-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Sömnlös
11 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
SömnlösHar alltid sovit sovit som en stock nätterna igenom men sen jag blev gravid ( är nu i vecka 15) har jag inte sovit en hel natt.
Vaknar flera gånger, svårt och somna om, oroligt. Nån som har bra tips eller vet om det blir bättre?? Känns som om det antagligen kommer bli mindre sömn ju större magen blir...
Re: SömnlösBlir säkert bättre efter ul då du säkert känner att du kan slappna av lite, och du sover djupare när du sett att allt är bra. Sen Kan jag tyvärr erkänna att det inte blir bättre
Allt eftersom magen o bebisen växer kommer det bli tryck på blåsan.. Vet själv att jag fick springa 2-3 ggr på natten å kissa.. Detta var ju dock på slutet, sen vart ju andningen svårare för det blev tryck över bröstet när man låg åt ett visst håll. Bebisen sparkar hårt så man vaknar för det, jag tror inte jag fick några "kiss/andnings" problem förän v.30-32 kanske. Men det är ju olika det där.
Re: Sömnlös
Re: SömnlösHej Dooris och varmt välkommen hit!
Jobbigt att inte få sova! Du kan ju försöka göra det lite bekvämt kring magen, har den börjat puta ännu?
Re: SömnlösHej!
Jag har inte kommit så långt i graviditeten, för att vara ärlig vet jag inte säkert vilken vecka det är (max 4-5). Vi blev gravida innan jag fick igång min mens efter att jag slutade med piller den första januari... Jag har inte heller kunnat sova en hel natt sedan ett par veckor tillbaka. Vet inte om det beror på att jag fortfarande känner en viss oro eftersom det är så himla tidigt eller om det beror på något fysiskt kopplat till graviditeten. Trött är jag mest hela tiden iaf.
Re: SömnlösHehe klockan är tre så jag kan säga att jag har då också somliga sömnproblem... Tröttnade på att stirra i taket och lyssna på makens djupa andning
Jag håller på att bli galen! Jag är gravid med tvillingar i v.27 och har i stort sett inte sovit bra en enda natt sen jag blev gravid. I början mådde jag illa och hade svårt att komma till ro. Nu är det mer magen som är jobbig.. Eftersom det är två små där inne är ju magen himla stor, min extra stor dessutom. Är som en normalt fullgången :/ På nätterna är jag kissnödig när dom trycker på blåsan, svårt att andas när dom trycker på bröstet och så sparkar dom hela tiden. Hur ska jag göra för att jag och bebisarna ska komma till ro?? Och sen det här med sovställning... På rygg blir mina inre organ mos, på sidorna tycker jag att det gör ont i ryggen och på magen är inte att fundera på av förklarliga skäl ^^ Någon som har ett bra tips?? Jag måste sova lite innan bebisarna kommer!!
Re: SömnlösKan inte heller sova! När jag väntade sonen mådde jag illa om nätterna och var vaken pga det. Denna graviditet har jag högre puls vilket gör att jag har konstanta hjärtklappningar och därmed är det omöjligt att sova. Jag kan inte heller ligga på rygg och har inte kunnat på ett par veckor (är i 27+0 idag) på höger sida får jag inte heller luft utan måste alltså ligga på vänster hela nätterna. Att vi har en 15 månaders som sover dåligt och gärna i vår säng eller det faktum att jag alltid börjar jobba 6 på morgonen gör det inte bättre!
Hoppas verkligen också på lite sömn innan lillebror kommer, vet ju av erfarenhet sen Julian föddes att får barnet kolik eller också detta kommer tidigt blir sömn en riktig bristvara!
Re: SömnlösJo vänster sida är det som funkar bäst för mig också. Försöker göra det mjukt och bekvämt runt både mage och rygg, men det får inte alltid mirakeleffekt tyvärr...
Vår yngsta tjej som är 2 år sover inte heller så gott på nätterna och hamnar i slutändan ofta i vår säng. Sambon försöker ju ta hand om dottern för min skull men jag blir ju störd ändå. En sprattlande tjej bredvid mig som man ska se till inte av misstag sparkar mig i mage och rygg... Plus två sprattlande tjejer i magen. Som gjort för sömnproblem Bara tanken på kolik och diverse som kan komma sen gör ju inte direkt att man slappnar av lättare :/
Re: SömnlösHej!
Jag har nog inte sovit en hel natt sen 12år tillbaka, typ. Och sömnen har blivit ÄN sämre nu vid graviditeten (första graviditeten). Dock störs jag inte av discot h*n kör på nätterna En hel del omställningar har dock fått göras, som att jag inte kan ligga på mage (min favorit sovställning) och att jag har graviditetstäppa, så jag får dessutom ligga HÖGT för att kunna få lite luft genom näsan…Och jag sov på en liten kudde förr Iaf, det finns knep. Beroende på varför man sover dåligt! Hur ser kvällsrutinerna ut? (och ja, rutiner är jätteviktiga vid sömnproblem- även på oss vuxna Man bör inte sporta sent på kvällen, städa, dricka kaffe eller te, äta svårsmälta middagar sent, se på tv i sovrummet? Utan varva ner, läsa en bok, etc. Gör samma rutin var kväll, och lägg dig hyfsat tidigt. För lite sömn är bättre än ingen sömn. Man kan aldrig "ta igen" sömnen genom att sova mer på dagen enligt sömnexperterna. Dock kan en liten sömnpaus på dagen (om vardagen funkar så) göra att man sover bättre under natten. Endel kan inte sova bra under natten när de somnar en liten stund under dagen, vi alla är olika. Jag fungerar så att om jag sovit dåligt, hamnar jag i en ond cirkel och sover än sämre nästa natt etc Istället för att lyckas sova bättre nästa natt… Om sovställningar är ett problem pga graviditet, kan jag tipsa om att bl.a. bulla upp med kuddar eller täcken mellan/ eller under knäna (när du ligger på sidan) för att räta på ryggen. Det är jätteskönt! Vet en väninna som låg på mage trots graviditet, och hon bullade upp med kuddar och täcken och la gravmagen i ett "hål" Iaf, du är inte ensam! Och ibland får man testa sig fram för att se om det fungerar. Jag tycker även du ska prata med din BM, hon/han kanske kan ge dig tips och råd? Iaf stöttning! Lycka till!
Re: SömnlösVeckan före jag plussade och framåt har min sömn varit puts väck! Är i v.5 nu och har svårt att sova på kvällarna och vaknar tidigt på morgnarna. Däremot kan jag ibland om jag har tid lägga mig mitt på dagen och sova!!
Inte likt mig! Tror som TS att det är graviditeten som påverkar! Hoppas det ger med sig lite snart
11 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|