökar samt att män blir mer och mer infertila (mindre spermienatal, samt sämre kvalitet).
Det finns en studie där blivande mödrar gavs ett preparat mot illamående, där molekylen sedan visade sig ha östrogen verkar (dvs hormonaktivitet). Risken för livmoderscancer mångdublades hos de flickebarn som i moderlivet utsattes.

Visst du till exempel, att den teflon coating som finns tex på insidan av micropopcorn, går över på pop-cornen, och att varenda molekyl kommer att stanna i din kropp tills du dör, eftersom teflon är så stabilt?
Jag har ingen aning om vad denna molekyl gör i kroppen, men säg att den har hormonell effekt?
Jag vet inte hur mycket du känner till om hormonella system, men detta är ett av kroppens mest effektiva kommunikationssystem. Ett fåtal molekyler räckar (alltså väldigt, väldigt, väldigt, väldigt lite), för att systemet ska dra igång på full spätta.

Varje person har en sk "chemical burden" av ca 400 artificiella substanser som kommer från industriellt jordbruk, djurhållning, flammskyddsmedel, plaster etc etc.

Jag önskar att "systemet" hade varit lite mer restriktiv och tillämpat försiktighetsprincipen vad gäller sådana substanser.

Personligen tror jag att den kemiska nedsmutsningen av människa och natur är ett mycket större hot mot mänskligheten, och framförallt våra barn, än vad tex global uppvärmning är.

Så du har verkligen en poäng där, med morgonurinet och björkkvisten.

ELLER så kan man köpa mina tvålar/salvor gjorda av helt ekologist odlade vegetabiliska oljor. Att gnugga in min bebis med petroleum olja är det sista jag vill göra!
Användarvisningsbild
CeciBon
Stammis

Inläggav CeciBon 17 jan 2012, 12:51

menade påsen till micropopcorn såklart! Dessa är coatade med teflon.
Användarvisningsbild
CeciBon
Stammis

< Återgå till Min bebis föräldragrupper

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm