Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Spruckit vid 2:a förlossningen?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Spruckit vid 2:a förlossningen?

Inläggav amanda86 18 dec 2010, 17:00

Hej hej Det r så här att ja e orolig för att spricka. Jag undrar om det finns några som är omföderskor som har spruckit andra gången också ..? Jag själv blev klippt första förlossningen så ja undrar kan man spricka andra också läkaren sa att de brular inte spricka andra gången om man fött ettt barn innan ?

berätta snälla någon till mig är jätte orlolig

tack
jag är vecka 36 +
BildBild
Användarvisningsbild
amanda86
Alltid online

Re: Spruckit vid 2:a förlossningen?

Inläggav MinEllie 18 dec 2010, 18:55

Jag sprack inget med andra men iofs så sprack jag inte med första heller, vet inte om det spelar nån roll :roll: Hoppas du får fler svar!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MinEllie
Alltid online

BF: 100809
Status: Längtar efter bebis nu!!

Inläggav Theresexox 18 dec 2010, 19:41

Jag sprack inget någon av gångerna, typ 3 skönhetsstygn båda gångerna, vad det nu ska vara bra för.. : )

Men jag har en kompis som blev klippt med första, men ingenting med andra.. Svårt att förutspå sånt där, det handlar väl lite om hur man håller emot, om man krystar när man inte ska, och hur fort det går..

Hoppas det går bra i vart fall! Lycka till när det är dax!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Theresexox
Alltid online

BF: 120323

Inläggav Jennie87 18 dec 2010, 20:47

ja är med orolig då ja sprack ganska mycket första både fram o bak o innuti,, hoppas inte ja spricker nu andra gången.. följer tråden
Jennie87
Stammis

Inläggav amanda86 19 dec 2010, 13:23

ja ja e osså orolig de e df ja vill veta ja sprack inte dom klippte mej o sydde 3 stygn men ja e rädd att spricka nu ppå riktigt men då gäller de ba att lysssna eller=== ???
BildBild
Användarvisningsbild
amanda86
Alltid online

Inläggav Beppan 07 feb 2011, 21:05

ta upp denna oro med din BM så att det tas in i din journal.

skriv i förlossningsbrevet att du sprack mkt förra gången- och att du är orolig för att det ska ske igen. du kan också skriva att du vill föda på sidan och att BM ska hålla emot med varm handduk. det är det enda som bevisat minskar risken för bristningar/spricka.

jag ska själv genomgå en vaginal FL första gången efter att det blev omedelbart snitt förra gången.. så jag håller tummarna att båda slipper "komplikationer" denna gång: :)
Beppan
Nykomling

Inläggav Strumpan 08 feb 2011, 02:01

Jag sprack mycket när jag födde mitt första barn och nr jag födde mitt andra barn sprack jag också, dock inte lika mycket och allvarligt.
Andra barnet hade 0,5 mm större huvud och kom ut mycket fortare än första, men första kom ut med handen brevid huvudet istället.
Med första höll dom emot med varma handdukar och jag lyssnade och lydde BM jätteduktigt båda förlossningarna :) .

Som sagt ovan; Skriv i fl-brevet att du är orolig över detta och vill ha all hjälp du kan få med att minimera risken att spricka.

Lycka till!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav grynet_å_jag 08 feb 2011, 07:37

Som någon skrev, de är ju jättesvårt att förutspå hur det ska gå. Men ta upp det med din barnmorska och förhoppningsvis är det inget som du kommer fokusera på när det väl är dags. Önskar dig lycka till!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till Nils & Theo ♥

Inläggav Barn är underbara 08 feb 2011, 19:13

Jag sprack lite grann med nr 1 men inget med nr 2 hade inte alls lika ont efteråt heller.
Barn nr 2s huvud var större än nr 1 men det sa barnmorskan berodde på att det inte var riktigt lika trångt den andra gången. Första barets huvud var mer ihoptryckt helt enkelt.

Klart man funderar över detta, bara att hålla tummarna och slappna av så mycket som möjligt. Det går ju trots allt inte att påverka.
Jag skulle personligen aldrig välja snitt pga rädsla för att spricka.
Hoppas allt går bra Lycka till!!!
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav Mrschiara2012 09 feb 2011, 11:42

Jag sprack inget med första och hoppas på att inte göra det vid andra heller det vore ju ganska skönt. men följer tråden och ser om det kommer fler svar.
Mamma till en 06:a och blivande Fru -12
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

BF: 110923
Status: Mamma, gravid och blivande fru!

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm