Sovtider vid 5-6 månader?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Sovtider vid 5-6 månader?

Inläggav BeeBii 07 apr 2008, 22:33

När somnar era 5-6 månaders bebisar på kvällen?
Våran bebba somnar kanske runt 19-20 för att vakna igen en halvtimme senare, är vaken till ca 22-23 när vi går och lägger oss sen vaknar hon ca varannan timme hela natten till kl är 8-9 på morgonen. :roll:
Dessutom vägrar hon somna själv, det är bara tutten och att vi sover bredvid som gäller. Alt somna i famnen och snutta.

Håller på att gå under av utmattning :cry: ...vad ska vi göra för att få sova mer? hon sover ca 30min på förmiddagen och sen (oftast) mellan 12-15. Kan vi ändra det på något vis? har börjat med smakportioner och gröt. :?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
BeeBii
Alltid online

BF: 121118
BIM: 120310
Status: Mamma till 2 <3 <3

Re: Sovtider vid 5-6 månader?

Inläggav ki97ekj 08 apr 2008, 13:16

låter exakt som vårt barn som nu är 7 månader.

vaknar mellan 7.30 och 8. Är pigg och vaken en stund sen äter hon (mest amning) och somnar vid 9.30-10. Sover en timme ungefär. Sen är hon igång till kl 15 ungefär då hon sover 1-2 timmar. Därefter brukar hon vara igång till kl 22 då vi somnar ihop. Ibland är det en liten lur på kvällen, ca 15 minuter omkring 19.30. Sen är det matning 4-5 ggr på natten.

Jag har alltså samma frågeställning. Men BeeBii, du är inte ensam :?
ki97ekj
Stammis

Inläggav BeeBii 08 apr 2008, 16:26

Ja det där lät väldigt bekant :lol: ... antar att det bara är att vänta ett tag till tills lilla tjejen väljer att sova längre stunder. Provade 5 min metoden ett par gånger men det skär i hjärtat när hon gråter :( så där så vi struntar i det.
Undrar om någon mer har samma situation och eller annan lösning? :wink:
Användarvisningsbild
BeeBii
Alltid online

Inläggav milla 08 apr 2008, 19:06

våran kille får gröt vid 17-17:30,sen på med pjamas o amma vid 18.30,sen lägger vi honom i sin spjälsäng i sitt rum,ibland somnar han på en gång o ibland ligger han o gnäller en stund innan han somnar,vid några enstaka tillfällen händer det att han inte bara gnäller utan ligger o skriker o då går vi in o gungar sängen tills han lugnar sig eller somnar (har sånna där gummitassar som man sätter på fötterna på sängen),har aldrig tagit upp honom när jag vet att han e trött o mätt,så de känns som att han vet att de inte är nån ide att försöka...,han har sovit i sin säng redan från början o när han var tre veckor flyttade vi in sängen till hans rum (vägg i vägg med vårat),jag tycker att både han o vi sover bättre sen han börja sova i eget rum,känns som vi väckte varandra förut...Första veckorna fick vi sitta o gunga ett bra tag innan han somnade o hålla nappen i munnen samtidigt,ingen lätt uppgift :wink: ,sen slutade vi med nappen o bara gungade,med tiden blev de bättre o bättre o nu brukar han mysa med sin snuttefilt innan han somnar, har vi haft samma rutiner sen han var 2mån nu... han brukar somna vid 19 o vaknar o får mat vid 6,sen lägger jag ner honom i sin säng igen o så sover han ett par timmar till,det händer att han vaknar till nån gång på natten men då tar jag inte upp honom o ammar utan väntar o ser om han somnar om eller går in o gungar sängen lite tills han somnar om,hade han varit hungrig hade han ju vaknat igen.... på dagen sover han mest på förmiddagen en ibland en stund på eftermiddagen men brukar inte låta han sova nån längre stund... Ni kanske kan pröva o se om de funkar att gunga sängen tills hon somnar eller på nåt annat sätt försöka få henne att sova i egen säng,när hon väl sover där så kanske hon inte vaknar lika ofta,för de kan ju vara så att ni väcker varandra... men de e ju så svårt de där,alla barn e ju olika o de som funkar för ett barn kanske inte alls funkar för ett annat :roll: Har läst att de bästa är att lägga bebisen i sängen medans den är vaken,så om den vaknar till på natten så vaknar den på samma ställe som den somnade annars kanske bebisen undrar var den har hamnat o blir orolig...De kan ju va svårt o få in bra rutiner på en gång,kan vara lättare att ta ett lite steg i taget både för bebisen o er... Hoppas att de vänder snart så ni får sova...
Bild Bild
milla
Alltid online

Inläggav mariawe 08 apr 2008, 20:04

Usch stackare!! Hur orkar ni med dagarna?
Våra har sovit hela nätter sen dom var 3 månader, dvs från 19till 06-08. Isak har varit sjuk nu och då har han vaknat vid 4 för mat men sen somnat om till 06.
Nora sover från 19 till 7-8.
De har egen säng i eget rum, vi kände också att vi störde varandra när dom sov i vårat rum. Sen har vi nattning varje kväll ungefär samma tid, med blöja, pyjamas, mat och så får dom somna i sin egen säng. Båda vill ha lite fleecefilt över ögonen att gosa in sig med.
Vi har fått springa ganska mycket för att stoppa i nappar och vagga, men det har blivit mindre och mindre med tiden, nu är det inget alls vissa nätter.
Man ska nog inte vara så snabb att ta upp dom.
Vi har det ju väldigt bra just nu, men vi vet ju också att det kan ändra sig..
Lycka till!
BildBild
Användarvisningsbild
mariawe
Alltid online

Inläggav noodi 08 apr 2008, 20:18

Jag kunde aldrig med att lägga min dotter i spjälsängen när hon var liten eftersom jag ville så gärna att hon låg bredivd mig så jag kunde titta på henne hela tiden, och då blev hon fast med att ligga bredvid mig..
Men senare, så ville jag att hon skulle sova i spjälsäng.. Men det var en lång väg dit.
Nån vecka tog det innan hon blev van med att sova i spjälsäng.
Mycket gråt var det, men det är värt det. Både som förälder och för barnet.
Barnet kan komma till ro mycket bättre och känner sig tryggare om han/hon kan somna själv.

Fast nu när hon är två, och har en barnsäng. Ibland kan det bli spring till våran säng på natten.. Alla barn har ju perioder. :)
Användarvisningsbild
noodi
Alltid online

Inläggav noodi 08 apr 2008, 20:19

.. Sen att ha fasta rutiner är toppen. :) Här är det, barnprogram, blöjbytning, AD-droppar, tandborstning, läsning och sen välling.
Användarvisningsbild
noodi
Alltid online

Inläggav BeeBii 16 apr 2008, 18:34

Nu är sovtiderna helt uppåt väggarna :o på dagarna sover hon som en klocka men senare på kvällen och natten är det helt ojämnt. :?
Vaknar ca varje timme för att bara sutta någon minut, är väl närheten hon vill ha men hur bryter vi det här mönstret? (Har väl försökt göra allt som man "ska" samt allt man "inte" ska så som lyfta upp henne tillslut när hon skrikit en timme och matat henne varje gång hon vaknat...napp eller flaska tar hon inte)

Någon med bra tips? humana sådana... :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
BeeBii
Alltid online

Inläggav sprallos 18 apr 2008, 19:38

Min kille har haft bra rutiner sen 2 mån åldern ungefär. Vi har haft tydligt "dygn" sen han var nyfödd, ljud och ljus fram till 19 tiden och sen släckt ner och gjort kväll. Detta tror jag har bidragit. Sen efter 2 månaders åldern har han själv ändrar kvällsnattningen från 21 tiden till det nuvarande 19. Han var bara sååå grinig och då insåg vi att han nog bara var trött och då la jag honom och vipps var gnället borta.

Nu ser vårt dygn ut:
c:a 07:30 - Vi vaknar
c:a 09:00 - Amma
c:a 10:00 - Lur n:r 1 (c:a 30-45 min)
c:a 11:30 - Lunch (mat)
c:a 12-13 - Lur n:r 2 (c:a 2 timmar)
c:a 15:00 - Amma
c:a 17:00 - Lur n:r 3 (c:a 30 min)
c:a 18:00 - Gröt
c:a 19:00 - Pyjamas/Amma
c:a 19:20 - Natti-natti
c:a 05:30 - Amma

Det jag märkt är att om han sover bra på dagen så sover han bra på natten. Ibland verkar han inte trött, men om man lägger honom så somnar han snabbt ändå.
JAg skulle nog försöka få henne att sova 2-3ggr/dag vid ungefär samma tid, sen ha tydlig kväll. Släcka ner, mysa till det...Bada är bra och sen direkt efter badet mat och sen i säng. Sen är det ju så att dom klarar lite skrik också, det går över...:-) Tassmetoden är bra, då går man in och lägger han hand på dom när dom gråter. Hjälper inte det så stryker man med handen, därefter gunga dom, ta upp, gunga i famnen....Sen backar man innan man går ut igen. Så man går aldrig från att ha haft dom i famnen till att bara lägga ner, man backar varje steg till att bara ha handen på.
sprallos

Inläggav BeeBii 21 apr 2008, 12:44

sprallos skrev:JAg skulle nog försöka få henne att sova 2-3ggr/dag vid ungefär samma tid, sen ha tydlig kväll. Släcka ner, mysa till det...Bada är bra och sen direkt efter badet mat och sen i säng. Sen är det ju så att dom klarar lite skrik också, det går över...:-) Tassmetoden är bra, då går man in och lägger han hand på dom när dom gråter. Hjälper inte det så stryker man med handen, därefter gunga dom, ta upp, gunga i famnen....Sen backar man innan man går ut igen. Så man går aldrig från att ha haft dom i famnen till att bara lägga ner, man backar varje steg till att bara ha handen på.

Hon sover bra på dagen oftast, då ser våra dagar ut så här:

ca 7.00 Ammas
ca 8-9.00 Vaknar går upp
ca 10.00 Äter gröt (ca 1dl)
ca 10.30 Somnar (ca 30min)
ca 12.00 Lunch - mat smakportioner
ca 13.00 Somnar i vagnen efter ca 5min (sover 2 tim)
ca 15.00 Vaknar eller väcks och ammas
ca 16.00 Ammas
ca 17.00 Smakportion
ca 18.00 Ammas somnar (ca 20min)Hoppas alltid hon ska sova längre då men sällan
ca 18.20 Vaknar
ca 20.00 Välling (ca 1,5dl)

Sen är det väldigt varierande...ibland så somnar hon efter vällingen och sover ett par timmar men oftast är hon vaken till elva och somnar ammandes bredvid oss i sängen :roll: ... vet att vi borde få henne sova i egen säng men vi hr försökt det mesta och hon vägrar (tror inte heller det är hela världen om dom får skrika lite men hon blir väldigt upprörd och har svårare att koppla av i dagar efteråt)
Vi hoppas hon själv kommer till den insikten snart...

Försöker ge henne mat ofta på dagen så hon ska vara mätt och belåten på natten och det är hon nog men ska snutta ofta ändå för närheten antar jag. Det har hänt att hon sovit 5 timmar i sträck ett par gånger under dessa 7 månader, men då har hon hållit igång till typ tolv på natten...

Kan tillägga att hon var 1,5mån för tidigt född oxå och därför skulle hon sova på mig på natten (s.k. kängurumetod) har en känsla av att hon därför kräver mer? dessutom gick det att lägga henne i sin säng, när hon va ca 3mån, när hon somnat första gången. Men nu vaknar hon direkt!! Antagligen får vi bara vänta ut henne... :?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
BeeBii
Alltid online

Nästa

< Återgå till Barn 0-2 år

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm