Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Spjälsäng eller växasäng?!

Här diskuteras shopping gravid, mamma och barnprylar.

Spjälsäng eller växasäng?!

Inläggav alskvard 17 dec 2011, 17:32

Hej!

Nästa år så får jag en liten bebis om Gud tillåter. Och då kommer min son vara ca 1 år och 3 månader. Jag har ju en spjälsäng som han använder just nu, det är en leksviks från ikea. Så iallafall, jag undrar om jag ska köpa en till spjälsäng till bebisen eller om jag ska köpa en växa säng till sonen? Är det för tidigt för en 1 åring att ha en växasäng (klart med skydd runt sängen så han inte kan ramla).??
Och hur länge kan en bebis/litet barn sova i spjälsäng? Man kan ju ta bort ena sidan på leksviks spjälsäng när 'barnet är tillräckligt stort för att gå upp själv', så undrar hur länge han kan sova i den eller om det är bättre att köpa växasäng..?

tacksam för svar! är inte kunnig i dessa områden ännu!
Användarvisningsbild
alskvard
Stammis

Status: Gravidig

Re: Spjälsäng eller växasäng?!

Inläggav naellie 17 dec 2011, 17:41

Hej!

Jag är också långt ifrån kalaskunnig. Men jag vet att min svägerska helt sonika bara lade en madrass på golvet när hennes dotter började kännas för stor för spjälsängen. Det kanske ni också kan pröva om du känner att en växasäng är lite för stor? Så kan ni ju ta fram sängen när det känns rätt?
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav grodan 17 dec 2011, 18:51

Runt 1,5 har mina flyttat ur spjälsängen och det har varit lagom.
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav Snigel 17 dec 2011, 19:20

Vår kille bytte också säng vid 1,5 år. Då fick han en barnsäng med bräda som gör att han inte trillar ur.

Risken med att byta "för tidigt" är väl fallrisken men nog har dom hyfsad koll vid 1,3 år som din äldsta då.
Kanske det största hindret för er skulle bli ifall det stora syskonet blir avis på den lille om bebisen till o med tar sängen när den kommit? Det är ju tillräckligt med avundsjuka ändå att brottas med för ett nyblivet syskon tänker jag.

Sedan kan man också överväga risken att dom börjar gå på nattliga promenader till föräldrarnas säng eller nån annanstans :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav HelloKitty 17 dec 2011, 19:30

du kan gott och väl byta till en växa säng. det finns olika bra dock. se till att du får nån med skena hela vägen runt så ramlar han inte ur i sömnen. och sen kan man ju lägga en madrass utanför sängen så är de ingen fara om dom trillar ur heller de gjorde vi han trillade väl ur typ tre gånger sen sov han inte så nära kanten längre.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav alskvard 18 dec 2011, 17:24

Ok, tack för svaren! :)

jag gav mannen i uppgift att bygga en säng åt honom hehe.. Då blir sängen exakt som man vill ha den tänkte jag. Inte för hög osv. Om man nu inte skulle hitta någonting man vill ha på typ blocket eller någon loppis. Att köpa en ny växasäng eller barnsäng såg jag inga billiga priser :shock: och ikeas såg inte ut att ha så bra skydd? Eller så tittade jag igenom för snabbt..

Får nog vänja honom med den nya sängen innan nya bebis kommer, hur lång tid tar det tror ni för att avvänja honom från den gamla sängen?

Nu vet jag iallafall att det går att ha växasäng när han är i den åldern! tack
Användarvisningsbild
alskvard
Stammis

Status: Gravidig

Inläggav HelloKitty 18 dec 2011, 18:08

Ikea har bra sängar strax under tusenlappen. De e nog olika men om man flyttar med alla täcken osv som han sovi med innan så är de nog inga större prob.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
HelloKitty
Alltid online

Bor: hisingen
Status: Mamma till två prinsar!

Inläggav Snigel 18 dec 2011, 19:44

Här var det inga problem att vänja honom vid nya sängen, vi lät honom sova middag på dagen i den först (han sov i gamla sängen på natten) tills att han var helt bekväm med den.
Vad kul med ett hemmabygge förresten! :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Gotland 18 dec 2011, 20:17

En fråga till er som gav barnen växasäng vid 1½år. Hoppar dom inte ur vid läggdags? Min dotter är snart 16 månader och henne lägger vi i spjälsängen och går ut så somnar hon själv. Men känner jag henne rätt så skulle hon dra på direkten om hon hade chansen. Hur får ni dom att stanna i sängen på kvällen innan dom somnar?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Snigel 18 dec 2011, 22:54

Nä. Liam hade inga funderingar på att lämna sängen alls faktiskt.
Det tog ett år innan han började komma in till oss på nätterna för egen maskin- i början ropade han på oss så att vi skulle hämta honom men nu springer han själv till oss på nätterna.
Han har aldrig någonsin lämnat sängen för att "busa" eller så.

Däremot misstänker jag att lilla damen kommer att bli en svårare match... :wink:
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Nästa

< Återgå till Shopping

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm