Teresa Hellgren

Hej Sandra! Generellt sett kan man säga att det är liten risk att...

Kostrådgivare

Sovrutiner 3 månaders bebis

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Sovrutiner 3 månaders bebis

Inläggav Joi&Andy 14 mar 2011, 11:39

Vår Olivia blev 3 månader i lördags och jag har börjat fundera på det här med rutiner med sömnen.
Oftast så somnar hon i soffan vid 19-20 på kvällen, det är olika, ibland är hon vaken till 21,30 och då bär vi in henne direkt till sängen.
Somnar hon vid 19-20 kan hon sova länge till 23-00 för att då bli inburen till sängen.
Hur gör ni med era sovrutiner? När ska man börja med dem? Olivia brukar vara så orolig vid 20 tiden, så det är därför hon fått somna hos oss ute i soffan.
Sover era i spjälsäng eller i er säng? Vi ska försöka få Olivia att sova i sin egen säng nu igen, det har varit lite si och så med det... :D
Joi&Andy
Stammis

BF: 120713
Bor: Karlstad
Status: Mamma till Olivia född 101212

Re: Sovrutiner 3 månaders bebis

Inläggav tezzano 15 mar 2011, 22:19

Min tjej är nu 11 månader, men när hon var så liten fick hon oftast somna hos oss i soffan kring 19, där blev hon ofta kvar en bra stund (mest för att vi tyckte de va mysigt) sen la vi upp henne i sin säng.

I korta perioder har hon sovit emellan oss i sängen. Jag vet att det finns 1000 olika uppfattningar om dessa rutiner, men huvudsaken är nog att ni gör det som känns bäst för er. Så länge det inte är problem för er.

en del hävdar ju att barnen ska somna av sig själva i sin säng, för att då även känna sig mer trygga när de vaknar där, men för oss har det fungerat bra att ha henne hos oss när vi ändå sitter i soffan och sen lägga henne.

kanske inte mycket till svar, men ändå... :)
tezzano
Nykomling

Inläggav L8i 15 mar 2011, 22:41

Julian är nu strax över tre månader också, men han är en riktigt liten pigg kille. För att han överhuvudtaget ska sova gott på nätterna får han vara vaken till ca23.00. innan dess tar han en längre tupplur under den tidiga kvällen (ca18.00) är det baddags börjar vi runt 22-tiden med bad, blöja och pyjamas. därefter äter han sista målet i min o sambons säng med endast nattlampan tänd. när han är rapad och lite lagom trött lägger jag ner honom i hans spjälsäng o där somnar han! vi har övat o övat och äntligen fungerar detta för oss :)
under natten äter han en gång, sen sover han ett par timmar igen och vaknar för dagen vid 7-tiden!
lycka till :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Stina 16 mar 2011, 00:15

Vi var rätt dåliga med att ha vissa sovrutiner när barnen var så små. Men jag tror det kan vara en fördel att ni om en månad börjar gå in i sovrummet så att det lugna ljudet och ljuset blir ett tecken på att det är dags.

Ammar du och sen somnar hon eller?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav elinorlilja 10 maj 2011, 23:35

Min lilla tjej är 3,5 månad och har skapat sin egen rutin att vilja sova runt 20-21 på kvällen. Hon somnar då i vår famn i vardagsrummet och när jag vet att hon sover ordentligt går jag och lägger henne i sängen. Hon sover mellan oss i vår säng och det funkar utmärkt för oss. NU har hon dessutom börjat sova hela nätterna utan att vilja ha mat (har börjat ge gröt innan läggdax och därför sover hon så bra). Hon sover till fram mot 8-9 på morgonen, ibland vaknar hon vid 6 och vill ha mat men det är ju endå på morgonen:).

Jag tror det är bra att få rutin på att få bebisarna sova vid samma tid varje kväll sedan var dom somnar spelar ingen roll men jag tycker heller inte att man ska tvinga en bebis att sova om den inte är trött. Sånna ritiner lär de sig tids nog men om bebisen är trött vid den tiden så ta vara på det för det tror jag man tjänar på i längden om man håller kvar rutinerna..
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
BIM: 120823
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley och bebis nr2

Inläggav rockstarmadre 15 jun 2011, 14:43

Våran 3 månaders tjej lägger vi i hennes spjälsäng mellan 19 och 20 varje kväll, där somnar hon och sover till ca. 23 då hon vill ha en flaska för att sedan sova vidare till 4-5 för nästa flaska. Superskönt!

Fast det känns som att vi varit "konsekvent" och mer bestämda med henne, som är 2:an. Första barnet "daddade" man för mycket med kan jag tycka nu i efterhand och hon fick somna sent och i famnen m.m. Det slutade också med att hon vägrade sova i egen säng förän hon var 8 månader och då även sent.
rockstarmadre
Stammis

BF: 110319

Inläggav FruC 02 aug 2011, 10:06

Vår lilla kille är nu 11 veckor och vi har faktiskt haft kvällsrutin i någon månad. Den ser ut som så att vid 19-tiden så byter vi om till pyjamas och sedan är det mat. Efter det så går vi till sovrummet och lägger oss, han i sin spjälsäng som står i direkt anslutning till vår säng och har den långsida som står mot vår säng borttagen och jag i min säng.

Där ligger vi sedan och sjunger lite, buffar på rumpan och stryker pannan/huvudet tills han nästan sover. Den sista biten av sövandet får han göra själv, med oftast mig liggande nära men på min säng.

Det kan ta lite olika tid olika dagar, men jag tror att det lägger ändå grunden för att kunna börja somna själv så småningom.

Han vaknar sedan kring midnatt och vill ha flaska och sedan någon gång vid 03-04-tiden för att sedan morgonvakna någon gång mellan 06.30 och 08.00
FruC
Nykomling

Status: Mamma till vårt lilla underverk

< Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm